Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Højt pilleforbrug, ophobning.

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
HenrikFritzen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 06 feb 2017 18:50
Mit fyr: OPOP Blackstar 20
Areal: 156
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4773
Geografisk sted: Stensved
Givet likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Højt pilleforbrug, ophobning.

Indlæg af HenrikFritzen » 08 feb 2017 09:36

pille bruger skrev:Når autoberegning sættes ud af kraft, mister du overblikket over effekten.
Du ved derfor ikke præcis om fyret yder 5 kW eller 25 kW
Brug derfor guiden i manualen, og tilpas luften til korrekt forbrænding.
Noget tyder på at du nu har alt for lidt luft til en korrekt forbrænding.

Når du siger luft er det da afsnittet omkring justering/korrektion af blæser ved drift 10% - 50% - 100%?

I manualen står der jeg skal holde øje med flammen i de tre driftområder ved at ændrer min effekt og max effekt og derefter justere blæser til flammen er korrekt, og her er det jeg håber at denne indstilling/fremgang måske vil gøre at fyret ikke hober pillerne op på pladen.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Højt pilleforbrug, ophobning.

Indlæg af pille bruger » 08 feb 2017 09:49

HenrikFritzen skrev:Når du siger luft er det da afsnittet omkring justering/korrektion af blæser ved drift 10% - 50% - 100%?

I manualen står der jeg skal holde øje med flammen i de tre driftområder ved at ændrer min effekt og max effekt og derefter justere blæser til flammen er korrekt, og her er det jeg håber at denne indstilling/fremgang måske vil gøre at fyret ikke hober pillerne op på pladen.

Først skal du finde ud af hvilken blæser du har.
Se på etiketten og find blæsertal her http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/20 ... ere-DK.pdf
Sæt blæsertal ind i din styring.
Derefter vejes der af, og du skal bruge den korrekte afvejning i autoberegningen.

Sluk for strømmen, vent strøm på igen.
I et kort øjeblik står styring og version i display.
Hent en manual her http://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Find opstart første gang siden icon_cheesygrin.gif

Hvis du har den version du tidligere skrev, er fremgangsmåden :
Start op og lås fyret på 100% og vent 15 min.
Juster korrektionen på blæsertallet til korrekt forbrænding.
Lås på 50% og vent 10 min.
Juster korrektionen på blæsertallet til korrekt forbrænding.
Lås på 10% og vent 10 min.
Juster korrektionen på blæsertallet til korrekt forbrænding.

Hvis du har kondensator på blæseren, og kondensatoren er slidt op,
kan du få brug for at ændre blæsertallet op.
Er det tilfældet, bør du skifte kondensatoren.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
HenrikFritzen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 06 feb 2017 18:50
Mit fyr: OPOP Blackstar 20
Areal: 156
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4773
Geografisk sted: Stensved
Givet likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Højt pilleforbrug, ophobning.

Indlæg af HenrikFritzen » 08 feb 2017 09:57

Mange tak, jeg forsøger mig med denne fremgangsmåde på lørdag og håber det bedste :)

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Højt pilleforbrug, ophobning.

Indlæg af john_madsen » 09 feb 2017 07:29

Hej
For mig ligner det bare slagger fra pillerne?

Jeg har selv lige taget hul på et nyt parti piller og der er RIGTIG meget slagger, allerede efter en enkelt dag.
Før brugte jeg LAVA/Barlinek og der var næsten ingen slagger efter en uge.
Jeg forventede dog noget slagger, da pillerne kommer fra en stor tysk/dansk pillesælger som for nogle år siden måtte tage MANGE paller retur fra kunderne rundt om i Danmark, da de gav voldsomme mængder af slagger og aske pga. sand osv.....
-men de var MEGET billige, da jeg købte alle dem der skulle retur i mit område ;-)

Tror desværre du har fået et lignende parti piller og må skrabe det af brænderpladen/herden dagligt?
Et godt tegn på at der er sand (eller jord mm.) i pillerne er, at du allerede efter 1-2 dage (efter at have renset brænderen) har et pænt lag tung aske under pladen med huller, som næsten stopper luftflowet under pladen i herden.

Mvh John

Brugeravatar
HenrikFritzen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 06 feb 2017 18:50
Mit fyr: OPOP Blackstar 20
Areal: 156
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4773
Geografisk sted: Stensved
Givet likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Højt pilleforbrug, ophobning.

Indlæg af HenrikFritzen » 12 feb 2017 09:04

Så har jeg fået indstillet fyret efter at have kigget manual, søgt vidt og bredt i diverse tråde og ikke mindst de råd der er kommet her i tråden. Her i tråden er jeg blevethenvist til bla. MHES.dk med tips og tricks som også har hjulpet.

Jeg lavede ny autoberegning tre gange og tog et gennemsnit som endte på 880. Fyret blev startet op og stod en halv times tid for at komme op i temperatur. Derefter gik jeg igang med at stille flammen/blæseren efter 10-50-100% drift. Jeg var lige ved at gå i panik da både lav, middel og høj stod på 100% (hvilket giver mening), man fandt ud af at % kan øges højere end 100%. Jeg er endt på lav 122% - middel 118% - høj 90%. Det hele så perfekt ud med det samme og var ned og kigge til fyret i løbet af dagen, hvor alt så perfekt ud. Her til morgen har jeg netop været dernede og herden ser godt ud. Der ligger en begrænset mængde og flammen er fin.

Synes dog at fyret ligger lidt højere i drift end tidligere. Førhen kunne det godt dale helt ned til 25-35% drift, men det lå på ca. 50 i går aftes og her til morgen stadig på 49-50% i drift. Kedel temperaturen er godt nok sat op til 55, hvor den før stod på 50. Jeg nulstillede forbruget da jeg satte det igang igen igår og kan se jeg ender på et forbrug på ca. 45 kg for en dag. Det er selvfølgelig også koldt lige nu, så det er måske bare fordi jeg ikke har holdt øje med selve forbruget før, andet end at kigge pose antal fra påfyldning til påfyldning.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Højt pilleforbrug, ophobning.

Indlæg af pille bruger » 12 feb 2017 09:12

HenrikFritzen skrev:Så har jeg fået indstillet fyret efter at have kigget manual, søgt vidt og bredt i diverse tråde og ikke mindst de råd der er kommet her i tråden. Her i tråden er jeg blevethenvist til bla. MHES.dk med tips og tricks som også har hjulpet.

Jeg lavede ny autoberegning tre gange og tog et gennemsnit som endte på 880. Fyret blev startet op og stod en halv times tid for at komme op i temperatur. Derefter gik jeg igang med at stille flammen/blæseren efter 10-50-100% drift. Jeg var lige ved at gå i panik da både lav, middel og høj stod på 100% (hvilket giver mening), man fandt ud af at % kan øges højere end 100%. Jeg er endt på lav 122% - middel 118% - høj 90%. Det hele så perfekt ud med det samme og var ned og kigge til fyret i løbet af dagen, hvor alt så perfekt ud. Her til morgen har jeg netop været dernede og herden ser godt ud. Der ligger en begrænset mængde og flammen er fin.

Synes dog at fyret ligger lidt højere i drift end tidligere. Førhen kunne det godt dale helt ned til 25-35% drift, men det lå på ca. 50 i går aftes og her til morgen stadig på 49-50% i drift. Kedel temperaturen er godt nok sat op til 55, hvor den før stod på 50. Jeg nulstillede forbruget da jeg satte det igang igen igår og kan se jeg ender på et forbrug på ca. 45 kg for en dag. Det er selvfølgelig også koldt lige nu, så det er måske bare fordi jeg ikke har holdt øje med selve forbruget før, andet end at kigge pose antal fra påfyldning til påfyldning.
Korrektion tallene, er de korrektioner du laver på de blæser tal, du har sat ind i styringen.
De kan derfor fint være som du ser dem, på 100% alle sammen, eller lige deromkring.

Du bør have en tilpas kedeltemperatur.
Det er ikke sikkert at den laveste er den mest økonomiske.
Du skal have en fin forbrænding ved en tilpas båltemperatur + en tilpas røgtemperatur.
En anden ting man skal være obs på er kondensering.
Både i kedel og røgrør.
Det kan derfor fint være piller at spare ved at gå op på de anbefalede temperaturer.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar