Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indregulering af Woody pillefyr

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Indregulering af Woody pillefyr

Indlæg af Superman » 20 feb 2011 20:31

Jeg har de seneste dage forsøgt mig med indregulering/justering af mit nye Woody pillefyr, men må erkende at det ikke går helt efter planen, og håber herfor I kan hjælpe mig med lidt af Jeres ekspertise :)

Lidt om anlægget mv:
Woody 24 kW, med Opop Blackstar 30 kW, udstyret med shunt og trækstabilisator.
Højt pilleforbrug 90-100 kg. pr. døgn. Beboelse er 500 m2, men har alene varme på 170 m2, huset er fra midt 70, med ekstra 300 mm. på loftet, så halvringe isoleret.

Asken er sortgrå, men der ligger mange halvbrændte piller i askeskuffen, i ca. 30%reststørrelse, fyret kan fylde askeskuffen på 2-3 dage (i venstre side ved brænderen er asken næsten kaffebrun)

Jeg har fulgt anvisninger omkring autoberegning, og har herefter forsøgt mig med indregulering af blæser, og synes egentlig det ser ok ud, men aner det jo faktisk ikke når det kommer til stykket, pilleforbruget indikerer at der er noget galt.

Der kommer kun damp op af skorsten

Jeg har forsøgt at sætte lidt billeder mv. ind herunder (er ikke gået så godt), og håber at nogen af Jer eksperter kan se noget der ser forkert ud!

http://www.pillefyr.net78.net/

På forhånd tak! Mvh Kalle - som ikke er så meget Superman lige pt :cry:

Billede

Billede

Billede


Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Re: Indregulering af Woody pillefyr

Indlæg af Superman » 23 feb 2011 20:56

Jeg tillader at antage at mit spørgsmål ikke har været sådan lige at kommentere, og vil blot oplyse at jeg herfor tog kontakt til Andresens Bioenergi som opsatte anlægget, og Finn, ham selv, guidede mig gennem nogle forskellige forsøg, hvilket har reduceret mit pilleforbrug væsentligt! Jeg er ikke i mål endnu, men det ser ud til at forbruget kan komme ned på et acceptabelt niveau.

Jeg vil gerne høre Jer til om I har et godt forslag til det problem jeg nu står med?
Årsagen til overforbruget er tilsyneladende at min installation ikke helt kan bruge autoberegningen, da det resulterer i at fyret får for få piller. Herfor har jeg "manipuleret" med hvor meget sneglen giver ved blot at sænke autoindvejningstallet, hvilket resulterer i at jeg kan kun tjekke mit forbrug ved at se hvor meget der forsvinder i fra siloen, hvilket ikke helt er hvad jeg har drømt om.

Jeg skal blankt erkende at jeg ikke ved om denne manipulation er den korrekte måde at indregulere fyret, men det er nu engang den måde jeg blev guidet til at gøre det, nogle forslag? (autoberegning er i praktis 1.350 gram, men er efterfølgende stillet ned til 950 gram)

Link til fyret, et link som Oldgaard meget venligt har hjulpet mig med :great:
http://www.kalle-k.tk/

Lige et tillægsspørgsmål, hvis nogen pt. har varme på ca. 170 m2 halvringe isoleret hus, må man så høre hvor mange kilo der bruges i døgnet disse dage?

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Indregulering af Woody pillefyr

Indlæg af Oldgaard » 23 feb 2011 21:06

Kan ikke forstå hvorfor din autoberegning ikke skulle passe.
du har justeret blæseren som du skal?
ellers kig her http://www.mhes.dk/Indkoering_af_NBE_pi ... _v6_50.pdf
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Kaptajn Krogh
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 04 feb 2011 14:29
Mit fyr: Scotte 10kw, Opop Blackstar 20
Areal: 165
Brændsel: Barlinek eco pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Dagligt forbrug: Ca. 11kg
Årligt forbrug: ???

Re: Indregulering af Woody pillefyr

Indlæg af Kaptajn Krogh » 23 feb 2011 21:12

"Lige et tillægsspørgsmål, hvis nogen pt. har varme på ca. 170 m2 halvringe isoleret hus, må man så høre hvor mange kilo der bruges i døgnet disse dage?"
Jeg har 165m2 at opvarme + VVB på 70 liter - Efter en smule indkøring ligger jeg på ca.15-20 kg i døgnet

levi

Re: Indregulering af Woody pillefyr

Indlæg af levi » 23 feb 2011 21:14

Lidt af forklaringen kan jo også ligge i at fyret er alt for stort til det opvarmede areal, - varm flere m2 op, - så kører fyret bedre :)

En 20 kw til 170 m2, - det er sku overkill :)


Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Re: Indregulering af Woody pillefyr

Indlæg af Superman » 23 feb 2011 21:34

Oldgaard - Har kørt blæseren ind ja, og skidtet brænder sådan set fint.

Levi, jeg har 519 m2, men har af sparehensyn lukket ned for varmen på gildesal, jagtstue og hvad vi ellers ikke bruger i hverdagene, men måske er det dumt? Vil det tjene noget formål at stille brænder ned på 16 kW når jeg ikke pt. har varme på mere?

Det der undrer mig er at da den stod på autoberegningen, kunne den ikke rigtig slæbe den over 60 grader, men efter at have stillet den ned i beregningen skal jeg love for der kom drøn på.

Tak for info Kaptajn Krogh, jeg ligger desværre på 55-60 kg.

Jeg har i øvrigt lige forsøgt at koble min røggasmåler på, men den melder intet lys når jeg starter fyret op. Jeg har sat ledninger i T og T2 som der står anført i vejledningen der fulgte med. Der sad en hvid ledning i T, og koblede en mere på, tilsyneladende ikke godt.
Den udleverede vejledning er til en Version 6.50, og mit fyr er en 6.52, er der nogen der ved om det kan være årsagen til problemet?

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Indregulering af Woody pillefyr

Indlæg af Oldgaard » 23 feb 2011 21:38

Bare se at få sat den ned til 16 Kw ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Indregulering af Woody pillefyr

Indlæg af Frank_Rasmussen » 23 feb 2011 21:45

Hvad er dine blæser-tal nu?

Jeg er blevet fortalt, at hvis man sætter 'Puls pr. sekund' (se dit første indlæg) til max. (=6,0), så er det lettere at opnå større spredning mellem værdieren for blæser lav, middel og høj, hvilket gør det lettere at indstille blæseren.

Jeg synes også, at det lyder, som en dårlig ide, at snyde autoberegneren. Meget bedre at sætte kW ned i Autoberegner-menuen.

Manualen for 6.50 gælder også for 6.52

Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Re: Indregulering af Woody pillefyr

Indlæg af Superman » 23 feb 2011 21:54

Den er hermed droslet ned til 16 kW! Nogle bevingede ord omkring hvad jeg eventuelt skal være opmærksom på ved en sådan neddrosling :)

Blæsertal er 13-20 og 26, men det er delvis et levn fra 24 kW opsætningen, jeg skal lige have dem indreguleret igen på denne ydelse

Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Re: Indregulering af Woody pillefyr

Indlæg af Superman » 23 feb 2011 21:59

Frank_Rasmussen » 23 Feb 2011, 21:45 skrev:Manualen for 6.50 gælder også for 6.52
Er det normalt at der sidder en ledning i T? Når føler kobles til siger styringen ingen lys?


Besvar