Fyret varmer alt for kraftigt

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Fyret varmer alt for kraftigt

Indlæg af Hjemme teori »

Ja - eltænderen bliver slidt men så køb en ny, det er væsentligt billigere end at bruge 5-10 kg piller ekstra om dagen for at spare på eltænderen.

Om din kedel tærer ved det, ved jeg jo ikke. Men jeg kører ren VVB prioritering (med urstyring) og drift via rum termostat. og har 4-8 starter om dagen. Derudover har jeg sat en maks. ydelse på 50% da VVB ikke kan aftage mere. Jeg har ingen kondens ved det og derfor heller ingen tæring.
Tæringen kommer ikke fordi vandet er koldt, men fordi der er drift med koldt returvand så røgasserne kondenserer i kedlen. Så at vandet er koldt resten af tiden er ikke et problem hvis det er det du er bange for. Risikoen er hvis fyret ved koldstarter når at lave en masse kondens som ikke brændes af, men det sker altså ikke her hos mig, så mon ikke det også fungere hos dig

Se mine grafer på http://www.boegeholmgaard.dk/scotte/
Mvh. Sophus

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Fyret varmer alt for kraftigt

Indlæg af pso »

Brug også urstyring så fyret kørercet par timer i døgnet indtil du fårcet vrameforbrug
Min 10 kw kanheller ikke komme af med varmen hvis den kører hele tiden
Carsten-Svendsen
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 9
Tilmeldt: 17 aug 2013 15:06

Fyret varmer alt for kraftigt

Indlæg af Carsten-Svendsen »

Jeg har nu brugt urstyring i en halv dag cirka og jeg er egentligt ikke særligt imponeret.
Hjemmeteori's grafer ser rigtigt gode ud, men ikke her. Jeg synes at fyret kørte meget meget bedre og effektivt da jeg ikke havde pillet ved noget som helst.
Jeg kan fortælle at jeg er 100% sikker på at der ikke er blevet brugt varmt vand fra 15-16. Det er simpelthen bare dykket.
Der er godt nok ikke isolering på rørene nede ved fyret i kælderen endnu og der er stadigt frit åbent udtil (Der mangler et vindue, dog er der et tæppe henover), kan det være dette der er problemet? Jeg synes ikke det burde gøre så meget, så meget rør er der jo heller ikke.

Billede
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Fyret varmer alt for kraftigt

Indlæg af Hjemme teori »

Jamen kedlen temperaturen som du taler om her har jo intet med det varme vand at gøre.

Grunden til at den bliver kold og det kan du også se på mine grafer er at pumpestop ligger her. Dvs. at cirkulationspumpen kører indtil kedlen når pumpestop temperaturen. Så et eller andet sted har noget kaldt på varme (gulvvarme eller radiator) og her er restvarmen så blevet ført hen. Det er en feature og ikke en fejl. Jeg kører selv restvarmen ud i en håndklædetørrer og det virker fint.

Men jeg tror aldrig du har svaret på hvordan du styrer VVB temperaturen, for hvis det er med en AVBT ventil (tror jeg det hedder) skal pumpestop ligge så man ikke kommer til at pumpe varmen ud af VVB.

Så hvis du har mod på at kører med urstyring må du gerne tegne dit anlæg og beskrive hvordan det styres, så kan vi rådgive meget mere præcist.

Til sidst, da du stadig har et relativt lille forbrug og jeg selv har frarådet at pille ved PI lige nu, kunne du godt sætte en maks. ydelse på et sted mellem 50-60%, så tror jeg du undgår de helt vilde udsving.
Mvh. Sophus
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Fyret varmer alt for kraftigt

Indlæg af T-mek »

Hvorfor ikke bare sætte en føler i VVB. og lade den styre fyret som sommerdrift...?

Det koster ikke meget at lave, nem og simpel løsning.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

Carsten-Svendsen
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 9
Tilmeldt: 17 aug 2013 15:06

Fyret varmer alt for kraftigt

Indlæg af Carsten-Svendsen »

Jeg ved faktisk heller ikke hvordan det er lavet. Jeg laver lige et PI-diagram i paint i morgen over systemet.

Besvar