Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forkert lyd

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
xkfc

Forkert lyd

Indlæg af xkfc » 17 apr 2013 17:18

calle skrev:En Scottestyring med 4.99 indmad.

Venlig hilsen
Så tror jeg det er derfor. Fra Scotte 6.xx og Woody skete der radikale ændringer. Indmadden i de nyere styringer er højst sansynlig kke magen til den ældre.

Derfor er det vigtigt at folk der stiller spørgsmål om deres fyr skriver hvilket udstyr (specielt chip) de har.

Da spørgsmålet er stillet i Woody, svarer jeg derfor ud fra at det er en Woody vi snakker om, og ikke en ældre Scotte. :great:


Naja
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 01 jul 2012 17:53

Forkert lyd

Indlæg af Naja » 17 apr 2013 19:16

Status her at vi har haft blæseren ud og gjort den godt ren. Den kan køre frit rundt.
Men den kører stadig ikke for fulde omdrejninger. Den kører stille og rolig rundt, men giver slet ikke lidt nok til flammen.
Nogle der på baggrund af disse oplysninger kan blive klog på hvad der er galt?

Naja
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 01 jul 2012 17:53

Forkert lyd

Indlæg af Naja » 17 apr 2013 19:29

xkfc skrev:Okay, jeg vil nu gætte på at kondensatoren skal skiftes.

Under det låget på brænderen sidder der et lille print, derpå sidder der en hvid cylinder ca. 4-5 cm høj og 1,5 cm bred. Det står et tal på opgivet i μf og volt. den skal skiftes.

For at redde situationen indtil den er skiftet kan du skrue op for luften. Når kondensatoren er skiftet skal fyret grund justeres igen.
Ok det vil jeg gøre. Tak for hjælpen

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Forkert lyd

Indlæg af pille bruger » 17 apr 2013 19:51

Naja skrev:Status her at vi har haft blæseren ud og gjort den godt ren. Den kan køre frit rundt.
Men den kører stadig ikke for fulde omdrejninger. Den kører stille og rolig rundt, men giver slet ikke lidt nok til flammen.
Nogle der på baggrund af disse oplysninger kan blive klog på hvad der er galt?
Defekt start kondensator.
Den store hvide " dåse " på motorprintet.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Naja
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 01 jul 2012 17:53

Forkert lyd

Indlæg af Naja » 23 apr 2013 12:19

Det er nu endelig lykkedes mig at få en ny kondensator hjem. Men den jeg har fået er en 1,5 Microfarad kondensator, og der vi havde i i forvejen var en 1,0 Microfarad kondensator.
Kan jeg bruge 1,5eren?


xkfc

Forkert lyd

Indlæg af xkfc » 23 apr 2013 12:47

Både ja og nej, det skal helst være den rigtige størrelse, 1,5 er jo 50% større end den burde være. 0,9 eller 1,1 ville gå an.

Det er kondensatoren der skaber startmomentet, og størrelsen er ikke tilfældig, men udregnet til at give motoren størst mulig moment.

Naja
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 01 jul 2012 17:53

Forkert lyd

Indlæg af Naja » 23 apr 2013 12:56

xkfc skrev:Både ja og nej, det skal helst være den rigtige størrelse, 1,5 er jo 50% større end den burde være. 0,9 eller 1,1 ville gå an.

Det er kondensatoren der skaber startmomentet, og størrelsen er ikke tilfældig, men udregnet til at give motoren størst mulig moment.
Tak for svar.
Men, øv at vi ikke rigtig kan bruge den, for vi trænger snart til bad her hjemme. :oops:

xkfc

Forkert lyd

Indlæg af xkfc » 23 apr 2013 13:08

Naja skrev: Tak for svar.
Men, øv at vi ikke rigtig kan bruge den, for vi trænger snart til bad her hjemme. :oops:
Der skulle ikke ske noget ved at bruge 1,5 i en kort periode, og du kan med det samme finde ud af om det kører nogenlunde, men blæser vil skulle justeres.

Jeg ved ikke lige hvad jeg kan sammenligne med, men f.eks. en bilmotor, den kører dårligt med for lidt benzin, og dårligt med for meget benzin. Men rette blanding af benzin og luft er ideelt.

Det samme med kondensatoren, strøm, spænding, og viklingerne er det som skal passe sammen med kondensatoren.

Husk at købe kondensatorer til gear, det er rart at have liggende så man ikke skal undvære varme i længere tid.


Besvar