Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

slagger

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
kallehund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09 dec 2008 14:05

Re: slagger

Indlæg af kallehund » 15 jan 2009 10:59

kallehund skrev:Vi har ligeledes meget slagger og må dagligt manuelt fjerne slagger fra risten. Vi har brugt piller fra Stampemøllen 8 mm. men vil nu gerne prøve nogle andre - er der nogle I kan anbefale?
Vi bor på sjælland.
vi bor i lyngby - og modtager stadig meget gerne tips til piller, da vi snart skal bestille igen.


Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: slagger

Indlæg af Bop » 15 jan 2009 13:24

Hej Kalle jamen da man skal passe på hvad man anbefaler folk så vil jeg sige at hvis du skal have dem leveret og ikke vil brænde nællerne på dårlige piller.

Så er de bedste vel stadig HP piller fra Statoil.

Men kender flere inkl mig selv der også har haft eller bruger Træpiller fra OK de er svenske og er ganske udemærket.

Sidstnævnte er nok også billigst når du skal have dem leveret.

Vil dog sige at Shell piller sikkert også er udemærket.

Hvis du ikke kender pillerleverandører fra lokal område så ville jeg vælge gennem olieselskab.

Du har ihvertfald bedre hjælp hvis piller skulle fejle noget.

Men som sagt HP & OK piller tør jeg godt sige er gode bla købte min svoger 12 tons og han vil købe OK piller igen såå :great:

jievo
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 13 jun 2008 12:56
Mit fyr: Kedel Opop 418 og Woody 16KW V7 Styring
Areal: 130m2 to plan
Brændsel: Alle slags piller
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: ca. 5 Tons
Geografisk sted: Østfyn

Re: slagger

Indlæg af jievo » 17 jan 2009 12:32

Hej
Ang. slagger, jni er inde på noget af det rigtige, har selv lige haft problemer med slagger,
jeg havde sat mætning lige så højt jeg kunne uden at den begyndte at ryge, den gik ikke, så begyndte den at lave slagger og opføre sig vildt mærkelig, efter jeg justerede ned kører den rimeligt, har dog stadig lidt ballade med pid indstillinger. Jeg tror ikke de forskellige mærker af piller er dårlige, de skal bare have forskellig mætning/luft. Det er bare lige min erfaring for jeg havde ikke skiftet pillemærke, kun leget lidt med at trimme den.
jievo

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: slagger

Indlæg af jni » 17 jan 2009 12:41

jeg ved ikke meget om slagger, men jeg tror nok at en af grundene til at nogen piller giver mere slagge end andre, er at der er urenheder, som f.eks bark, frøafrens eller lignende i piller
mvh jesper

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: slagger

Indlæg af Bop » 17 jan 2009 21:08

Jamen både indstillinger & pilletype har da noget at sige.
Mit Fyr brænder fuldstændig rent pt er det hp piller det gjorde det dog også med barlinek som jeg havde lidt af før.
Sjovt nok så kunne den Bio18 jeg havde før ikke brænde så rent & uden slagger som woodyen så nogle fyr er vel værre til slaggedannelse end andre.
Men et godt bud er at du justerer og renser kedlen jævnligt i kan jo så købe nogle af de bedste piller for at se om det ændrer noget hvis ikke så er det justeringsspørgsmål.

:great:


Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: slagger

Indlæg af Claus Birth » 17 jan 2009 21:28

Som Bop beskriver er der forskel på piller, men den primære årsag til slaggerdannelse er indstillingen af fyret.
Der er ikke tilsat mærkelige ting der ved forbrænding giver slagger som biprodukt. Det er udelukkende justering af pillebrænderen der skal til for at undgå denne sammensmeltning af aske, der opstår når temp. er for høj omkring asken.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

kallehund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09 dec 2008 14:05

Re: slagger

Indlæg af kallehund » 19 jan 2009 22:11

vi har nu bestilt piller hos OK. lad os se hvordan fyret forbrænder disse piller og om de også danner slagger.
hvis vi får brug for at justere vores biocomfort fyr med chip v 4.99, er der en der vil skrive hvilke menupunkter vi skal justere?


Besvar