vigas 25

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Casper Larsen
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 11
Tilmeldt: 22 maj 2011 22:24
Mit fyr: Ferroli støbejernkedel GF5
Areal: 102, kælder 55
Brændsel: ask og bøg brænde
Geografisk sted: vestsjælland

vigas 25

Indlæg af Casper Larsen »

okay er der nogen der ved hvordan en orlan kedel køre ?

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

vigas 25

Indlæg af Tom_AT »

Jeg har kun set orlan i en udstilling. mener det var hos VVS-eksperten. Jeg er ikke imponeret. Synes den ligner noget fra dengang Salamander-kedlen var moderne.
Der er en grund til at Atmos er blevet så populært. Den er pænere, bedre kvalitet og bedre finish end de fleste andre gasogen kedler på markedet.

Dette er selvfølgelig min egen erfaring. Brugere af vigas/Orlan er sikkert af anden mening :-)
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

vigas 25

Indlæg af Zarge »

Nu må du sgu holde Tom... Det er muligt at atmos er bedre end Orlan, men at sammenligne den med en salamander det er sgu ikke fair!
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

vigas 25

Indlæg af Tom_AT »

Nej, ved det godt. Det er bare når man kigger på den. altså designet er ikke videre heldigt :-)

Jeg er klar over jeg udtrykker mig lige lovligt firkantet her. Men selvfølgelig skal jeg heller ikke gøre tingene værre end de er :-)
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

vigas 25

Indlæg af pelle »

Næh, det er fint nok.. Bare vi hver i sær er glade for vores anlæg. og jo.. det er rigtig nok. Vigas og orlan kan godt give lidt røg i smasken på en. :) Men, kan alligevel godt lide en overtryks kedel..Ingen røgsuger der udsættes for varme og sod= mindre vedligehold ved blæser.Er heller ikke så følsom over for utætte låger. Og man kan altid se flammen.
Men, tror i bund og grund de gasogen kedler er noget nær lige gode.
Men, jo.. det er da en flot kedel sådan en atmos. Dem der har sådan en er da meget glade for dem.. Lyder det til... :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

vigas 25

Indlæg af Tom_AT »

pelle » 22 Oct 2011, 21:17 skrev:Næh, det er fint nok.. Bare vi hver i sær er glade for vores anlæg. og jo.. det er rigtig nok. Vigas og orlan kan godt give lidt røg i smasken på en. :) Men, kan alligevel godt lide en overtryks kedel..Ingen røgsuger der udsættes for varme og sod= mindre vedligehold ved blæser.Er heller ikke så følsom over for utætte låger. Og man kan altid se flammen.
Men, tror i bund og grund de gasogen kedler er noget nær lige gode.
Men, jo.. det er da en flot kedel sådan en atmos. Dem der har sådan en er da meget glade for dem.. Lyder det til... :great:
ja, de fleste er jo nok farvede af det de selv har stående :-)
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

vigas 25

Indlæg af abn »

Ja jeg har jo haft en vigas. Så kan godt være jeg er lidt "farvet" hvad det angår, men jeg har næsten halveret mit brændeforbrug efter jeg skiftede til en Atmos. Men men. Min Vigas var vist også en mandagsmodel eller noget lign. for den fungerede ikke som den skulle. Andre der har Vigas (bl.a. Pelle) har jo ingen problemer med dem
Mvh Anders
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

vigas 25

Indlæg af pelle »

abn » 22 Oct 2011, 21:54 skrev:Ja jeg har jo haft en vigas. Så kan godt være jeg er lidt "farvet" hvad det angår, men jeg har næsten halveret mit brændeforbrug efter jeg skiftede til en Atmos. Men men. Min Vigas var vist også en mandagsmodel eller noget lign. for den fungerede ikke som den skulle. Andre der har Vigas (bl.a. Pelle) har jo ingen problemer med dem
Ja.. Og det er stadigvæk noget jeg er lidt træt af. Det var helt sikkert de huller i den øverste brandkammer der var sodet til eller gennemgang til disse huller der var dit problem abn. Ville have dig til at klare de huller og gennemgangen til dem.. Nå.. det finder vi aldrig ud af. Men, ville meget gerne have hjulpet dig med det...
Men, forstår dig da også godt. kan da også blive træt af en ting. Nå. ja. så må der jo nyt til. En Atmos :great:
Forresten.. din gl. kedel abn.. Er den sendt til de "evige skrotbunker" ?? eller har du den stadigvæk til at stå.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

vigas 25

Indlæg af abn »

Jeg solgte den til ham der hjælper med alt vvs arbejdet. Billigt selvfølgelig. Han har selv en og ville enten bruge til reservedele eller prøve at bygge en pillebrænder på den.

Ja det var lidt mærkeligt med den. Den lavede jo den fineste flamme som den skulle men ydede ikke nok Kwh og udnyttede slet ikke brændet godt nok. Men jeg har ikke fortrudt en eneste gang. De penge er givet godt ud. (det er jo altid rart med nyt legetøj)
Mvh Anders
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

vigas 25

Indlæg af pelle »

abn » 23 Oct 2011, 12:13 skrev:Jeg solgte den til ham der hjælper med alt vvs arbejdet. Billigt selvfølgelig. Han har selv en og ville enten bruge til reservedele eller prøve at bygge en pillebrænder på den.

Ja det var lidt mærkeligt med den. Den lavede jo den fineste flamme som den skulle men ydede ikke nok Kwh og udnyttede slet ikke brændet godt nok. Men jeg har ikke fortrudt en eneste gang. De penge er givet godt ud. (det er jo altid rart med nyt legetøj)
Det er bare helt i orden.. :great: Men, hvis nu og i tilfælde af du stadigvæk havde den stående.. Var jeg nok interesseret...Men, kanon den er afsat... til et eller andet brugbart.. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar