Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

BS+ 16kW: Problemer med opstart og indstilling. HJÆLP

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

BS+ 16kW: Problemer med opstart og indstilling. HJÆLP

Indlæg af madssakre » 09 okt 2020 12:24

I det her milde vejr kan det være svært at lave en opstart og finindstilling, fordi der ikke er nok varmeaftag.

Enten kommer fyret ikke i gang når man har lavet standard indstillingerne af blæsere.
Eller også kommer der så meget fart på at den når slukke-temperaturen ret hurtigt, og man kan ikke nå at indstille blæseren så man opnår den ønskede O2%.

Jeg oplever desuden at O2% går i modsat retning af forventet. Men det kan også være fordi der er nogen større magter som driver system den gale vej, men jeg bliver i hvert ikke klogere ved at bruge manualen.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: BS+ 16kW: Problemer med opstart og indstilling. HJÆLP

Indlæg af pille bruger » 09 okt 2020 13:43

madssakre skrev:
09 okt 2020 12:24
I det her milde vejr kan det være svært at lave en opstart og finindstilling, fordi der ikke er nok varmeaftag.

Enten kommer fyret ikke i gang når man har lavet standard indstillingerne af blæsere.
Eller også kommer der så meget fart på at den når slukke-temperaturen ret hurtigt, og man kan ikke nå at indstille blæseren så man opnår den ønskede O2%.

Jeg oplever desuden at O2% går i modsat retning af forventet. Men det kan også være fordi der er nogen større magter som driver system den gale vej, men jeg bliver i hvert ikke klogere ved at bruge manualen.
Fra du laver en ændring og indtil du kan se resultatet af ændringen går der gerne 5 min icon_cheesygrin.gif
Så ro på :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: BS+ 16kW: Problemer med opstart og indstilling. HJÆLP

Indlæg af madssakre » 09 okt 2020 14:33

pille bruger skrev:
09 okt 2020 13:43
Fra du laver en ændring og indtil du kan se resultatet af ændringen går der gerne 5 min icon_cheesygrin.gif
Så ro på :great:
Du kunne se jeg havde låst på 10%. Kan du så se jeg er låst på 50% nu, og justerer og justerer og O2% hopper rundt.
Et er problemerne var meget aske i røgrør og det kunne skyldes for meget blæs. Men nu er vi deroppe igen og alligevel ikke den rette O2%

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: BS+ 16kW: Problemer med opstart og indstilling. HJÆLP

Indlæg af madssakre » 09 okt 2020 14:57

pille bruger skrev:
09 okt 2020 13:43
Fra du laver en ændring og indtil du kan se resultatet af ændringen går der gerne 5 min icon_cheesygrin.gif
Så ro på :great:
Jeg kan komme nogenlunde tæt på ved 50%
Men den nægter simpelthen bare at lade sig indstille ved 100%. Nu er den gået ud.

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: BS+ 16kW: Problemer med opstart og indstilling. HJÆLP

Indlæg af 383CI » 10 okt 2020 08:15

En anden måde at indstille de forskelligt blæser trin, der tager væsentligt længerer tid (som I dage) og bare kræver lidt pillen af og til, er at slå den forbanede O2 regulering FRA.

Så lader du bare fyret køre normalt, evt. begrænser driften til 50%
Sørg for afvejningen passer helt med den aktuelle mængde. Den kan ændre sig meget om magasinet er fuld eller tomt.

Så kan du se, over tid, se hvordan "Ønsket O2" ligger i forhold til "Aktuel O2" og regulerer blæseren et trin op eller ned i forhold til hvordan "Aktuel O2" passer med den anden kurve.

Samtidig kan du kigge på "røgtemperatur" og asken for at se om du rammer et O2 niveau som passer med dine piller og forhold.
Når du så har "Aktuel O2" til at ligge så flot som muligt i forhold til den andne kurve har du dine blæser indstillinger.

Hvis du så slår "O2 regulering" til og asken eller "o2" går i lort så ved du det er "O2 reguleringen" der fejlet, ikke "Ønsket O2"
Så kan "O2" reguleringen kæres ind på blæser og PI bagefter.

Her har det taget en 14 dages tid med en regulering i døgnet, eller 2, men mit fyr køre også så skorstensfejeren hujer og asken er om kaffe.
Forbruget er 30% under standard indstillinger.

Så den med det kan det hele selv, ja det er fint.

Så køre det fuldstændigt lige så ringe som alle de andre. Det køre, JA, men det er lidt som at købe en Audi for at køre til bageren hver søndag.


Besvar