Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vurdering om min sommerstyrings plan er korrekt.

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Danielwj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 maj 2013 21:54

Vurdering om min sommerstyrings plan er korrekt.

Indlæg af Danielwj » 06 maj 2013 10:07

G'morgen til forumet.

Vi har for nylig overtaget et nyt hus med træpille fyr (et 6-7 år gammelt woody) og da vi har kunnet leve uden varme de sidste 14 dage, er det vist tid til sommerstyring.

Men er i tvivl om jeg har gjort det korrekt, så kan i vurdere ud fra hvad jeg skriver, om det virker korrekt (evt. Billeder kan komme i aften)

Opsætning er (så vidt jeg har forstået) lavet på følgende måde:
Woody fremløb går på pumpe 1 og pumpe 2.

Pumpe 1 køre på nogle af radiatorerne, samt vandvarmeren
Pumpe 2 køre på gulvvarme og de resterende radiatorere

Hvad jeg gjort/planlægger:
- Sat en timer foran fyret som tænder det 1-2 timer om morgen.
- Sat en timer foran pumpe 1, som tænder et kvarter efter fyret tænder, og slukker en halv time efter fyret (for at få restvarmen op i vandvarmeren)
- slukket for pumpe 2
- lukket for fremløb og retur løbs hane på kredsen ved pumpe 2
- lukket for samtlige radiatorere og gulvvarme haner.

Så hvis jeg ikke tager meget fejl, cirkulere vandet kun i mellem fyret og vandvarmeren nu.

Men jeg har opdaget at der sidder en ventil under vandvarmeren, på retur slangen, går ud fra at den er der for at begrænse flowet, hvor meget vil være optimalt at stille denne på, lige nu står den på streg 6.5 ud af 8.

Andre input er meget velkommende, og et hint til hvor jeg kan finde 220v timere med jord, vil blive modtaget med kyshånd (Kvickly, jemfix osv har jeg kun kunne finde uden jord)

Et side spørgsmål, hvor højt skal jeg have temperaturen op i vandvarmeren, for at det kan holde sig inden for det anbefaldes værdige / ikke sundheds skadelig, i 24 timer.

På forhånd tak.
Daniel


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Vurdering om min sommerstyrings plan er korrekt.

Indlæg af Hjemme teori » 06 maj 2013 13:00

Nu kender jeg ikke de gamle woody'er og styringer, men du skal nok lige finde ud af hvilken version du kører med, så er der nok nogen der har et par hints. De nyere har ihvertfald urstyring, så du kan styre det i fyret og ikke behøver timere.

Den med at tænde pumpe efter fyret med en timer kan nok virke, men skal justeres så ikke den starter for sent.

Den med at have efterløb på vandvarmeren er farlig, for lige som at få det sidste varme ud af kedlen, kan du jo komme til at trække varme fra vandvarmeren ud i kedlen, så det bliver også en balancegang.

Ventilen under vandvarmeren justerer vandtemperaturen. (lukker når vandet der kommer ud, er varmt nok) så med din metode, skal den vel bare varme så langt den kan (altså 8 ), pas på i ikke skolder jer på den varme hane.

Temperaturen for bakterier er ikke et issue på 24 timer. På jordvarme anlæg kører man med 45 grader og så 55-60 grader en gang om ugen.
Mvh. Sophus

Danielwj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 maj 2013 21:54

Vurdering om min sommerstyrings plan er korrekt.

Indlæg af Danielwj » 06 maj 2013 19:10

Det har været en lang dag, så udskyder lige at finde ud af hvad version jeg køre. Men der er ihvertfald ikke noget indbygget ur og tidsstyring, det er ganske "analogt" :)

- Mht. uret til fyret, fyret tager ca 5min om at få gang i flammerne, og så går der en 5 min før der er ved at være noget varme dernede og så skal varmen også nå igennem metal siderne og ind og begynde at opvarme vandet. Jeg tror ikke der er meget forgjort i at lade det starte et kvarter efter. Men er selvfølgelig lydhør hvis jeg tager fejl?

- Mht. efterløb på vandvarmeren, så vil jeg tage et check og se hvor lang tid der går før vandet på fremløbet begynder at dale i temperatur og så indstille ud fra dette. Og når du siger farlig, så skal det vel kun tolkes som farligt for pengepungen ikke?

- Mht. Ventilen, er du sikker på dette, hvis den går ind og lukker af for vandet så stopper hele gennemløbet/cirkulationen jo, er der så ikke en chance for at vandet bliver for varmt i kedlen i fyret i såfald?

Og slutteligt, så lyder det godt med temperaturen, så vil jeg ikke tage den alt for højtidelig :)


Besvar