Keramisk eltænder imponerer.

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Keramisk eltænder imponerer.

Indlæg af pso »

Monterede den nye keramiske eltænder i fredags efter en fejl optænding.
Det var dog ikke eltænder der var brændt men bare alt for længe siden jeg havde renset herden for aske. Især under herden var der meget.
Jeg er imponeret over den keramiske, den alm var 7-8 min om at tænde. Den nye har tændt 6 gange og i gennemsnit brugt 2 min og 20 sek!
Man skal dog lige være opmærksom på at den keramiske ikke passer som hånd i handske i holderen. den er mindre og man skal derfor passe på at få den anbragt helt i bund og i midten.
Den hurtige tændetid hænger nok sammen med at der de anbefaler at sætte starttændetiden til 120 sek istedet for 60 sek. Formoder den får 100% effekt i den tid og derved bliver meget hurtigere varm.

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Keramisk eltænder imponerer.

Indlæg af pso »

Har lige set at Qpro har to modeller low cost uden garanti og qpro med 2 års garanti.
Min er så low cost modellen.
Hvorvidt til ledninger er silicone eller glasfiber isoleret er næppe af betydning.
Men hvad er forskellen inden i?
Det forlyder at der problem med at low cost modellen relativt hurtigt ældes og virker dårligere og dårligere.
Jeg ville så gætte på at hvis de ældes og mister effekt må det skyldes at varmetråden inden i bliver for varm og metallet fordamper.
Ifølge vejledning skal eltænder effekt sættes til 100%, altså 230V.
Med 100% er min ekstrem hurtig og tænder op på 2 min og 20 sek mod ca 8 min for en normal eltænder.
Kunne det ikke tænkes at den i virkelighed er beregnet til reduceret effekt og derfor brænder ud?
Jeg har nu sat min til 85% og tænd tiden er stadig 2,5 min så nu reducere jeg til 80%. Reduceret effekt burde forlænge levetiden rigtig meget.
Besvar