Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vandproblem

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Duke
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21 dec 2008 13:17
Mit fyr: Woody 16 KW pillefyr
Areal: 140
Brændsel: Statoil HP
Dagligt forbrug: ca. 20 kilo

Re: Vandproblem

Indlæg af Duke » 23 apr 2009 13:21

Hej igen

Tak for svarene og den gode forklaring Ernst. Jeg er total novice når det drejer sig om sådan noget her som I nok kan regne ud. :) Men det begynder da at fise ind. Vandet er alså noget jeg må leve med og ikke en fejl og er noget som jeg umiddelbart ikke kan gør noget ved sådan som jeg forstår det. Nu hænger røret bare ned af væggen og er ikke forbundet til et afløb, hvilket er noget jeg må få lavet for jeg er træt af at tømme vandkanden hele tiden.

Mvh

Duke


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Vandproblem

Indlæg af thoken » 23 apr 2009 14:27

Duke skrev:Hej igen

Tak for svarene og den gode forklaring Ernst. Jeg er total novice når det drejer sig om sådan noget her som I nok kan regne ud. :) Men det begynder da at fise ind. Vandet er alså noget jeg må leve med og ikke en fejl og er noget som jeg umiddelbart ikke kan gør noget ved sådan som jeg forstår det. Nu hænger røret bare ned af væggen og er ikke forbundet til et afløb, hvilket er noget jeg må få lavet for jeg er træt af at tømme vandkanden hele tiden.

Mvh

Duke
Hej!
Jamen velbekomme!
Jeg kan bare undres lidt over det du skrev i første indlæg, at det var opstået efter I havde haft vandet af kedlen!
Var din sikkerhedsventil ikke utæt før det? Eller var den bare mindre utæt end den nye?
Hvis den var mere tæt før, så ville jeg altså stadig sætte en 10 bars på!
Tak til Ernst for hjælp med at forklare :great:


mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

jensras
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 64
Tilmeldt: 01 jun 2008 10:42

Re: Vandproblem

Indlæg af jensras » 23 apr 2009 18:29

Hej.
Har selv haft en pudsig oplevelse. Jeg har skiftet 3 stk 10 bars sikkerhedsventiler som alle dryppede.Jeg har eget vandværk og trykket er 3 bar. Pumpe systemet (Grundfos) har en husmands VLT og en meget lille trykekspension på 1 Liter. Den afgik ved døden og nu har jeg sat en 20 Liter trykekspension op OG der har ikke været en dryp siden ? ? ? :D

Duke
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21 dec 2008 13:17
Mit fyr: Woody 16 KW pillefyr
Areal: 140
Brændsel: Statoil HP
Dagligt forbrug: ca. 20 kilo

Re: Vandproblem

Indlæg af Duke » 23 apr 2009 19:36

Hej Thoken

Da jeg i december måned fik installeret pillefyret var der et af rørere som var lidt utæt så vi pillede det fra for at få ordnet det rør. Siden den gang begyndte ventilen at smide vand ud. Om det var et tilfælde det ved jeg ikke. Det den smider nu i vand er nogenlunde det samme som 10 bars ventilen smed ud. Men teoretisk set kan 10 bars ventilen vel godt have været utæt og den 6 bars jeg har sat på nu for lille?

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Vandproblem

Indlæg af thoken » 23 apr 2009 21:21

Duke skrev:Hej Thoken

Da jeg i december måned fik installeret pillefyret var der et af rørere som var lidt utæt så vi pillede det fra for at få ordnet det rør. Siden den gang begyndte ventilen at smide vand ud. Om det var et tilfælde det ved jeg ikke. Det den smider nu i vand er nogenlunde det samme som 10 bars ventilen smed ud. Men teoretisk set kan 10 bars ventilen vel godt have været utæt og den 6 bars jeg har sat på nu for lille?
Joh, men hvis de har lækket nogenlunde samme mængde, og sikkerhedsventilen holder tæt, når beholderen er ladet op(dette er vigtigt!), så er der ingen fejl på den!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


tni3012
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22 nov 2009 10:09

Re: Vandproblem

Indlæg af tni3012 » 22 nov 2009 10:37

Hej E
Jeg ser at du skriver
"Ifølge regulativet for varmeanlæg i dk. er det heller ikke tilladt, at have en (fast) forbindelse til vandpåfyldning." - i et tidligere indlæg... Kunne du sende mig det link ??

Har lige fået lavet noget arbejde af en vist ikke helt seriøs VVS montør...

Mvh Torben
Mvh Torben

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Vandproblem

Indlæg af Ernst Drastrup » 23 nov 2009 09:19

De gamle lære bøger fra 1960, da jeg tog vand- og gasmestereksamen, har jeg lånt ud, og kan ikke huske til hvem, så jeg har det ikke på tryk mere.
Men det er noget, der ligger helt fast, at vandpåfyldningen må ikke være en fast forbindel.

Der skal være en stophane både på vandværkssiden og een på anlægssiden.
Når der skal fyldes vand på anlægget, så monterer man en vandslange mellem disse to stophaner.

Om ikke andet, så må du prøve høre Teknologisk Indstitut.
Eller på Vandforsyningen i en storby.
De kan sikkert finde noget på tryk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Vandproblem

Indlæg af paw » 23 nov 2009 19:35

Da jeg for 10 år siden havde oliefyr, havde jeg en hane direkte fra vandværk til anlæg. Da jeg på et tidspunkt havde servicebesøg fik jeg at vide der skulle være 2 haner. Spurgte hvorfor, svarede, så vandet fra anlæg ikke kan løbe tilbage i vandværk, 2haner= dobbelt sikkerhed, smilte og sagde, så kan man jo håbe på at begge haner er tætte. Han havde dog aldrig hørt om et anlæg der forurenede vandværk, for som han sagde, der er jo altid tryk på vandværket, undtaget ved reparation af vandværk.

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Vandproblem

Indlæg af Landbo » 23 nov 2009 20:30

Hej.

Tror nu ikke hverken Paw eller Ernst har ret, når jeg kigger i arbejdstilsynets At-vejledning Tekniske hjælpemidler B.4.8 side 6. Hvor der står at Citat 'Hvis en kedlens vandpåfyldning tilsluttes permanent til en koldvandsforsyning eller hvis trykket i kedlen kan blive højere end vandværkstrykket, skal vandpåfyldningen indrettes med afspærreventil og uden for denne en kontrolerbar kontraventil'.

Vejledningen kan i øvrigt downloades fra http://www.at.dk. Find regler/at-vejledninger. Sorry, ka ikke få linket til at makke ret direkte til vejledningen (er lang som b.f. og kan ikke få adressen op i udklipsholderen.

Men, ville aldrig selv lave en fast forbindelse da man ved et uheld kan komme til at fejlbetjene hanen og derved lukke vand på anlæget hele tiden, der så forsvinder gennem kedlens overtryksventil til gulvafløbet!

Har hørt om et tilfælde for nogle år siden hvor der forsvandt vand for ca 30.000 kr den vej. Gætter på at fyringsøkonomien sikkert heller ikke har været hulens flot, på det gasfyr, der var monteret på anlæget.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Vandproblem

Indlæg af Ernst Drastrup » 24 nov 2009 08:59

Hej Leif
Om det er blevet tilladt siden jeg tog vand- gas og sanitetsmestereksamen, skulle jeg ikke kunne sige.
Jeg ved bare, at een af mine kammerater på skolen dumpede, fordi han havde tegnet en fast forbindelse til vandpåfyldning ved komplet vandindstallation i et hus, til eksamen.
Dengang måtte man i al fald ikke lave det med fast forbindelse.
Og jeg har heller aldrig gjort det i de mange år, jeg havde v.v.s. forretning.

Nå, - Vi er kommet bort fra det oprindelige spørgsmål om utæt sikkerhedsventil, men det er måske uddebateret.?
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar