Er ilt styrring på en Woody brænder en god ide ?

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Er ilt styrring på en Woody brænder en god ide ?

Indlæg af Frank_Rasmussen »

jni skrev:Man kan da umuligt få iltstyringen til at lave en ordenlig kompentsering på en utæt kedel
Personlig har jeg nul erfaring med iltstyring, og max. 3 måneders erfaring med praktisk drift af en Woody. Jeg har derfor ikke let ved at argumentere for synspunktet.

Alligevel vil jeg mene, at alle kedler i den grad er utætte, da vi jo ligefrem har installeret en blæser, så der suser store mængder frisk luft ind i den :)

Kedler må også være nogenlunde tætte på udblæsningssiden, da overtrykket fra blæseren ellers hurtigt ville få det til at lufte af os i fyrrumet.

Jeg vil dog tro, at det er uheldigt med for store utætheder for tæt på iltmåleren.

PS: Og der er da beviseligt indtil flere menu-punkter i styringen til kompensering af variationer i iltprocenten..

bylov
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 21
Tilmeldt: 11 nov 2009 19:54

Re: Er ilt styrring på en Woody brænder en god ide ?

Indlæg af bylov »

Hej Frank
Det er jo netop det der er kunsten, ikke at få luft igennem blæseren andet den luft der er nødvendig, og kun den luft der går igennem et bål,
Alt den luft der går igennem kedlen udenom bålet kan ikke bruges til noget, derfor ville det også være fint om der til woody / scotten kunne laves en vandre rist :great: Ved godt den testes :?


Jeg har monteret et planfilter foran blæseren, har brugt de 4 x4mm gevindhuller der er lavet i min blæser fra fabrik,NB jeg har alublæseren i

Samtidig er det jo trækstabilisatoren der skal være med til at dæmpe for en større luftstrøm igennem blæseren en den blæseren selv giver.

Yes der kan stilles meget i div. menyer, men iltstyringen justere hele tiden, og kompenserer for hver en lille ændring, og ændringer kommer der hele tiden, eks. vis. rens med eller uden kompressor, mere eller mindre aske på herden osv.
Mvh. Bylov
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Er ilt styrring på en Woody brænder en god ide ?

Indlæg af Frank_Rasmussen »

bylov skrev:Hej Frank
Det er jo netop det der er kunsten, ikke at få luft igennem blæseren andet den luft der er nødvendig, og kun den luft der går igennem et bål,
Alt den luft der går igennem kedlen udenom bålet kan ikke bruges til noget...
Hej Bylov,

Godt der er nogen, som ved noget, og som er diskussionsløsne :)

Man må vel gå ud fra, at den luft, der på trods af overtrykket omkring brænderen, måtte komme uden om bålet via utætheder, er konstant?

Det del af 'utæthedsluften', stor eller lille, der ikke indgår i forbrændingen, må derfor også næsten være konstant.

Hvis en perfekt tæt kedel med en perfekt forbrænding giver, lad os sige, en konstant iltprocent på 12% målt ved iltføleren i røgrøret, så vil en utæt kedel med en ligeledes perfekt indstillet forbrænding måske give en konstant iltprocent-måling på 14 %.

Menupunkterne i styringen er vel indrettet på at lave tilpasningen af iltstyringen til måling af de 14% ilt i den ikke-perfekte kedel.
Jeg har monteret et planfilter foran blæseren, har brugt de 4 x4mm gevindhuller der er lavet i min blæser fra fabrik,NB jeg har alublæseren i
Jeg går ud fra, at du har afblændet noget af blæseren, fordi den giver for meget luft. Jeg har samme problem, og overvejer samme løsning.

Jeg har se nogle kaste sig ud i pap-afdækninger med gaffatape. Din løsning lyder mere solid. Jeg har godt nok en sort metal-blæser; men har du ikke et billed eller to?
bylov
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 21
Tilmeldt: 11 nov 2009 19:54

Re: Er ilt styrring på en Woody brænder en god ide ?

Indlæg af bylov »

Hej Frank
Næste gang jeg renser kedel skal jeg nok tage et pr. foto det er nu meget simpelt det filter jeg har brugt 2x plan 150-15 filter det er et sådan klippe filter,bruger det i meter mål på arbejdet :oops: håber ikke min chef læser dette forum icon_cheesygrin.gif

Men ja det virker både som en dæmpning og har den fordel at min blæser ikke bliver støvet-snavset.

Så lige til det sidste, jeg tror at vi to kan blive enig om at enhver form for luft der kommer ind i kedlen uden om bålet, er med til at lave en afkøling, så yes der kan sikkert holdes en ilt% som du skriver men det vil altid være det bedste med en kedel så tæt som muligt.

mvh. Bylov
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Er ilt styrring på en Woody brænder en god ide ?

Indlæg af Frank_Rasmussen »

bylov skrev: Så lige til det sidste, jeg tror at vi to kan blive enig om at enhver form for luft der kommer ind i kedlen uden om bålet, er med til at lave en afkøling, så yes der kan sikkert holdes en ilt% som du skriver men det vil altid være det bedste med en kedel så tæt som muligt.
Enig :)

bylov
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 21
Tilmeldt: 11 nov 2009 19:54

Re: Er ilt styrring på en Woody brænder en god ide ?

Indlæg af bylov »

Hej Frank
jeg prøver lige at smide et pr. foto jeg har desværre ikke noget kamara, så det er døddårligt foto fra min telefon
Det skulle gerne vise filter- hængsler- røgføler- lanbdasonde
Vedhæftede filer
20122009.jpg
20122009(003).jpg
20122009(002).jpg
20122009(001).jpg
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Er ilt styrring på en Woody brænder en god ide ?

Indlæg af thy »

Man kan godt tage lidt hensyn til lidt utæthed i kedel feks sætte ilt % 2 højer feks hvis kedlen synes for mørk... men det giver måske problemer når den modulerer ned til minimal så kan ilt% blive for høj...

klart bedre at justere luften mere hurtigt justering :great:

ps utætheder bør elimineres mest mueligt :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Besvar