Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Halmfyr i samarbejde med Baxi-Stoker

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
houbakrene
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 jun 2011 12:15
Mit fyr: Intet endnu
Areal: 147
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Geografisk sted: Hjørring

Halmfyr i samarbejde med Baxi-Stoker

Indlæg af houbakrene » 11 okt 2011 07:54

Hej Alle.

Jeg købte for nogle måneder siden en dejlig ejendom i det nordjyske. Varmekilden er et tusse-gammelt oliefyr og det er her jeg har valgt at starte mine invisteringer... :wink:
Jeg har købt et Baxi Multiheat 2,5 stokerfyr, som jeg nu er i gang med at få installeret i mit nye fyrrum i stalden.. Det skal nok blive rigtigt godt, glæder mig til at få det op og køre, så jeg kan få slukket for det gamle oliesuttende monster, som stadig står og kører, inde i huset.
Jeg går dog statig med meget store overvejelser omkring mulighederne for at få udnyttelse af alt det bio-brændsel, som ligger på min ejendom... Den er fyldt med gemte brædder, pinde, gamle bjælker osv (den tidligere, nu afdøde, ejer, var en samler af format). Desuden har jeg et halmloft på 350kvm, som er fyldt til renden af miniballer... -Jeg kunne derfor godt tænke mig et halmfyr!

Mit spørgsmål til jer, går på flere ting:
  • Kan dette lade sig gøre i forbindelse med et Baxi-Stoker?
    I så fald, hvordan skal det kobles sammen/fungere?
    Hvordan med tilladelser/godkendelser?
    Prøvelsesattest?
Alle gode tips og råd modtages gerne...

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. René. 8)


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Halmfyr i samarbejde med Baxi-Stoker

Indlæg af Bigfoot » 11 okt 2011 09:04

hmm.... kan godt se pointen.... men....

er det ikke en lidt dyr investering, blot for at få ryddet op på sin matrikel??? :roll:
Baxien ville da kunne klare det alene, og billigt. Men, hvis du kun skal opvarme 147kvm, så havde jeg nu ikke købt en 2.5, men en 1.5 istedet. Du kan dog være heldig at justere den tilpas ned, men ellers er den godt nok for stor til dit forbrug.

Med hensyn til et halmfyr og sådan, så skal du jo huske, at når du har brugt alt det halm du har, så skal du ud og købe nyt, og ser man på høsten i år, så kan det umuligt være billigt, med den ringe høst vi har haft, især alt det halm som er blevet liggende på markerne og sunket væk i vandet. :cry:
Jeg tror hellere du skulle hygge dig med en sankt hans bål, af en anden kaliber, og så rydde op på den måde, og lade baxien passe sig selv :great:

Det vil også være mere passende for dig, kun at skulle ud og skaffe træpiller (eller hvad du nu har tænkt dig at fyre med i baxien), og ikke både halm, gammelt træ, og alt mulig andet, for også at føde det store fyr.

Men for at besvare dit spørgsmål, så kan det kan det sagtens køre sammen, men sådan et halmfyr, er som regel kombineret med en kæmpe akkutank, som regel omkring 3-4000 liter ovenpå fyret. Når halmfyret så ikke kører, skal du jo have at anlægget kører udenom den tank, for ellers får baxien da lidt at se til.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Halmfyr i samarbejde med Baxi-Stoker

Indlæg af Havmand » 11 okt 2011 09:37

Enig med Bigfoot.

Lad baxien klare det. Hvis jeg skulle vælge ville jeg også smide en lille fastbrændsel ind, da du så har mulighed for at tæve lidt brænde af, i ny og næ...

Halmen ville jeg sælge, eller bytte til brænde :)
Jeg mener at halmprisen ligger på 4 kr. pr. balle... Så der er da nogle kroner at hente, hvis ellers kvaliteten er nogen lunde :)
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
houbakrene
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 jun 2011 12:15
Mit fyr: Intet endnu
Areal: 147
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Geografisk sted: Hjørring

Halmfyr i samarbejde med Baxi-Stoker

Indlæg af houbakrene » 12 okt 2011 09:55

Tak for svarene, Bigfoot og Havmand.

Multiheat 2,5 for stor til 147 kvm, selvfølgelig... -Men fik jeg nævnt, at hele overetagen bliver udnyttet til næste år (ca. 100kvm mere) og jeg skal på et senere tidspunkt have bygget en ny garage med hoppyrum / værksted, som jeg også vil have baxien til at at tage sig af... Desuden er huset pt. piv utæt og dårlig isoleret (renoveringsprojekt!), så tror på at baxien er et godt match (om ikke andet, så på sigt i hvert fald).

Mht. halmfyret, så kan de købes brugt ned til under 5000,- for et hæderligt eksemplar, så investeringen er jo begrænset... Jeg kan bare godt lide idéen om, at man har muligheden for at få varme ud af oprydning... Der vil selvfølgelig være perioder, hvor halmfyret ikke vil være i brug, men lige pludselig har man en ordentlig dynge træ osv., som man kunne brænde af i fyret og få noget energi ud af...

Er der nogen derude, som er godt inde i reglerne for opstillingen af sådant et fyr. Skorstensfejeren skal jo kunne godkende det!

Mvh. René.

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Halmfyr i samarbejde med Baxi-Stoker

Indlæg af Albert » 12 okt 2011 10:27

Der er ret skrappe krav til indretning af fyrrum i staldbygninger i forhold til alm.parcelhuse,det gælder både til halm og piller,det hele kan læses i BTV. 22 eller BR. 2010.
Der er også god information på Landbrugsinfo,for indretning af fyrrum på landejendomme.

Du har vel forhåbentlig haft fejeren ude og kigge på det før du gik igang,så du ved helt præcis hvordan det skal være for at han godkender det,hvis ikke vil det være klogt at få fat i ham før du går videre.

Du må også hellere høre din forsikring hvad de mener om projektet.

Der kræves ingen attest til halmfyr,de skal blot være CE godkendt,og så selvfølgelig godkendes af fejer når det er installeret.
Baxien skal have en attest,og det er egentlig sælgers ansvar at skaffe den,men du kan nok hente den på Baxi`s hjemmeside.


Der er mange huller at falde i her,og de kan blive kostbare,hvis man ikke er vågen.


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Halmfyr i samarbejde med Baxi-Stoker

Indlæg af snubbi » 12 okt 2011 22:16

hej
med en baxi 2,5 kan du får en omrør til ,så du kan fyre med flis . hvis der er en der udlejer en slagle hugger .den er lige glad om der er et enkel søm i træet .så det træ der er samle samme på ejendommen kan komme i fyret
jeg fyre selv med flis .med flise kan du sænke udelsen på kedelen lidt længer ned end med piller.


Besvar