Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Styring af VVB

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Skoubo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31 dec 2009 14:33
Mit fyr: Woody comfort 16KW v. 6.10
Areal: 136
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4560
Dagligt forbrug: 14-28
Årligt forbrug: estimeret 4-5
Geografisk sted: Vig Sj.

Styring af VVB

Indlæg af Skoubo » 04 jan 2010 21:11

Hej

Jeg har netop opstillet mit nye woody pillefyr v. 6.10.

Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal styre temperaturen i min Metro 60L combi VVB.

Woody'ens styring kan jo betjene en 3-vejs ventil, men den vil jo så vidt jeg forstår lukke af for radiatorkredsen, mens den varmer VVB'en op, er dette et problem?

Jeg kunne jo også lade woody'en styre en 2-vejs magnetventil til at varme VVB'en op.

Eller jeg kunne montere en alm. thermostat-ventil med føler i VVB'ens dyklomme.

Hvad mener I kloge hoveder herinde om det?
Fordele og Ulemper?


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Styring af VVB

Indlæg af Frank_Rasmussen » 04 jan 2010 21:35

Jeg har en trevejs-zoneventil og en temperaturføler oppe i varmvandsbeholderen, som i eksemplet på side 2 i manualen (http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=81&m ... 8DD92EF23E).

Vi holder af laange bade (det må være noget arveligt), hvor den målte temperatur i midten af 160l-varmvandbeholderen let ryger ned på 30 grader. Efter ½ time er vvb-temperaturen oppe på 57 grader igen.

På samme måde når vvb-temp. er på 52, så varmes i købet af 20-30 minutter op til 58 grader igen. Jeg har ikke bemærket, at det føles kold i huset af den grund.

Der kommer dog nogle oversving i kedeltemperaturen, men den når ikke setpunkt plus 10 grader (=75 grader), så den går ikke i stop (se evt. http://frankrasmussen.mitpillefyr.dk/)

Den store fordel ved varmvandspriotering i styringen ser jeg i sommerdrift, hvor man kan lave urstyring med vejrkompensation på varmvandproduktion alene.

Skoubo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31 dec 2009 14:33
Mit fyr: Woody comfort 16KW v. 6.10
Areal: 136
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4560
Dagligt forbrug: 14-28
Årligt forbrug: estimeret 4-5
Geografisk sted: Vig Sj.

Re: Styring af VVB

Indlæg af Skoubo » 04 jan 2010 21:55

Hej Frank

Hvis jeg har forstår det rigtigt, er din radiatorkreds så lukket af via 3-vejs ventilen i ca. 30min, mens VVB varmer op igen efter et bad. Er det ikke et problem? bør man ikke bruge en eks. 2-vejs magnetventil, for stadig at have varme på radiatorkredsen mens VVB varmer op?
Er der noget med at man bør bruge motorventiler istedet for magnetventiler, da de har længere åbne/lukketider, så der ikke opstår pludselige trykændringer?

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Styring af VVB

Indlæg af Frank_Rasmussen » 04 jan 2010 22:18

Ja, det er rigtigt, at der lukket for radiatorkredsen, mens der laves varme til varmvandsbeholderen.

Jeg har ikke kigget på temperaturmåleren i stuen under varmvands-produktion; men jeg har en temperaturmåler i stuen siddende på 'Udetemperaturmåleren' i styringen (brugt i efteråret til 'Sommerdrift'). Desværre måler den kun hele grader; men du kan dog se f.eks. 20.30-21 i aften på min MitPillefyr-side, at indtemperaturen ikke falder.

Måske falder stuetemperaturen ½ grad. På den anden side er fyr oppe i en høj ydelse, når zoneventilen slår tilbage...

Motorventiler kontra magnetventiler...uha, det ved jeg ikke...jeg købte bare en (http://www.scotte.dk/product.asp?product=87), som jeg var sikker på virkede..

PS: Ser nu, at NBE har skiftet zoneventil-fabrikat på deres installationsvejledning http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=61&m ... 9EE3BA4C73. Det er nok uden betydning, når bare strøm på styringsudgang får ventilen til at svinge over til varmvandsbeholderen.

Skoubo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31 dec 2009 14:33
Mit fyr: Woody comfort 16KW v. 6.10
Areal: 136
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4560
Dagligt forbrug: 14-28
Årligt forbrug: estimeret 4-5
Geografisk sted: Vig Sj.

Re: Styring af VVB

Indlæg af Skoubo » 05 jan 2010 09:57

Hvor mange i døgnet tror du at din motorventil skifter over, jeg tænker på hvor lang levetid man kan forvente af sådan en motorventil kontra en magnetventil. Der er jo formentlig en del små tandhjul i selve aktuatoren?

Kan man i øvrigt i dit eksempel, have højere temp i vvb end i radiatorkredsen, eller vil den altid være den samme?


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Styring af VVB

Indlæg af Frank_Rasmussen » 05 jan 2010 13:23

Hvis du kigger på den brune-kurve i MitPillefyr-grafen, så er det vel hver 6-8. time, når der ikke gåes i bad. Men det afhænger jo helt af varmvandsbeholderens isolering, forbrug, og hvor den står.

Min står i et koldt udhus, og den har kun den isolering, den kom med...

Ja, med varmvandspriotering kan man have højere temp. i vvb'en end i radiatorkredsen.

Ulrich-307Hdi
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 09 sep 2008 21:56
Mit fyr: Woody 16 KW på Roca
Geografisk sted: Jorden, Shell-land, Køge

Re: Styring af VVB

Indlæg af Ulrich-307Hdi » 05 jan 2010 19:19

Jeg har en to vejs ventil på min VVB, så det virker skam ok.
Fidusen med at køre med forskelig temperatur på VVB kontra anlæg holder også.
Hygge Ulrich


Besvar