Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad kan problemet være?

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 160
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hvad kan problemet være?

Indlæg af nksdk » 09 maj 2021 08:37

Hej igen

I går kørte fyret problemfrit resten af dagen, men i morges var den gal igen: Tom herd og 'Alarm - ingen brændsel'

Den var startet fint op kl. 06.00, men kl. 6.28 går den i fejl.

Jeg kan se på driftgrafen, at den ikke har kunnet se lys, og jeg har da også haft mistanke til fotosensoren.

Det, jeg bare ikke forstår, er, at det ikke ser ud til, fotosensoren fejler noget - hvis jeg trækker den ud af brænderen ryger den straks op på 100 Lux, så den reagerer godt nok. Den er heller ikke sodet eller støvet til.

Nu har jeg lige fået gang i fyret igen, men det har svært ved at se lys i lange perioder, selvom der er masser af flamme.

Det kan vel tyde på, at der er et eller andet i brænderen, der blokerer for lyset.

Jeg tænker på at forsøge mig med at tage den interne snegl ud og kigge på den ...er det en stor operation? Vil sådan en ikke-fagmand som mig også kunne samle det igen?

Såvidt jeg kan lytte mig frem til, bliver der skubbet piller ud på herden af sneglen, men kan det eventuelt være motoren, der driver den interne, der er stået af - jeg synes, at det "banker lidt" i den indimellem.

nksdk


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hvad kan problemet være?

Indlæg af triumph » 09 maj 2021 09:02

prøv og se hvor stor opstartsmængden er. Hvis den er for lille så sæt opstartsmængden op.
Det kan godt svinge lidt hvor meget opstartsmængden er, så du skal måske prøve nogen gange
Der skal være en lille håndfuld

Der kan jo være huller i brænderhovedet der er fyldt med koks, hvis fotocelle ikke kan se lys.
Men er der ild ?
Det kunne jo også være fordi der ikke kom piller (Smuld eller kondensatore)
Prøv og kigge på flammen, både under opstart og drift
Last edited by 2 on triumph; edited 9 times in total

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Hvad kan problemet være?

Indlæg af Lintz » 09 maj 2021 09:11

nksdk skrev:
09 maj 2021 08:37
Hej igen

Jeg tænker på at forsøge mig med at tage den interne snegl ud og kigge på den ...er det en stor operation? Vil sådan en ikke-fagmand som mig også kunne samle det igen?

Såvidt jeg kan lytte mig frem til, bliver der skubbet piller ud på herden af sneglen, men kan det eventuelt være motoren, der driver den interne, der er stået af - jeg synes, at det "banker lidt" i den indimellem.

nksdk
Sæt den til at køre en 6 min afvejning og smid piller ned til interne snegl - Skubber den piller ud er den vel ok.
Der skrives herinde at hvis du ikke kan holde den med en rørtang mens den kører er den også ok.

Kan du skal kondensator nok skiftes.

"Banker lidt" er nok når den bider en pille over.

Jeg har forøvrigt været ude for at pinol-skrue render løs så aksel bare drejer rundt. Skal strammes godt med lock-tite.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 160
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hvad kan problemet være?

Indlæg af nksdk » 09 maj 2021 09:34

Hej og tak
Det med opstartsmængden forstår jeg ikke - det kan godt være, at 6 g ikke er meget, men det har fyret kørt med uden problemer i de 3 år, vi har boet her. Det kan vel heller ikke være opstartsmængden, når alarmen først kommer, når fyret har været i drift i 30-45 min.?

Jeg har ladet mig fortælle, at jeg ingen kondensator har på mit fyr, men jeg har faktisk en grå dims på printet - er den til intern snegl?

Hvordan tager jeg sneglen ud - skal gearmotoren afmonteres? Og kan jeg så tage sneglen ud den vej, eller skal den ud fra brænderhoved-siden?

På forhånd stor tak igen

nksdk

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Hvad kan problemet være?

Indlæg af Lintz » 09 maj 2021 09:40

nksdk skrev:
09 maj 2021 09:34

Hvordan tager jeg sneglen ud - skal gearmotoren afmonteres? Og kan jeg så tage sneglen ud den vej, eller skal den ud fra brænderhoved-siden?

På forhånd stor tak igen

nksdk
Når du har brænder ude skal du dreje snegl rundt til du kan se en lille umbrako-skrue. Den skal løsnes og så kan snegl trækkes væk fra gear-motor.
Kan bare ikke se hvad du får ud af det. Sidder den fint fast og ikke ligefrem er brækket i to dele fejler den intet.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 160
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hvad kan problemet være?

Indlæg af nksdk » 09 maj 2021 09:45

Det ved jeg sgu heller ikke, Lintz :lol:

...jeg famler lidt i blinde

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Hvad kan problemet være?

Indlæg af Lintz » 09 maj 2021 09:49

nksdk skrev:
09 maj 2021 09:45
Det ved jeg sgu heller ikke, Lintz :lol:

...jeg famler lidt i blinde
Hvad angår kondensator mener jeg at de altid sidder som en sort dims oppe ved gearmotor - Men er ikke særlig eletronik-minded så måske jeg tager fejl.
Dog tror jeg nu ikke at den sidder på printet da gearmotor og kondensator hører sammen - Hvis den er udstyret med én.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 160
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hvad kan problemet være?

Indlæg af nksdk » 09 maj 2021 09:59

Lidt research på nettet hos folk, der handler med den slags, typer på, at den grå dims, jeg har på printet, faktisk er kondensator til gearmotor - det må så være til blæseren, jeg ingen har ...man ved generelt for lidt om udbedring af fejl på sådan et fyr, når det faktisk kræver så megen vedligeholdelse - måske skulle man skifte til anden energikilde.

Kondensatoren kan jeg skifte i morgen, når jeg kan få fat på en, men spørgsmålet er, om det er løsningen på problemet.

...tror at jeg skiller tingene ad i eftermiddag, så jeg kan se, om noget sidder og spærrer for lys, piller, osv. osv.

Tak

nksdk

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hvad kan problemet være?

Indlæg af triumph » 09 maj 2021 10:12

nksdk skrev:
09 maj 2021 09:34
Hej og tak
Det med opstartsmængden forstår jeg ikke - det kan godt være, at 6 g ikke er meget, men det har fyret kørt med uden problemer i de 3 år, vi har boet her. Det kan vel heller ikke være opstartsmængden, når alarmen først kommer, når fyret har været i drift i 30-45 min.?

Jeg har ladet mig fortælle, at jeg ingen kondensator har på mit fyr, men jeg har faktisk en grå dims på printet - er den til intern snegl?

Hvordan tager jeg sneglen ud - skal gearmotoren afmonteres? Og kan jeg så tage sneglen ud den vej, eller skal den ud fra brænderhoved-siden?

På forhånd stor tak igen

nksdk
Ja, den grå dims er kondensatoren. Du skal bare lade den gamle side, og montere den nye i ledningerne.
Der er (Modsat til hvad du har fået oplyst) Også en kondensator på den ekst. snegl.
På "nyere anlæg" er der ikke kondensator på den blæseren.

Ved opstart kører blæser et stykke tid (måske 1 min?). så er der en forvarmningstid til eltænder (1 min). så er der 10 minutter til optænding. Hvis der ikke ses ild, så køre blæser i 5 min. Herefter forsøges en ny optænding
Første optænding tager altså ca. 17 minutter. Hvis den så f.eks ser ild i anden optænding, efter 1 + 1 + 6 minutters optænding = 8 min + 17 min = 23 minutter. Så køre den piller ind i et antal minutter, selvom den ikke ser ild. Og først herefter kommer alarmen
Hvis du køre med en meget lille opstartsmængde, så skal der nærmest ikke nogen ændring til, før du får problemer. Jeg havde problemer med smuld engang. Det gav sig udtryk i at opstartsmængden varierede. Og nogengange kom der piller nok til opstart, men de nåede at brænde væk igen, inden at sneglen gav første fødning. Og når der kom ild, og sneglen så fødte piller, så var det ikke sikkert den gav nogen piller/den gav for lidt. Men derfor kan der godt holdes ild i nogen tid.
Når først brænderen regulere op i ydelsen bliver det nemmere at holde gang i bålet

Nøjagtigt det samme sker hvis dine kondensatore er dårlige, så køre snegle ikke i rigtig, og konstant tid

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hvad kan problemet være?

Indlæg af triumph » 09 maj 2021 10:18

nksdk skrev:
09 maj 2021 09:59
Lidt research på nettet hos folk, der handler med den slags, typer på, at den grå dims, jeg har på printet, faktisk er kondensator til gearmotor - det må så være til blæseren, jeg ingen har ...man ved generelt for lidt om udbedring af fejl på sådan et fyr, når det faktisk kræver så megen vedligeholdelse - måske skulle man skifte til anden energikilde.

Kondensatoren kan jeg skifte i morgen, når jeg kan få fat på en, men spørgsmålet er, om det er løsningen på problemet.

...tror at jeg skiller tingene ad i eftermiddag, så jeg kan se, om noget sidder og spærrer for lys, piller, osv. osv.

Tak

nksdk
Du skal fysisk se hvad der sker når den tænder op.
Flammen skal være nogenlunde konstant, altså ikke lillebitte nogengange, og stor andre gange. (Der er en lille forskel lidt efter der er kørt pille ind, men ikke en stor forskel)
Du kan roligt sætte opstartsmængden op


Besvar