træpille kvalitet

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
mikael1960
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 227
Tilmeldt: 25 jul 2011 07:35
Mit fyr: Scotte blackstar 16kw + 60rør
Areal: 120+120 kælder
Brændsel: Piller (German Pellets)
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Dagligt forbrug: 17kg(23,6kgfør30/12)
Geografisk sted: Toksværd, Sydsjælland

træpille kvalitet

Indlæg af mikael1960 »

Hej,
Til admin: kunne ikke lige finde ud af hvor jeg skulle stille dette spørgsmål, så slet eller flyt det gerne - eller fortæl mig hvor jeg skal flytte det hen.

I starten købte jeg German Pellets - og det var faktisk rigtig god kvalitet.
For nogle år siden skiftede jeg til OLIMP.

Lige nu kigger jeg på OLIMP hos absolut træpiller.
https://www.absolut-traepiller.dk/kateg ... er_page=12


Det undrer mig at data (vand, aske, brændværdi) er den samme for mistænkeligt mange mærker.
Er det mig der er på vildspor ?

Synes også priserne er steget en del - 1765 for en palle + 440 i levering på sjælland, kørt ind på grunden.
Er jeg også på vildspor her ?

Har også hørt rygter om at politikerne vil stoppe for muligheden for at købe træpiller i flensborg. Nogen der har lidt fakta om det emner ?


På forhånd tusind tak for jeres altid beredskabsvillige svar.
God 1. advents søndag - og glædelig jul til alle.
:P
/mikael
Mikael

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: træpille kvalitet

Indlæg af MichaelK »

De fleste træpiller er jo lavet af træ, og selvom der er forskel på træ, så bliver forskellen mindre
når smuldet bliver presset til piller. Derfor vil dataerne for forskellige fabrikater svinge meget lidt.
Jeg vil mene at renheden af råmaterialet, er den divergerende faktor.

Bruger møllen f.eks. afbarkede stammer, og hvor godt er de afrensede? Bruger de affald fra savværk
eller anden træindustri (Skal dog ALTID være uden lim og malingsrester)? Disse faktorer vil påvirke
brændværdi og askemængde. Vandindholdet siger noget om, hvor tørt træet er, og vil også være en
faktor, idet vandet først skal fordampe under afbrændingen inden man får fuldt udbytte af varmen.

Som Du nok kan se, så er de så ensartede at forskellene ikke bliver ret signifikante.

For allerede et år siden steg priserne lige så stille. Efterspørgslen er steget mere end produktionen,
og derfor stiger priserne så. Især kraftvarmeværkernes omstilling til biobrændsel har sparket til
priserne i opadgående retning. Desværre....

At begrænse privates mulighed for import af træpiller fra Tyskland, har været oppe om vende mange
gange. Der har dog været ret stille på den front, og Jeg tror ikke der lige er nogen begrænsninger på
vej? Da det vil være en handelshindring i EU's indre marked, så tror Jeg ikke danske politikere har det
emne højest på dagsordenen? EU vil sikkert ikke umiddelbart imødekomme sådanne tiltag?


Med venlig hilsen
Michael

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Besvar