6 eller 8mm Piller

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Knuddi41
Stoker XII
Stoker XII
10
Indlæg: 667
Tilmeldt: 20 okt 2013 09:30
Mit fyr: Woody 16kW. V-10 Styring
Areal: 233
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 12
Blevet takket: 1 gang

6 eller 8mm Piller

Indlæg af Knuddi41 »

Hvad er jeres erfaring med en woody eller Scoote. Hvad kører bedst. 6 Eller 8mm Træpiller?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

6 eller 8mm Piller

Indlæg af Lintz »

Har altid kørt m 8 mm - Hvis noget med at 6 mm kan blæse af herden på en 10 kw
Mener også at der er flerer 8 mm på markedet, Så vil prisen nok også typisk være billigere - Men - indrømmet, har ikke sammenlignet.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

6 eller 8mm Piller

Indlæg af T-mek »

Knuddi41 skrev:Hvad er jeres erfaring med en woody eller Scoote. Hvad kører bedst. 6 Eller 8mm Træpiller?
6mm piller triller for godt, løber / blæser af herd og er for dyre.
Så bruger kun 8mm.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
Knuddi41
Stoker XII
Stoker XII
10
Indlæg: 667
Tilmeldt: 20 okt 2013 09:30
Mit fyr: Woody 16kW. V-10 Styring
Areal: 233
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 12
Blevet takket: 1 gang

6 eller 8mm Piller

Indlæg af Knuddi41 »

Ok. Fik tilbudt 6mm til samme pris som 8mm. Må nok heller takke nej til buddet og finde nogle 8mm. De er bare ret dyre fortiden synes jeg.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

6 eller 8mm Piller

Indlæg af triumph »

hvor bor du ?
Måske har nogen et tip nær dig

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

6 eller 8mm Piller

Indlæg af hensan »

Knuddi41 skrev:Ok. Fik tilbudt 6mm til samme pris som 8mm. Må nok heller takke nej til buddet og finde nogle 8mm. De er bare ret dyre fortiden synes jeg.
Jeg kører med 6 eller 8 mm afhængig af leverandøren og/eller prisen. Der er nogle der påstår at 6 mm risikerer at flyve af herden på en 10 kw brænder men i min 16 kw er der i hvert fald ingen problemer og både 6 eller 8 mm er lige gode.
Knuddi41
Stoker XII
Stoker XII
10
Indlæg: 667
Tilmeldt: 20 okt 2013 09:30
Mit fyr: Woody 16kW. V-10 Styring
Areal: 233
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 12
Blevet takket: 1 gang

6 eller 8mm Piller

Indlæg af Knuddi41 »

Min er også en 16kW. Måske jeg skulle prøve med 6mm. Har du erfaring med om de brænder bedre eller giver mindre aske?
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

6 eller 8mm Piller

Indlæg af hensan »

Knuddi41 skrev:Min er også en 16kW. Måske jeg skulle prøve med 6mm. Har du erfaring med om de brænder bedre eller giver mindre aske?
Jeg kan ikke se nogen praktisk forskel om det er 6 eller 8 mm. Nu skal det også siges at jeg nok ikke er så god til at huske at veje/indstille fyret ved skift af piller. I praktisk er det sjældent jeg får mig taget sammen til at veje af/justere ved skift fra et pille mærke eller størrelse til det andet mærke/størrelse så evt mere aske ved den ene pille end den anden type kunne lige såvel være pga manglende finindstilling af fyret - men igen det har under alle omstændigheder været så lidt jeg ikke har bidt mærke i det.

Den eneste reelle forskel jeg kan se på en 6 mm og 8 mm pille er at 6 mm lettere dumper ud af den lille overgang/revne jeg har mellem elefantfoden og den eksterne snegl hvor der falder færres 8 mm ud af denne revne. Igen er dette dog ikke et praktisk problem.

Min anbefaling må være at du prøver 6 mm hvis du kan få den billigere. Efter at have prøvet begge kan du jo selv se om du syntes der er nogen forskel og derfra se om du skal tage den billigste løsning eller du syntes at den ene størrelse har en fordel frem for den anden.
Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

6 eller 8mm Piller

Indlæg af WoodyHugo »

Knuddi41 skrev:Ok. Fik tilbudt 6mm til samme pris som 8mm. Må nok heller takke nej til buddet og finde nogle 8mm. De er bare ret dyre fortiden synes jeg.
Træpiller er billigst før fyrings sæsonens start :great:
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

6 eller 8mm Piller

Indlæg af Lintz »

hensan skrev:
Jeg kan ikke se nogen praktisk forskel om det er 6 eller 8 mm. Nu skal det også siges at jeg nok ikke er så god til at huske at veje/indstille fyret ved skift af piller. I praktisk er det sjældent jeg får mig taget sammen til at veje af/justere ved skift fra et pille mærke eller størrelse til det andet mærke/størrelse så evt mere aske ved den ene pille end den anden type kunne lige såvel være pga manglende finindstilling af fyret - men igen det har under alle omstændigheder været så lidt jeg ikke har bidt mærke i det.

Den eneste reelle forskel jeg kan se på en 6 mm og 8 mm pille er at 6 mm lettere dumper ud af den lille overgang/revne jeg har mellem elefantfoden og den eksterne snegl hvor der falder færres 8 mm ud af denne revne. Igen er dette dog ikke et praktisk problem.

Min anbefaling må være at du prøver 6 mm hvis du kan få den billigere. Efter at have prøvet begge kan du jo selv se om du syntes der er nogen forskel og derfra se om du skal tage den billigste løsning eller du syntes at den ene størrelse har en fordel frem for den anden.
Med hensyn til: Den eneste reelle forskel jeg kan se på en 6 mm og 8 mm pille er at 6 mm lettere dumper ud af den lille overgang/revne jeg har mellem elefantfoden og den eksterne snegl hvor der falder færres 8 mm ud af denne revne. Igen er dette dog ikke et praktisk problem.
Du banker en lille kile ind under røret så det bliver hævet. Problemet er løst når hulrummet under røret er fyldt op :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar