Utæt gulvvarme eller ?

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Mahognys
Stoker II
Stoker II
8
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 feb 2016 20:12
Blevet takket: 1 gang

Utæt gulvvarme eller ?

Indlæg af Mahognys »

Hej og glædelig jul :-)

I et tidligere indlæg har jeg beskrevet mit setup med billeder viewtopic.php?style=21&f=180&t=26465

Så kan I lige se hvad jeg er "udstyret med" ;-)

I går... rester af andestegen.

I dag... gulvarme problemer....

Jeg har 10 rumfølerer koblet på. Men, 2 af rummene bliver ikke varme på trods af at systemet konstant sender vand til dem.
Rumføleren virker, den lille "termostat" ude på anlægget lukker op, rummets fremløbsslange er lun men gulv forbliver koldt ?

Sådan har det været i nogle dage nu. Kan der være et hul i mine slanger ?

Jeg har i samme ombæring også opdaget at trykket i min 18L trykekspansionsbeholder var faldet og jeg skulle fylde vand på på trods af at jeg gjorde det for 3 dage siden. Efter lidt læsning herinde har jeg testet "luftventilen" og der kommer ingen luft ud. beholderen virker ej heller hul. Så noget kunne tyde på at min beholder er fyldt med vand. Er den bare defekt og skal udskiftes eller skal jeg prøve at tømme den og så se om den kan holde luft ?

Kan dette have indflydelse på mit gulvvarme problem ?
Det virker trods alt som om at alle de andre rum bliver varme.

Mvh

Thomas H

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Utæt gulvvarme eller ?

Indlæg af svanggaard »

Jeg tvivler på at gulvvarmeslanger er utætte. Men du er nødt til at få styr på ekspansion. Jeg har fikset et par beholdere ved at skifte ventilkeglen. Stumper og værktøj kan fås for < 50,- (se links her: viewtopic.php?f=58&t=33005&p=357526&hil ... le#p357526).

Når der er styr på vandtrykket kan du begynde at kigge på guvvarmen. Ventiler under telestater kan sidde fast. Prøv at pille elestater af og se om du kan massere stifterne lidt.

Problemet kan også skyldes, at de forskellige kredse ikke er balancerede (forskelligt modtryk i kredsene). Vandet ta'r den letteste vej. Problemet bliver tydeligt hvis der åbnes mere for en kreds end normalt (fordi der skal bruges mere varme) eller hvis shunt-pumpe kører for langsomt.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Utæt gulvvarme eller ?

Indlæg af BWJ »

Hvordan er angivelser på dine flowmålere (Plastrøret) er det liter eller bare en skala 0-5
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Mahognys
Stoker II
Stoker II
8
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 feb 2016 20:12
Blevet takket: 1 gang

Re: Utæt gulvvarme eller ?

Indlæg af Mahognys »

svanggaard skrev: 27 dec 2021 19:23 Jeg tvivler på at gulvvarmeslanger er utætte. Men du er nødt til at få styr på ekspansion. Jeg har fikset et par beholdere ved at skifte ventilkeglen. Stumper og værktøj kan fås for < 50,- (se links her: viewtopic.php?f=58&t=33005&p=357526&hil ... le#p357526).

Når der er styr på vandtrykket kan du begynde at kigge på guvvarmen. Ventiler under telestater kan sidde fast. Prøv at pille elestater af og se om du kan massere stifterne lidt.

Problemet kan også skyldes, at de forskellige kredse ikke er balancerede (forskelligt modtryk i kredsene). Vandet ta'r den letteste vej. Problemet bliver tydeligt hvis der åbnes mere for en kreds end normalt (fordi der skal bruges mere varme) eller hvis shunt-pumpe kører for langsomt.
Tak for dit svar :-)

Anlægget er fra 2008 og installeret af en vvs faglig person (gætter jeg på) Så burde kredsene ikke være blevet balanceret ?

Ang. ekspansionbeholder. Jeg skal tømme alt vandet ud af system ? afmontere ekspansionsbeholder, skifte ventil og pumpe op til 0,5 bar, montere og dernæst påfylde vand igen ?
Hvordan undgår jeg luft i system og/eller hvordan kommer jeg af med det ? :-)

Ang telestater : Er det de øverste hvide med den grå cirkel i midten vi snakker om ? Hvordan får jeg dem af? umiddelbart kan jeg kun se at de er monteret med en stor møtrik som kan anes på billedet fra min tidligere post. skal den blot skrues af ?`

Jeg takker på forhånd for at må låne jeres tid :-)
Mahognys
Stoker II
Stoker II
8
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 feb 2016 20:12
Blevet takket: 1 gang

Re: Utæt gulvvarme eller ?

Indlæg af Mahognys »

BWJ skrev: 27 dec 2021 21:10 Hvordan er angivelser på dine flowmålere (Plastrøret) er det liter eller bare en skala 0-5
Hej

Det er angivet l/min

Vh
Thomas

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Utæt gulvvarme eller ?

Indlæg af BWJ »

Mahognys skrev: 28 dec 2021 10:31 Tak for dit svar :-)

Anlægget er fra 2008 og installeret af en vvs faglig person (gætter jeg på) Så burde kredsene ikke være blevet balanceret ?

Ang. ekspansionbeholder. Jeg skal tømme alt vandet ud af system ? afmontere ekspansionsbeholder, skifte ventil og pumpe op til 0,5 bar, montere og dernæst påfylde vand igen ?
Hvordan undgår jeg luft i system og/eller hvordan kommer jeg af med det ? :-)
Du skal kun tage trykket af, så beholder akkurat er tømt, brug sikkerhedsventilen, husk at slukke pumpe/pumper.

Ang telestater : Er det de øverste hvide med den grå cirkel i midten vi snakker om ? Hvordan får jeg dem af? umiddelbart kan jeg kun se at de er monteret med en stor møtrik som kan anes på billedet fra min tidligere post. skal den blot skrues af ?`
Ja det er møtrik under hovedet der skrues af (sidder fast på hovedet)

Jeg takker på forhånd for at må låne jeres tid :-)
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Mahognys
Stoker II
Stoker II
8
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 feb 2016 20:12
Blevet takket: 1 gang

Re: Utæt gulvvarme eller ?

Indlæg af Mahognys »

BWJ skrev: 28 dec 2021 11:40
Så jeg slukker pumpe, og lukker vand ud via den øverste røde sikkerhedsventil på billedet ?

Jeg er blot i tvivl om hvordan jeg kan se at vandet kun lige er ude af beholderen da jeg formoder der ikke er lufttryk i den ?
Vedhæftede filer
IMG_1010.jpeg
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Utæt gulvvarme eller ?

Indlæg af Fiffer »

Expansionsbeholder er fortrykt så den passer, du skal ikke fylde luft på, det er nitrogen den er fyldt med, og de findes med forskellige fortryk, sæt en kuglehaner goran den, då er du fri for at tappe vandet af.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Utæt gulvvarme eller ?

Indlæg af BWJ »

Mahognys skrev: 28 dec 2021 14:29 Så jeg slukker pumpe, og lukker vand ud via den øverste røde sikkerhedsventil på billedet ?

Jeg er blot i tvivl om hvordan jeg kan se at vandet kun lige er ude af beholderen da jeg formoder der ikke er lufttryk i den ?
Du kan tage trykket på den røde sikkerhedsventil, når der ikke kommer mere vand ud, er der det vand tilbage der står i det vandrette rør og det som er i beholderen, det nemmeste herefter er at pumpe 0,5 bar luft i beholderen, og derefter fylde vand på anlægget igen (max 1 bar) jeg formoder du bor i ét plan.
Hold herefter ugentligt øje med fortrykket i beholderen (lyder hul når du knipser på den), forsvinder trykket igen = byt til nyt.
Nå dette er på plads tager vi regulering af kredsene.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Utæt gulvvarme eller ?

Indlæg af svanggaard »

Fiffer skrev: 28 dec 2021 14:42 Expansionsbeholder er fortrykt så den passer, du skal ikke fylde luft på, det er nitrogen den er fyldt med, og de findes med forskellige fortryk, sæt en kuglehaner goran den, då er du fri for at tappe vandet af.
Det skal nok passe at den er fortrykt med nitrogen, men man kan sagtens efterfylde med almindelig trykluft.

Hvis der er tryk på anlægget i forvejen får du kun en lille volumen af luft i beholderen inden den er oppe på driftstryk. Derfor skal du tømme en spandfuld vand af anlægget først - så er der plads til at "ballonen" i ekspansionsbeholder kan udvide sig. Det betyder ikke noget hvor du tømmer vandet ud. Men du skal selvfølgelig fylde vand på anlægget igen efterfølgende.

Besvar