Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varm kedel ...bliver lidt betænkelig

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 159
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Varm kedel ...bliver lidt betænkelig

Indlæg af nksdk » 03 maj 2021 20:29

Hej

Woody BS 1016 har en stoptemperatur indstillet på 70 gr. med en tolerance på +10 og -5

Umiddelbart før fyret slukkede kl. 20 (timer-indstillet), var kedeltemperaturen oppe på 87 gr. og skakten på 35 gr. Så høje temperaturer har fyret ikke været på siden vi overtog ejendommen medio 2018 (fyret er fra 2013).

Det er aldrig før sket, at fyret ikke er stoppet med 'temperatur opnået', og derfor bliver jeg lidt betænkelig.

Hvad kan være årsag til, at fyret ikke er stoppet, men blot fortsat med at generere varme?

Jeg kan også se på termometret ved fremløb på gulvvarmen, at den har overskredet indstillingen på 35 gr. med et par streger, og det er heller aldrig sket før (thermostaten ved pettinaroli-gulvvarmen har kun siddet i et par måneder og virker fint).

På forhånd tak

Mvh
nksdk


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Re: Varm kedel ...bliver lidt betænkelig

Indlæg af BWJ » 03 maj 2021 21:01

Troede sgu lige ud fra overskriften, at vi var ude i noget hælervare :shock: :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 159
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Varm kedel ...bliver lidt betænkelig

Indlæg af nksdk » 03 maj 2021 21:10

:-)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Varm kedel ...bliver lidt betænkelig

Indlæg af pille bruger » 04 maj 2021 07:11

nksdk skrev:
03 maj 2021 20:29
Hej

Woody BS 1016 har en stoptemperatur indstillet på 70 gr. med en tolerance på +10 og -5

Umiddelbart før fyret slukkede kl. 20 (timer-indstillet), var kedeltemperaturen oppe på 87 gr. og skakten på 35 gr. Så høje temperaturer har fyret ikke været på siden vi overtog ejendommen medio 2018 (fyret er fra 2013).

Det er aldrig før sket, at fyret ikke er stoppet med 'temperatur opnået', og derfor bliver jeg lidt betænkelig.

Hvad kan være årsag til, at fyret ikke er stoppet, men blot fortsat med at generere varme?

Jeg kan også se på termometret ved fremløb på gulvvarmen, at den har overskredet indstillingen på 35 gr. med et par streger, og det er heller aldrig sket før (thermostaten ved pettinaroli-gulvvarmen har kun siddet i et par måneder og virker fint).

På forhånd tak

Mvh
nksdk

Umiddelbart har du et højt I led.
Det kan give lidt udfordringer med at regulere hurtigt nok.
Følg guiden i manualen og indstil forbrændingen.
Lav en 1 og kun den ene pille afvejning, og hold fast i den indtil du får nye piller.
Det er ikke formålstjenligt at afveje hver dag icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 159
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Varm kedel ...bliver lidt betænkelig

Indlæg af nksdk » 04 maj 2021 07:41

Hej Michael
Tak for rådene.

Jeg sætter i-led ned på 0,1 - det anbefalede du engang, og jeg kørte med det i en periode, men syntes, at den havde svært ved at komme helt op i temp.

Indstilling af forbrænding har jeg lige gjort igen - jeg ved, at det ser sært ud, at den står netop på de "anbefalede" standardværdier, men det er der, forbrændingen er rigtigst. Jeg har tidligere kørt på helt andre værdier.

Mine hyppige afvejninger skyldes periodevise sodbelægninger i kedlen - som om pillemængden er sat for lavt. De piller, jeg fik sidst, er noget uensartede i kvalitet og vægt, men der er stadig en palle tilbage, som jeg vil være ked af at skulle skrotte, så jeg må døje, indtil de er væk. Har tidligere fået piller fra samme leverandør uden problemer.

Nok om det - tak for hjælpen i hvert fald, jeg prøver dine forslag.

nksdk


Besvar