Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Så er det der igen - glanssod

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Så er det der igen - glanssod

Indlæg af Hjemme teori » 08 feb 2021 11:06

Nu kom jeg til at kigge på din stokercloud og undrer mig på ingen måde længere over at du har problemer.

Lige nu kan dit fyr ikke følgemed så du skal ikke slukke det om aftenen. Om det så er fordi i bruger meget varme eller fyret er forkert justeret ved jeg ikke. Men returen ved jeg ikke er varm nok, selvom du ikke har en retur føler ved jeg det fordi din kedeltemperatur i går fra 12-18 aldrig kom over 48 grader. På en BS1016 som jeg tror du har, da i snakker om retarder/kedel renser, skal den være 55grader og kedel temperatur min 65 (din står fint til 70).
Et andet problem er versionen som Michael skriver du skal opdatere. Her kører du med 7.0525 det er en skod version i forhold til opstarts PI og begrænsning af I leddet hvis driften bliver over 100%, Derfor kan fyret ikke komme op at køre 100% i jævn drift, men vil ligge og cykle omkring 90%.

Din PI ser også lidt mærkelig ud, men kan godt være rigtig. Du kører med 2,5 - 0,1 når du har et fyr som lige nu ser lidt for lille ud, ville jeg forvente en langt højere I andel, men det kan være dit forsøg på omgå problemet med opstarts PI og begrænsning af I leddet.

PS. når jeg siger det ikke kan komme op at køre 100 og du feks. ser det kører 100% i går er det fordi det er opstarts PI og din store differens i temperatur gør at P leddet alene med Opstarts PI (som vist hedder 10 - 0,1) kan levere 100% drift indtil 60grader på kedlen.
Mvh. Sophus


nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Så er det der igen - glanssod

Indlæg af nksdk » 08 feb 2021 14:56

Hej Hjemmeteori

Jeg kan godt forstå din undren over mit fyr i går og faktisk også tildels i dag.

Vi har haft gulvvarme shutdown, mens vi ikke var hjemme, så her var rigtig dejlig koldt.

Det var kontraventilerne - især den på returen - der var groet fast, så for at få noget varme skubbet ind i systemet, åbnede vi for tingene på anbefaling fra en vvs-mand, som jeg havde med på sidelinien. Derfor kørte fyret fuld skrue, men kom aldrig højt op i kedeltemperatur.

Mine PI-værdier har jeg ikke megen forstand på, men jeg har lænet mig mod Michael og angivet hans vurdering.

Med hensyn til sw-version er det den nyeste version 10, jeg kører - den, der hedder 10.525, som blev released ved årsskiftet i forbindelse med dato-problematikken.

Tak for input både til dig og alle I andre - glanssodproblemet har fortaget sig noget og er delvist også forklaret af min vvs'er, som gætter på, at gulvvarmen i en længere periode ikke har kunnet trække nok i fyret til at øge temperaturen i kedlen tilstrækkeligt, fordi kontraventilerne ikke har opført sig, som de skulle.

/nksdk

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Så er det der igen - glanssod

Indlæg af thy » 08 feb 2021 15:00

nksdk skrev:
08 feb 2021 14:56
Hej Hjemmeteori

Jeg kan godt forstå din undren over mit fyr i går og faktisk også tildels i dag.

Vi har haft gulvvarme shutdown, mens vi ikke var hjemme, så her var rigtig dejlig koldt.

Det var kontraventilerne - især den på returen - der var groet fast, så for at få noget varme skubbet ind i systemet, åbnede vi for tingene på anbefaling fra en vvs-mand, som jeg havde med på sidelinien. Derfor kørte fyret fuld skrue, men kom aldrig højt op i kedeltemperatur.

Mine PI-værdier har jeg ikke megen forstand på, men jeg har lænet mig mod Michael og angivet hans vurdering.

Med hensyn til sw-version er det den nyeste version 10, jeg kører - den, der hedder 10.525, som blev released ved årsskiftet i forbindelse med dato-problematikken.

Tak for input både til dig og alle I andre - glanssodproblemet har fortaget sig noget og er delvist også forklaret af min vvs'er, som gætter på, at gulvvarmen i en længere periode ikke har kunnet trække nok i fyret til at øge temperaturen i kedlen tilstrækkeligt, fordi kontraventilerne ikke har opført sig, som de skulle.

/nksdk
altid spændende nå problemet skal findes et helt andet sted end man lige regnede med :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Så er det der igen - glanssod

Indlæg af nksdk » 08 feb 2021 15:09

Lige præcis ...og forhåbentlig lærer man bare en lille smule hver gang :wink:

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Så er det der igen - glanssod

Indlæg af Hjemme teori » 08 feb 2021 15:51

nksdk skrev:
08 feb 2021 15:09
Lige præcis ...og forhåbentlig lærer man bare en lille smule hver gang :wink:
Det er bare stokercloud der skriver 7.0525 (undrede mig også lidt da jeg ikke kendte den version, jeg troede de stoppede med 7.0522 inden de sprang til 7.0612. Så det forklarer det!

Problemet er så at hvis det jeg skriver ovenfor er korrekt er du på røven, for udviklingen af version 10 er stoppet og de problemer jeg beskrev blev aldrig rettet i version 10 fordi der ikke er plads. Tror så du kan få dem rettet hvis du opgraderer til tablet softwaren, hvis du har mod på det. Så bliver din skærm til tænd/sluk og styringen tilgås så fra en tablet og stokercloud (hvor du skal huske at bruge V3 og ikke den du linker til i dag).

Den bedste af de sidste software versioner til 10'eren var efter min overbevisning 10.0468, men det havde også sine problemer og dato problemet er der sandsynligvis også.

Alternativt kan du prøve at undgå for mange opstarter, opstarts problematikken er der jo kun ved opstart. (men kan altså vare timevis ved de forkerte konditioner) Alternativ kan du stille pumpe start meget højt, men det hjælper kun måske og kun hvis din gulvvarme shunt ikke suger fra kedlen samtidigt.
Mvh. Sophus


nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Så er det der igen - glanssod

Indlæg af nksdk » 08 feb 2021 16:12

Jeg ved ikke helt, hvor du har sw-version fra, Hjemmeteori - når jeg tilgår fyret via Stokercloud, ser jeg ingen steder noget med version 7. Derimod står version 10.525 med lille skrift.

...egentlig forstår jeg ikke, hvordan du kan se alle de informationer om mit fyr, som du omtaler - selv kan jeg kun se lidt info og så forbrugs- og driftsgrafer, hvis jeg ikke logger ind først. Måske har du nogle rettigheder, jeg ikke kender til?

nksdk

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Så er det der igen - glanssod

Indlæg af Hjemme teori » 08 feb 2021 16:21

nksdk skrev:
08 feb 2021 16:12
Jeg ved ikke helt, hvor du har sw-version fra, Hjemmeteori - når jeg tilgår fyret via Stokercloud, ser jeg ingen steder noget med version 7. Derimod står version 10.525 med lille skrift.

...egentlig forstår jeg ikke, hvordan du kan se alle de informationer om mit fyr, som du omtaler - selv kan jeg kun se lidt info og så forbrugs- og driftsgrafer, hvis jeg ikke logger ind først. Måske har du nogle rettigheder, jeg ikke kender til?

nksdk
Som jeg skriver skal du bruge V3 af stokercloud. her står versionen (fejlagtigt i setup) samt alt det andet du undre dig over.

https://stokercloud.dk/v3/#/glaarhusvej/main-page
Mvh. Sophus

nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Så er det der igen - glanssod

Indlæg af nksdk » 08 feb 2021 17:11

Jeg har ikke bemærket, at du har skrevet noget om v3, men tak for tippet

nksdk

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Så er det der igen - glanssod

Indlæg af Hjemme teori » 08 feb 2021 17:24

Hjemme teori skrev:
08 feb 2021 15:51

Problemet er så at hvis det jeg skriver ovenfor er korrekt er du på røven, for udviklingen af version 10 er stoppet og de problemer jeg beskrev blev aldrig rettet i version 10 fordi der ikke er plads. Tror så du kan få dem rettet hvis du opgraderer til tablet softwaren, hvis du har mod på det. Så bliver din skærm til tænd/sluk og styringen tilgås så fra en tablet og stokercloud (hvor du skal huske at bruge V3 og ikke den du linker til i dag).
Måske lidt kryptisk at henvise til icon_cheesygrin.gif , men det stod her.
Mvh. Sophus


Besvar