akkutank kan det virke

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Lars.lhd
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22 okt 2011 19:45
Mit fyr: Baxi 4.0
Areal: 220 kvm
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 9 ton
Geografisk sted: Øst for esbjerg

akkutank kan det virke

Indlæg af Lars.lhd »

Røgrøret, jamen det er kun fordi det er det allernemmeste at lave - stoker er placeret parallelt med en mur, hvor afgang går ca 200 mm op oven på fyret og slår en 90 graders knæk ud igennem ydermuren til en stålskorsten.
Min plan er, at placere træfyret parrallel,t så røg røret kan gå op og lige ind i røv.. på den anden.

Og så er der lige den termostat kontakt(2) den skal slukke blæser/ sneglmotor på stoker når temp. er oppe på feks. 75 grader. men, den må kun slukke.. for at tænde blæser/sneglmotor. skal man kunne trykke på en knap. Ligesom ved en overkogssikring gør ved 95 grader.. Men... her ved jeg ikke lige hvad man kan bruge. Findes der justerbare termostater der kan det ??

Pelle når du skriver, " kun slukke" er det så fordi du vil være sikker på, den slukker helt, uden den måske kan hive sig igang igen, hvis tanken er faldet 1 grad, inden stokeren er gået ud.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

akkutank kan det virke

Indlæg af pelle »

Lars.lhd » 10 Nov 2011, 19:39 skrev:Røgrøret, jamen det er kun fordi det er det allernemmeste at lave - stoker er placeret parallelt med en mur, hvor afgang går ca 200 mm op oven på fyret og slår en 90 graders knæk ud igennem ydermuren til en stålskorsten.
Min plan er, at placere træfyret parrallel,t så røg røret kan gå op og lige ind i røv.. på den anden.

Og så er der lige den termostat kontakt(2) den skal slukke blæser/ sneglmotor på stoker når temp. er oppe på feks. 75 grader. men, den må kun slukke.. for at tænde blæser/sneglmotor. skal man kunne trykke på en knap. Ligesom ved en overkogssikring gør ved 95 grader.. Men... her ved jeg ikke lige hvad man kan bruge. Findes der justerbare termostater der kan det ??

Pelle når du skriver, " kun slukke" er det så fordi du vil være sikker på, den slukker helt, uden den måske kan hive sig igang igen, hvis tanken er faldet 1 grad, inden stokeren er gået ud.
Hej... Ja. det er lige det jeg mener. :? Det er jo for du kan gå i seng, uden at skulle spekulere på om du skal huske at gå ud og slukke for stokeren, manuelt.. Der ville det komfortmæssigt være rart om stokeren kunne mærke når tanken var ved at være varmet.( så vil bund af tank jo også stige i temp. og dermed også retur til stoker.)
Det skal være noget der virker som en overkogs termostat, blot justerbart, så termostaten slår ud ved en højere temp og Ikke slår til igen når temp. falder. Dvs.. Din stoker slukker...Men,, her hører min viden op.. Jeg ved simpelthen ikke om sådan en termostat der kan dette, findes. :oops: . Men, er dog sikker på den gør. Her må de andre gode folk inden for kedelhalløj, lige venligst hjælpe til..Der er ski nok en og anden der har de "vise sten". Vi får se.. :wink: Men, er du med på hvad jeg mener, Lars lhd..

Jo, det med røgrøret ser jeg ingen problemer i.. men, så må man heller ikke håbe fejeren gør.. :)
Det mest væsentlige . Og det er noget jeg hænger mig en del i..Man, skal altid være påpasselig med at der er åben til eks. beh.. Der må ingen haner eller ventiler være der kan spærres af til denne fra varmekilden. Heller ingen skjulte anordninger..Med andre ord... Det skal være så selv det største fjols kan betjene anlægget, uden at ryge ad hekkenfeldt til i et ordentligt brag, uanset hvad han/hun piller ved. Dette er ikke mindet på dig, lars. Men, sælger du en dag huset til en anden..Tjah..Måske til et fjols..

Men, det med røgrøret ser jeg altså ingen problem i.. :great:
Senest rettet af pelle 10 nov 2011 22:11, rettet i alt 2 gange.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Lars.lhd
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22 okt 2011 19:45
Mit fyr: Baxi 4.0
Areal: 220 kvm
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 9 ton
Geografisk sted: Øst for esbjerg

akkutank kan det virke

Indlæg af Lars.lhd »

Ja .
´Jeg har lige siddet og gransket din ide, jeg tror vi må ha en eletriker ind over , der kan måske monteres en kipkontakt som der bare slipper når der ikke er spænning, og forbliver sluppet indtil den aktiveres manuelt.

Det kan selvfølgelig lade sig gøre, også på en simpel måde. :wink:

Besvar