Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vigas - kaput styring

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Vigas - kaput styring

Indlæg af Flemmingth » 24 apr 2011 22:34

Så blev det min tur til at stå med en kaput styring :( Har ellers virket upåklageligt i 7 år.
Havde slukket blæseren, genfyldt med brænde og trykkede start. Blæseren startede, men gik istå igen og displayet viste: F E J L - S L E E P. Trykkede på alle knapper - intet skete. Målte på styrestrømssikringerne, som var OK. Slukkede for strømmen ½-minuts tid og tændte igen - intet skete. Bæstet sov videre :x
Af med blæserskjoldet og på med forlængerledning, så fyringen kunne afsluttes uden at tilsvine kedlen.
Har efterfølgende visuelt undersøgt display og printplade uden at finde tegn på varme eller andre anormaliteter.
Gad vide om det er PROM'en, som er blevet træt ? ?
Prøvede at genmontere styringen et døgns tid efter - men nej - den forblev i drømmeland.
Så nu kører blæseren på en tænd/sluk kontakt - via overkogssikringen. Har en DTO (driftstermostat) på lager, men montering kræver afisolering og røradskillelse, så det får vente til jeg alligevel bygger om senere på året. Så må jeg jo bare fyre lidt gelinde og tøjle min mani med at akku. skal fyres helt op.
Har ikke tænkt mig at smide gode penge efter ny/renoveret styring, men derfor kunne det da være interessant at vide hvad der er gået galt, så hvis nogen ved noget, hører jeg gerne.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Vigas - kaput styring

Indlæg af pelle » 24 apr 2011 23:32

Flemming. Du ved jo hvad jeg har gjort... men, ok..du vil jo bevare styring, som det er ..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Vigas - kaput styring

Indlæg af Flemmingth » 25 apr 2011 00:06

Som jeg skrev
Flemmingth skrev:Har ikke tænkt mig at smide gode penge efter ny/renoveret styring
så når jeg engang har fået DTO'en monteret, kører min kedel som din, bortset fra at min tænd/sluk kontakt er manuel, hvor du også har stop/start påbygget trækstangen til røgklappen.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Vigas - kaput styring

Indlæg af abn » 25 apr 2011 08:02

Prøv at snakke med ham Vigasproblemer. Det kunne jo være at han kunne fortælle helt præcis hvad den fejl betyder. Og hvad det er der skal skiftes.
Mvh Anders

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Vigas - kaput styring

Indlæg af pelle » 25 apr 2011 08:44

Har en DTO (driftstermostat) på lager, men montering kræver afisolering og røradskillelse, så det får vente til jeg alligevel bygger om senere på året. Så må jeg jo bare fyre lidt gelinde og tøjle min mani med at akku. skal fyres helt op.
Har ikke tænkt mig at smide gode penge efter ny/renoveret styring, men derfor kunne det da være interessant at vide hvad der er gået galt, så hvis nogen ved noget, hører jeg gerne.[/quote]


Undskyld Flemming. Fik ikke lige læst det hele. :oops:

Jeg har ikke skildt rørene ad, da jeg monterede DTO. Jeg tog dykrøret af DTO. Der sidder to følere. den ene til termostat og den anden til overkog. Har så monteret DTO øverst på siden af kedlen.Klippet et lille hak i kabinettet.
Så ligger følerne ovenpå kedlenpladen. De er lige nøjagtig lange nok til at nå der ind . Følerne er klæbet fast med alutape og et par magneter. Måske lidt noget fusk, men temperaturen passer nu alligevel. Det virker ganske fint.
DTO står til at slukke blæser ved 90 gr. Når temp. på kedelvand efter 3-4 minutter er på 82 gr. starter blæser igen.
Dog er det yderst sjældent jeg fyrer så hårdt, da jeg ikke finder pausefyring ønskeligt. Så meget sjælden DTO tager over. Der afpasser jeg fyringen, så det ca. passer efter akkutankenes temp...
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar