Holde sommerhus frostfrit med BS pillefyr

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Holde sommerhus frostfrit med BS pillefyr

Indlæg af pille bruger »

Fyret kan fint have en ønsket kedeltemperatur på 70 grader, shunt temperatur på 55 grader.
Diff over på 10 grader og diff under på 50 grader.

Når fyret er korrekt indstillet, så kan det fint køre vedvarende på 10% drift. icon_cheesygrin.gif
Bliver det for varmt varmt, så slukker det, og tænder først igen når det er kommet langt ned i temperatur.
På den måde har du ikke enormt mange optændinger hver dag.

Termostater indstilles på den temperatur du ønsker, som sikkert er ret lav.
Vejrkompenseringen kan evt indstilles så fyret kun er aktivt ved lave temperaturer :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Holde sommerhus frostfrit med BS pillefyr

Indlæg af Torpet »

Ja, jeg kan så godt se (og forstå), at fyret skal have sin normale gennemkørsel med shunt 55° og jeg bruger normalt 65° for kedlen. Diff over 15° diff under 5°, men det er så ikke det der skal bruges på det fyr til vinter.

Det ideelle for mig, ville være et lavt start som f.eks. 3° og et stop på f.eks. 10°, men dér ville jeg så mangle et lavt setpoint, som jo så altså ikke kan være anderledes end de normale 65°. Så et setpoint på 13° ville ikke fungere.

Jeg har ingen problemer med at få fyret til at køre stabilt med 10% rent teknisk, men ville helst have at det bare slukkede. Som du selv engang har skrevet: “Et BS fyr bruger færrest piller når det er slukket :) “ — Det var som svar på, hvad det mindste forbrug af piller til en BS mon kan være.

Så for at konkludere, så kedel setpoint 65° og shunt 55° og diff under på 62° og så måske diff over på bare 1° for at få fyret til at slukke ret omgående?

Tænker at jeg skal sætte min 3-vejs VVB prioriteringsventil til bare 1°, så den slet ikke starter?

Vejrkompensering bliver mig selv, da jeg kun vil lade fyret være tændt, når der kan være fare for frost i vente. Tænder det over Stokercloud. Hvis jeg var jyde ville jeg vel bare stikke en finger ud af vinduet :)

At det så betyder jeg skal holde lidt godt øje med gnaskeren er OK, det drejer sig jo bare om denne ene sæson og kun når mr Frost ankommer.

Hvis man vil undgå kondens er der næppe nogen anden måde at stoppe fyret på, er der? Ved lettere kulde og en pumpe kørende, skulle det ikke give ret mange stop/start, da det vil tage tid for vandet at køle ned fra de opnåede 66° og til genstart på de 3 nominerede grader. Untagelsen ville være ved hård vedvarende frost, men så kan jeg jo bare ændre tallene lidt.

Hvordan lyder den scenario? Rimelig?

Har nogen erfaret en smartere og måske mere effektiv måde?
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Holde sommerhus frostfrit med BS pillefyr

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg skrev jo tidligere hvordan du kunne gøre.

Fuldautomatisk med vejrkompensering og rum termostat er din bedste løsning.
Vejrkompenseringen starter fyret når temperaturen bliver under feks. 3 grader.
Rumtermostaten slukker fyret når inde temperaturen er 5-8. Denne kan du stille med en stor delay. Altså så fyret kører lidt længere og venter lidt med at starte igen.
Så får du et fyr der starter når det er koldt og stopper når huset er varme lidt op. Det sidste er så din buffer der gør at fyret laver noget når det kører og ikke starter for ofte. En rumtermostat med en stor hystrese er i dit tilfælde at foretrække.


Den billigste i anskaffelse og som jeg selv ville bruge, da du siger det er en vinter (og hvor koldt bliver det?)
En NTC føler til vejrkopmpensering og så starte fyret ved 3-4grader udenfor.
Sætte termostater i huset til 8-10grader.
Så ville jeg sætte minimums driften til 50% (det kan du justere på efter erfaring) og så en kedelsetting på setpkt 65, diff over 10, diff under 55-60.
Fordi fyret har en høj min drift slukker det med sikkehed igen og står ikke og sjatfyrer. Så vil jeg tro du kan få et fyr der starter 2-3 gange pr. dag når det er koldt.
Mvh. Sophus

Besvar