Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

setpunkt

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
rappe
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 309
Tilmeldt: 21 okt 2009 18:10
Mit fyr: woody 16kw v6.22 på luksus-kedel
Areal: 125
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: 5.5ton
Geografisk sted: ringsted

setpunkt

Indlæg af rappe » 31 dec 2010 16:40

Har sat min kedeltemp. til 62grader men styringen siger der ikke er mere end 56-57grader,er det mine PID tal der er forkerte?

P:5,2
I:1,o5
D:5.0



Godt nytår til alle


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: setpunkt

Indlæg af Frank_Rasmussen » 31 dec 2010 17:30

Det tror jeg ikke; men du kan da prøve at sætte I-ledet lidt op.

Måske er det fordi, at du har sat blæs så højt, at varmen 'blæses' ud af kedlen..

Godt Nytår i lige måde

rappe
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 309
Tilmeldt: 21 okt 2009 18:10
Mit fyr: woody 16kw v6.22 på luksus-kedel
Areal: 125
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: 5.5ton
Geografisk sted: ringsted

Re: setpunkt

Indlæg af rappe » 01 jan 2011 09:39

tak frank,men ville min røgtemp så ikke være højere,den ligger omkring 78grader.det er i korrektioner man justere blæs ikke?den står til 50% i lav,mellem og høj?

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: setpunkt

Indlæg af Frank_Rasmussen » 01 jan 2011 10:57

Ved de justeringer jeg har lavet, er røgtemperaturen faldet, når mit anlæg har fået for meget blæs.

Man kan muligvis forklare det med, at når den samme mængde varme-energi skal blandes op med mere luft, ja så må temperaturen i luften vel falde.

Men det er nok en for simpel forklaring, da enkelte andre skriver, at røgtemperaturen (i andre kedler ??) kan stige ved for meget blæs (ilden brænder måske anderledes ved mere blæs?, vind-hastigheden flytter måske hurtigere varmen ud i skorstenen?...eller måske har den højere luftmodstand betydning??).

Det korte af det lange er, at de fleste er enige om, at røgtemperaturen ikke kan bruges til at justere efter, da man ikke på forhånd kan sige, hvad den burde være i det enkelte anlæg...

Jeg kunne nu godt have på fornemmelsen, at man kan sige noget mere præcist ved samme kedel, samme pillebrænder og nogenlunde samme skorsten; men det ville vel kræve en større aktiv undersøgelse...

Som du sikkert har læst i bl.a. manualen, viewtopic.php?f=180&t=8848#p85176 og http://www.mhes.dk/Indkoering_af_NBE_pi ... r_v6_x.pdf, så er der andre justeringsmetoder:

- ligner din aske fra herden kaffegrums? Skal vist tages bogstavligt...bortset fra, at kaffergrums er vådt, tungt og ikke støver.

- kan du næsten få synlig grå røg ud af skorstens ved ydelser på 50% og 100%? Det kan nok være svært ved 10 % ydelse, så her duer metoden nok ikke (på mit anlæg)...

- hvordan ser flammen ud ved ydelser på 10%, 50% og 100%? Man skal nok mere tænke god rask pejse-ild end hidsig skærebrænder-flamme... Der er billeder i manualen af de ønskede størrelse af flammen ved forskellige ydelser.

Blæseren i vores 16 kW-brænder er den samme, som sidder i en 30 kW-brænder ( se evt. http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=130& ... AA7A069E97 ). Den er med andre ord meget kraftig.

For at begrænse den voldsomme blæser mere end man kan i Korrektion-menu'en på vores versioner, så kan man:

- På versionerne mindre end 6.50 gå ind i fabriksmenuen og sætte blæser-tallene ned. I version 6 mindre end 6.50 er det noget med at holde SET-knappen inde under opstart, når der vælges sprog. Så langt tid blæseren drejer rundt, så går det nok; men ved lave blæser-tal, vil jeg tror, at blæseren må blive noget upræcis i sin dosering

- Afdække f.eks. 75 % af blæserens indsugningshul med f.eks. gaffa-tape

- Tage blæseren af brænderen og indskyde en blik-plade med et mindre udblæsningshul

- Ombygge brænderen til en 10 kW-brænder med en mindre blæser i, se evt. viewtopic.php?f=137&t=8668...denne løsning har jeg valgt med mine for en 16 kW-brænder få antal opvarmede kvadratmetre..

PS: Fik du forsøgt med at sætte I-ledet op?

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: setpunkt

Indlæg af Falck » 01 jan 2011 12:53

Som udgangspunkt skal korektionerne stå til at være 100, og så fintuner man lidt ud fra det. Skal den stå på 50 er dine grundindstillinger ikke rigtige.
Du skal veje dine piller, og taste det ind i autoberegneren, og sætte dit skorstenstræk til 1. Du kan evt hente blæser indstillingsskemaet, og se om din blæser er indstillet rigtigt. Har du disse 3 parametre til at passe, så brænder dit systen inden for en meget lille afvigelse fra idealsporet, eller sagt på en anden måde, så passer luft og piller sammen +- meget lidt.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: setpunkt

Indlæg af Frank_Rasmussen » 01 jan 2011 13:20

Falck » 01 Jan 2011, 12:53 skrev: Du kan evt hente blæser indstillingsskemaet, og se om din blæser er indstillet rigtigt. Har du disse 3 parametre (Autoberegn, skorstenstræk og fabriksindstillinger af blæs) til at passe, så brænder dit systen inden for en meget lille afvigelse fra idealsporet, eller sagt på en anden måde, så passer luft og piller sammen +- meget lidt.
Et lille pip: Der står dog i http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=130& ... AA7A069E97 om fabriksindstillingerne for blæseren:
Note: that the values are only recommended, and must be adjusted to the circumstances.
eller ca. på dansk:
Bemærk: Blæser-taller er kun anbefalinger, og de skal justeres til de konkrete forhold

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: setpunkt

Indlæg af Falck » 01 jan 2011 15:55

Det er rigtigt Frank, men erfaringen viser at alle de "gamle" blæsere alså før man begyndte med de blæsere med inbygget kondensator, der passer det meget godt. Siden de er begyndt at skrive at det kun passer nogenlunde, må være fordi at de nye blæsere de kører med i dag, svinger meget i ydelse i forholdt til de gamle.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: setpunkt

Indlæg af Frank_Rasmussen » 01 jan 2011 16:58

Tja, den nye 'skyggekondensator'-blæser koster jo mindre end det halve af den gamle (sammenlign f.eks. http://www.scotte.dk/product.asp?product=821 med http://www.scotte.dk/product.asp?product=819 ), så ...

Har hørt fra pålidelig kilde, at den nye blæser har mere kutter-lyd end den gamle, og rullemodstanden er større...

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: setpunkt

Indlæg af Fer » 01 jan 2011 18:29

Som Frank skriver er det farligt at kigge på røggastemperatur som indregulerings parameter. Hvis man får justeret sit anlæg ind til at brænde med en ilt procent på 14% i røggassen, så vil du have omkring 1/3 del for meget luft igennem din kedel som der er nødvendigt. Derfor vil din skorstenstemperatur også være lavere. Du skal altså have enten en flowmåling eller en ilt måling i din røggas sammen holdt med din røggas temperatur før det kan bruges til noget.

Mit anlæg har iltregulering, og efter jeg har smidt en føler i røggassen, har jeg kunne se anlæggets ydelse ud fra temperaturen. Fordi den altid forsøger at holde iltprocenten rigtig.

Som der er foreslået bliver du nok nød til at lave den indregulering hvor du kigger på røggassen, og asken.



En ilt måling fortæller dig alt omkring din forbrænding. En virkelig god måling at have.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: setpunkt

Indlæg af Frank_Rasmussen » 01 jan 2011 19:31

Fer » 01 Jan 2011, 18:29 skrev: Mit anlæg har iltregulering, og efter jeg har smidt en føler i røggassen, har jeg kunne se anlæggets ydelse ud fra temperaturen. Fordi den altid forsøger at holde iltprocenten rigtig.

Som der er foreslået bliver du nok nød til at lave den indregulering hvor du kigger på røggassen, og asken.

En ilt måling fortæller dig alt omkring din forbrænding. En virkelig god måling at have.
Men der er vel en forudsætning, at kedlen er tæt?

Selvom kedlerne til Scotte/Woody vel er blevet tættere, så den grundlæggende konstruktion vel 'utæt', sådan at iltmålingen skal justeres ind ( se f.eks. evt. http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=36&m ... D532042D39 )?

Fer, du har vel med din 'lukkede' kedel ikke skulle lave en sådan indjustring?


Besvar