Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med Boink

Spørgsmål vedr. Boink samt det tilbehør der laves til Boink pillefyret
petaas
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Modtaget likes: 2 gange

Re: Problemer med Boink

Indlæg af petaas » 01 nov 2007 08:24

Hejsa

Jeg er træt af at jeg spildte penge på iltstyring på min scotte. iltsonden skal kaliberes dagligt vis den skal fungere optimalt, hvilket den har svært ved aligevel. Jeg justere piller ind efter vejemetoden når jeg skifter piller og efter 1 døgn justerer jeg ud fra røgmetoden. Det virker bedre end iltstyring i hvert fald på min scotte/dor
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact


Brugeravatar
Janus Korsør
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jan 2007 23:41
Mit fyr: Boink 16kw/Opop h418
Areal: 315m2.
Brændsel: stampemøllen 8mm træpiller.
Dagligt forbrug: 11-10-07 ca.24-25kg.
Årligt forbrug: 7-8 ton.
Geografisk sted: Korsør
Kontakt:

Re: Problemer med Boink

Indlæg af Janus Korsør » 01 nov 2007 14:31

Ok :shock:
Det så en meget god betragtning at få. Jeg syntes bare min BOINK er svær at justere ind, både efter røgmetoden og så det faktum at man ikke har taget højde for afvejning af pillerne i styreprogrammet. Så jeg har tænkt mig at gøre som du siger, sætte sneglen direkte til 220V og så afveje den på den måde. Mit problem med røgmetoden er at, det virker som om blæseren er overdimentioneret, så der skal en seriøs mængde piller til for at det ryger. :( Det er specielt i lavlast, der skal det jo justeres på potmeter 3=skorstenstrækket på en BOINK styring.
Det ville være lækkert at have en lille fix CO2 måler man kunne justere det ind efter der. :great:

Ellers er det bare mig der ikke har ordenligt forstand på det endnu. :oops:
Janus skaalum

Online fyrdata http://www.stokerklubben.dk/janus.shtml

cfonsskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 05 sep 2007 09:45
Mit fyr: Opop H418 + Boink 16 kw
Areal: 75kvm+75kvm kælder
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: 25-40kg
Årligt forbrug: 8000-10000 kg
Geografisk sted: Als

Re: Problemer med Boink

Indlæg af cfonsskov » 01 nov 2007 20:16

Hej

Jeg har ikke meget forstand på det her pillefyr. Men min fætter arbejder hvor de laver styringer til TwinHeat, og ham der laver dem og har forstand på det, siger at iltstyring ikke er til noget, hvis man selv kan indstille sit fyr. Grunden er at lambdasonden ikke er lavet til det brug, og den kører reelt på grænsen af hvor den er nogenlunde præsis.

Så jeg har fået afvide at jeg skulle arbejde lidt med det og få noget erfaring med justeringen af fyret, og så droppe iltstyring. Men nu må vi se.


mvh

Christian

petaas
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Modtaget likes: 2 gange

Re: Problemer med Boink

Indlæg af petaas » 02 nov 2007 17:13

Hejsa

Justeres der efter en co2 måler skal der justers ind til 13 % CO2, CO2 målere er noget dyre, ved faktisk ikke hvor man kan købe en, derfor bruger man iltstyring der for optimal styring skal køre efter 21 - 13 = 8 % ilt

Men det kan man ikke bruge til ret meget med mindre kedlen er 100 % tæt. Hvis den trækker falsk luft så måler man forkert, både med ilt og co2

Den bedste måde for os med lidt utætte kedler er at justere ind efter afvejning af piller og dernæst røgmetoden.
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact


Besvar