Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Indlæg af Torpet »

Hi venner. Jeg planlægger at købe et nyt pillefyr til foråret. Tænker på en Woody eller Scotte Mini Blackstar BS 1016, 10Kw (det kaldes det i en annonce), dog kun fordi jeg har set nogle gode bemærkninger om det? Forslag? Jeg har et ret gammelt stokerfyr uden navn på, med ret stor silo, det fungerer, men blæseren laver støj og har stoppet et par gange (sat sig fast), hvilket giver en usikker fornemmelse. Det er også lidt beværligt at rense hver 4. dag og er sikkert også noget uøkonomisk i brug, så jeg tror nok det er tid til at skrotte det. Jeg tror godt jeg vil have den Blackstar, der har en tilbygget silo? Nogle tanker der? Syntes bare de ser smarte ud.

Fyrrummet er ikke så stort, så jeg ville rigtig gerne se en Blackstar (andet end på billeder) for ligesom at kunne måle hvor højt oppe skorstensrøret skal sidde, hvilken side osv. Jeg bor i Kartofte, 5km fra Sakskøbing, mon der er nogen der har en Blackstar eet eller andet sted jeg må kigge på? Jeg installerer selv og har allerede den nye Alpha circulationspumpe installeret. Huset er kun på 64m2 samt 15 m2 ovenpå samt badeværelse og entre, så ialt ca 90m2 at opvarme. Mit stokerfyr har brugt lige godt 4 paller om året (hver palle er på 896kg).

Skal spørge lidt omkring styring 7 eller 10 og et digitalt screen ville vel også være godt? Enhver form for erfaring som input her vil være meget velkommen. Jeg er handy med byggeri, VVS osv., men har ikke installeret et pillefyr før. Hvis det bliver godt, vil jeg sikkert også installere eet i en nedlagt mindre landejendom, jeg har som sommerhus i Errindlev.

Det gode ved at have en udskiftning er så bl.a. at jeg kan lægge et flisegulv (der er bare et betongulv lige nu) og så generelt gøre rummet bedre, det bliver sjovt. Fyrrummet (i gasbeton) ligger ude bag en garage, men er bygget sammen med huset. Jeg er ikke helt grøn (nogen vil sige gammel :), så selve installationen skræmmer mig ikke, men jeg lytter meget gerne til andres oplevelser med en installation. F.eks. skal jeg lige overveje hvordan jeg skal løfte både det tunge gamle fyr ud og det nye ind, nogle gode ideer. Løftetræk? Jerrør ruller?

Dette er nok lidt mange spørgsmål, men hvilket som helst svar vil være meget velkommen.

Hvis det kan interessere nogen, så har jeg i år brugt svenske træpiller fra XL til kr. 1750 per palle (896kg i 16kg poser) ved køb af 4 paller, leveret frit som kontokunde. De har været klart sejere end mine normale fra DLG. Næsten ingen støv og slet ingen slagger. Asken i skorstenen er som ganske lys kaffegrums og ingen røg fra skorstenen.

Har nogen lyst til at kommentere lidt med tanker, ideer og erfaringer? Ville glæde mig.

Mvh Torpet

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Indlæg af HR LUCCA »

Du kunne vælge og beholde den gamle silo og spare de penge , da jeg fik mit fyr fik jeg den med den lille udvendige silo , det fortrød jeg , så jeg har bygget den større så jeg har mulighed for at tage på ferie 2-3 uger om vinteren uden og skal bede nogle og fylde den , hvis du vælger et Scotte med udvedigt magasin er det også nemmer og kommer til brænder og den udvendige snegl dosere bedre pillerne og er ikke så sart over for smuld .
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Indlæg af Torpet »

Flot svar Lucca, tak for det. Du har nok fat i noget der, siloen er i fin stand, men jeg skal så lave lidt om på den i bunden hvor jo røret med sneglen til stokeren sidder, men det tror jeg godt lade sig gøre. Fordelen er også helt klart at siloen, som er på hjul, kan flyttes rundt med.
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Indlæg af J-B »

Hvis du har pladsen, så kan du vælge en 500 liters silo til scotten, så er der til et stykke tid.
Når du skal koble den til, så er det "plug and play" hvis du har lavet rørarbejde før, ellers viser diagrammerne hvordan du monterer det.
Om du skal vælge V7 eller V10, så kan de det samme, der er kun fronten til forskel.
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Indlæg af HR LUCCA »

Torpet skrev:Flot svar Lucca, tak for det. Du har nok fat i noget der, siloen er i fin stand, men jeg skal så lave lidt om på den i bunden hvor jo røret med sneglen til stokeren sidder, men det tror jeg godt lade sig gøre. Fordelen er også helt klart at siloen, som er på hjul, kan flyttes rundt med.
Sneglen på et Scotte/Woody se sådan ud http://www.nbe-shop.dk/index.php/traepi ... 30-kw.html og kan fås i forskellige længder :)

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Indlæg af Torpet »

Tak J-B. Den silo jeg har nu tager ca 10 poser, så det er ca 160 kg, det klarer næsten en uge med det gamle fyr, så måske mere med et nyt? Pladsen er list stram. Rummet er på godt 6m2, — 185cmx330cm. En 500 liters silo lyder godt, men nok for stor? Kender du målene på den? Med hensyn til V7 eller V10 koster V10 vist 600 kr mere? Skal lige se på forskellen på dem. Er det kun fronten på de styringer der er forskellig?
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Indlæg af Torpet »

Lucca: Tak for det link til sneglen. Min silo er faktisk smartere end den på tegningen der og så er den på hjul og også mere rummelig med skrå sider. Selve bunden skulle jeg nok kunne lave om til at modtage den snegl, så ideen med en løs silo bliver nok svaret ser det ud til. Har snuppet billedet af sneglen, selve monteringen af sneglen burde ikke give de store problemer. Måske også rart at have nemmere adgang til sneglen, skulle der opstå problemer?
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Indlæg af HR LUCCA »

Torpet skrev:Lucca: Tak for det link til sneglen. Min silo er faktisk smartere end den på tegningen der og så er den på hjul og også mere rummelig med skrå sider. Selve bunden skulle jeg nok kunne lave om til at modtage den snegl, så ideen med en løs silo bliver nok svaret ser det ud til. Har snuppet billedet af sneglen, selve monteringen af sneglen burde ikke give de store problemer. Måske også rart at have nemmere adgang til sneglen, skulle der opstå problemer?
Ja og brænderen er lagt nemmere og komme til , den kan nemt afmonteres på et minuts tid :)
Her kan du se de 2 forskellige https://www.youtube.com/watch?v=SUgLXmOpJD4 og den med magasin http://mhes.dk/hjem-2/videoer/skift-el-t-nder.html :)
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Indlæg af J-B »

Torpet skrev:Tak J-B. Den silo jeg har nu tager ca 10 poser, så det er ca 160 kg, det klarer næsten en uge med det gamle fyr, så måske mere med et nyt? Pladsen er list stram. Rummet er på godt 6m2, — 185cmx330cm. En 500 liters silo lyder godt, men nok for stor? Kender du målene på den? Med hensyn til V7 eller V10 koster V10 vist 600 kr mere? Skal lige se på forskellen på dem. Er det kun fronten på de styringer der er forskellig?
En silo på 320 liter, den måler 80x80, kan tage ca 12/13 sække af 16 kilo og der kan fås udbygning til den, 500 liter, så fylder den 80x120.
Mener også at der er en på 1 meter x 1 meter på 500 liter?
Forskellen er, at V7 har en mindre display og er med trykknapper og V10 er en stor display med touchs og skriften er det større.
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Indlæg af Torpet »

To fine videos, Lucca, dem downloaded jeg omgående, så jeg kan studere dem bedre senere. Ser meget nemmere ud en mit gamle fyr, hvor jo alt skal skrues af og hele fronten løftes væk, meget omstændeligt, men det er også gammelt :). Faktisk tager det 15-20 min af rense og man bliver godt snavset. Den side ser jeg også frem til at kunne forbedre.

Besvar