Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyr - det svære valg..

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
anders.bai@hotmail
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 01 okt 2010 09:42
Mit fyr: Woody Black star 10kw
Areal: 170
Brændsel: Barlinek 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Geografisk sted: Lindved, Vejle

Re: Nyt fyr - det svære valg..

Indlæg af anders.bai@hotmail » 24 okt 2010 16:42

Hej igen og tak for alle svar :)

Hvis de præisolerede rør er så dyre, kunne det godt være vi skulle droppe ideen om et nyt fyrrum, og bruge det eksisterende (selvom det er noget lavloftet, træls noget). Jeg havde tænkt, de rør kunne koste et par tusinde :shock:

Klaus: har du bare taget kontakt til en landmand, som har korn, og spurgt, om du må købe, eller hvordan foregår sådan noget? Kan jo godt lide tanken om, at have mulighed for at fyre så billigt, og hvis der med en kornindsats og kridtdosserer, ikke er SÅ meget mere arbejde, kunne den Benekov R15 jo godt komme på banen igen.. Og tak for budet om kaffe - hvis vi planlægger at komme i nærheden giver vi lyd :)

Vi har i øvrigt fået tilbud fra en vvs'er om en Baxi 25 - det var den model, han ville anbefale... Den skulle koste 73.000,- + moms fuldt installeret... Hvis det er den generelle pris på Baxi, springer vi ihvertfald den over :)

Vh Anders :)


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt fyr - det svære valg..

Indlæg af MichaelK » 24 okt 2010 17:19

Hvorfor er det altid, eller næsten altid, at nogen VVS'ere anbefaler Baxi? Er de virkelig 10 år bagefter alle
andre? Og så en 2,5'er til 170 kvm!!!? Når nu en 1,5'er fint kan klare over 300 kvm!
Gudfader i brændeskuret, bliver de virkelig aldrig klogere?

Er vi ovre i en stoker, frem for et rent pillefyr, så lader Benekov med El-tænder, til at være et fornuftigt
valg. Omend Scotte/Woody også har deres kvaliteter, dog først og fremmest prisen.

Ang. præ-isolerede rør, så kig lige her for pris-niveauet:
http://www.billigvvs.dk/Roer-Fittings-P ... 3godZFmr2g
Derudover skal de selvfølgelig graves ned i en passende dybde.

Skal det gl. fyrrum bruges til en stoker, så tag lige din skorstensfejer med på råd. Der stilles visse specifikke
krav til stoker-fyrrum, frem for alm. fyrrum til oliefyr. Det er så lige her bygningsreglementet ikke er fulgt med
tiden, desværre. Sikkerheden omkring moderne stoker/pillefyr er så høj, at der ikke burde stilles andre krav til
fyrrummet and sædvanligt. Men sådan er det ikke.

Om dit lavloftede fyrrum kan bruges er helt op til skorstensfejeren. Det er ham, der skal godkende det.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

levi

Re: Nyt fyr - det svære valg..

Indlæg af levi » 24 okt 2010 17:30

Ja der er en del der virkelig er 10 år bagefter, - nogen er endda endnu længere bagefter, - det er lidt forfærdeligt :(

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Nyt fyr - det svære valg..

Indlæg af Frank_Rasmussen » 24 okt 2010 17:45

Såvidt jeg forstår af tråden //www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=51&t=8145), så kan fyring med korn let betyde, at man bør anskaffe en forholdsvis dyrere skorsten, f.eks. en keramisk Rondo Nordic.

Jens Peter Jensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24 okt 2010 18:13

Re: Nyt fyr - det svære valg..

Indlæg af Jens Peter Jensen » 24 okt 2010 18:34

Alle mennesker der har gået mere end 7 år i skole, kan regne ud det aldrig kan betale sig at købe pillefyr - hvis man ikke er landmand. Det er ganske enkel for dyrt at varme sit hus op med...

Køb dig en fastbrændselskedel...


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Nyt fyr - det svære valg..

Indlæg af Frank_Rasmussen » 24 okt 2010 18:45

Hvordan får landmænd træpiller billigere end os andre??

Jeg regner i øvrigt med at have afskrevet mit pillefyr i løbet af 4-5 år....og jeg har gået (for) lang tid i skole...
Senest rettet af Frank_Rasmussen 24 okt 2010 19:21, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Nyt fyr - det svære valg..

Indlæg af Klaus » 24 okt 2010 18:46

anders.bai@hotmail » 24 Oct 2010, 16:42 skrev:Hej igen og tak for alle svar :)

Hvis de præisolerede rør er så dyre, kunne det godt være vi skulle droppe ideen om et nyt fyrrum, og bruge det eksisterende (selvom det er noget lavloftet, træls noget). Jeg havde tænkt, de rør kunne koste et par tusinde :shock:

Klaus: har du bare taget kontakt til en landmand, som har korn, og spurgt, om du må købe, eller hvordan foregår sådan noget? Kan jo godt lide tanken om, at have mulighed for at fyre så billigt, og hvis der med en kornindsats og kridtdosserer, ikke er SÅ meget mere arbejde, kunne den Benekov R15 jo godt komme på banen igen.. Og tak for budet om kaffe - hvis vi planlægger at komme i nærheden giver vi lyd :)

Vi har i øvrigt fået tilbud fra en vvs'er om en Baxi 25 - det var den model, han ville anbefale... Den skulle koste 73.000,- + moms fuldt installeret... Hvis det er den generelle pris på Baxi, springer vi ihvertfald den over :)

Vh Anders :)
Ja bare tage fat i en landmand, der dyrker marker.

levi

Re: Nyt fyr - det svære valg..

Indlæg af levi » 24 okt 2010 19:45

Jens Peter Jensen » 24 Oct 2010, 18:34 skrev:Alle mennesker der har gået mere end 7 år i skole, kan regne ud det aldrig kan betale sig at købe pillefyr - hvis man ikke er landmand. Det er ganske enkel for dyrt at varme sit hus op med...

Køb dig en fastbrændselskedel...
Det var da et sjovt postulat, - jeg er sikker på der sidder mange herinde der kan modbevise denne påstand mangfoldigt :)

De personer der ikke har gået 7 år i skole, - regner de anderledes ? :shock:

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt fyr - det svære valg..

Indlæg af MichaelK » 24 okt 2010 20:40

Frank_Rasmussen » 24 Oct 2010, 18:45 skrev:Hvordan får landmænd træpiller billigere end os andre??

Jeg regner i øvrigt med at have afskrevet mit pillefyr i løbet af 4-5 år....og jeg har gået (for) lang tid i skole...
Ja, det kunne jeg også godt tænke mig at vide. For, hvis Jens Peter skulle have ret, så kan et pillefyr
kun betale sig, hvis man er landmand icon_cheesygrin.gif Og eftersom et pillefyr kun kan fyre med
træpiller, såh.........

Havde der nu stået stokerfyr, så man kunne fyre med korn, havde postulatet nok lydt bedre :twisted:
Men Jens Peter har måske gået så længe i skole, at han har glemt, hvad han lærte om logiske sætninger
i de første 7 år. (PS.: Ironi kan være anvendt).

Og hvor kommer anbefalingen af fastbrændselsfyr nu fra? Der er jo en del mere arbejde ved fastbrændsel,
end ved piller og korn. Det er jo ikke sikkert Anders har tid og lyst til det ekstra arbejde 8)

Selv ved kornfyring, kan der jo forekomme en smule ekstra arbejde. Der skal tilsættes kridt, og der er
mere aske tilbage efter afbrændningen. Fyret skal derfor renses lidt oftere. Dertil bør man jo tage højde
for det ekstra "slid", der er på kedlen og skorstenen pga. syren i røgen. Jeg ved godt kridtet tager det
værste, men alligevel..... Desuden kommer korn jo sædvanligvis i løs vægt. Altså ikke noget med
praktiske sække her :wink: Og langt de fleste landmænd levere jo ikke, man skal derfor også selv
hente det.

Nej, liver er altså lidt nemmere med træpiller. Og alt efter prisniveauet, kan man altså få pillefyr, der
opføre sig som et oliefyr, uden ret meget ekstra arbejde. Men selvfølgelig er der også en begrænsning
indbygget i budgettet. Men i den sidste ende er det jo et spørgsmål om smag og behag :great:



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

levi

Re: Nyt fyr - det svære valg..

Indlæg af levi » 24 okt 2010 21:40

MichaelK » 24 Oct 2010, 17:19 skrev:Hvorfor er det altid, eller næsten altid, at nogen VVS'ere anbefaler Baxi? Er de virkelig 10 år bagefter alle
andre? Og så en 2,5'er til 170 kvm!!!? Når nu en 1,5'er fint kan klare over 300 kvm!
Gudfader i brændeskuret, bliver de virkelig aldrig klogere?

Er vi ovre i en stoker, frem for et rent pillefyr, så lader Benekov med El-tænder, til at være et fornuftigt
valg. Omend Scotte/Woody også har deres kvaliteter, dog først og fremmest prisen.

Ang. præ-isolerede rør, så kig lige her for pris-niveauet:
http://www.billigvvs.dk/Roer-Fittings-P ... 3godZFmr2g
Derudover skal de selvfølgelig graves ned i en passende dybde.

Skal det gl. fyrrum bruges til en stoker, så tag lige din skorstensfejer med på råd. Der stilles visse specifikke
krav til stoker-fyrrum, frem for alm. fyrrum til oliefyr. Det er så lige her bygningsreglementet ikke er fulgt med
tiden, desværre. Sikkerheden omkring moderne stoker/pillefyr er så høj, at der ikke burde stilles andre krav til
fyrrummet and sædvanligt. Men sådan er det ikke.

Om dit lavloftede fyrrum kan bruges er helt op til skorstensfejeren. Det er ham, der skal godkende det.



Mvh.
Præisoleret rør kan da sagtens fåes billigere, - også i den rigtige danske kvalitet, - f.eks Isoplus eller Løgstør rør, - som koster ca. 250 kr pr. meter incl. moms for en dobbelt..


Besvar