Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forkert lyd

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
xkfc

Forkert lyd

Indlæg af xkfc » 16 apr 2013 22:44

calle skrev:
Så mener du forkert - hvis vi skruer tiden tilbage til 2008 - beklager !

Venlig hilsen
Det er da i orden, mine ører er heller ikke hvad de har været :oops:
Mit fyr er fra 09'

Jeg mente bare at de ælste Woodyer svarede til Scotte 6.XX vi blive alle klogere :great:

Men vi mangler selvfølgelig at vide hvilket udstyr vi snakker om. :great:

Men hvor sidder relæet?
Vedhæftede filer
styring.jpg


calle

Forkert lyd

Indlæg af calle » 16 apr 2013 23:08

xkfc skrev:
Det er da i orden, mine ører er heller ikke hvad de har været :oops:

Men hvor sidder relæet?
Nu er det ikke fordi vi skal lave en større diskussion ud at dette, men jeg kan FAKTUELT konstatere, at hvis jeg sætter tændingseffekt til 100 %, så er der ingen kliklyd fra styreboksen, men hvis jeg sætter den derunder, så ER den der.

Fik sidst bekræftet kliklyden i forbindelse med, at jeg skulle teste en keramisk eltænder med 100 % effekt. Der fik jeg ingen kliklyde. Det får jeg heller ikke med Fatboytænderen, der kører 100 % . Med tidligere afprøvede uorginale tændere med 100 % effekt, har der heller ikke været kliklyde. MEN hvis jeg stiller effekten til fx 70 % kommer relæ-klik-lyden.

Venlig hilsen
Last edited by 1 on calle; edited 16 times in total

calle

Forkert lyd

Indlæg af calle » 16 apr 2013 23:13

calle skrev:
Kliklyden under start kommer fra styreboksen. Der kommer intet klik, hvis du har sat eltændereffekten til 100 %. Det er formentlig et relæ, der klikker og regulerer effekten.

Venlig hilsen
Og som jeg skriver er det "FORMENTLIG" et relæ. Det lyder nemlig kun sådan.

Imidlertid er der en TYDELIG kliklyd, som jeg blot gætter på er et relæ, men i den forbindelse kan jeg sagtens tage fejl - ret mig venligst.

Venlig hilsen

xkfc

Forkert lyd

Indlæg af xkfc » 17 apr 2013 00:52

Jeg er sku heller ikke sikker. Men jeg kommer ved 2 fyr foruden mit eget, og alle står eltænd på 90% og der kan jeg ingen kliklyde høre.

Et relæ har meget kortere levetid end solidstate, og med en eltænder på 275W der står og pulser, vil kontaktsættet hurtigt sode til.

Calle.. hvilken styring har du? det kunne jo være vi kunne komme frem til at nogle havde relæer.

Om en uges tid kommer jeg hjem fra arbejde, og så vil jeg da prøve at lægge øret til styringen.

calle

Forkert lyd

Indlæg af calle » 17 apr 2013 10:32

En Scottestyring med 4.99 indmad.

Venlig hilsen


Naja
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 01 jul 2012 17:53

Forkert lyd

Indlæg af Naja » 17 apr 2013 11:26

xkfc skrev:

Hvis du drejer blæseren rundt med hånden skal den køre ubesværet, ellers er det lejerne den er gal med. Eller et eller andet blokerer.

Inden du skifter blæser, så check lige kondensatoren, eller udskift den på mistanke.

Det er sjældent selve blæseren (spole viklingerne) den er gal med, men det kan dog ske.
Når jeg prøver at dreje blæseren rundt med hånden kører den rimelig frit rundt.

Nu spørger jeg måske dumt, men hvor sidder kondensatoren? Og hvordan kan jeg se om det er den det er galt med?

calle

Forkert lyd

Indlæg af calle » 17 apr 2013 12:48

Naja.

Hvor kommer kliklyden fra. Styreboksen eller fyret ?

Venlig hilsen

Naja
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 01 jul 2012 17:53

Forkert lyd

Indlæg af Naja » 17 apr 2013 13:29

calle skrev:Naja.

Hvor kommer kliklyden fra. Styreboksen eller fyret ?

Venlig hilsen
Lyden kommer inde bag ved den røde skærm. Det er nok mere en lyd af en fiskekutter end det er en kliklyd. Den varierer dog lidt i lydstyrke.
Da min fyr kørte normalt var der en konstant svag summen fra fyret, forestiller mig at det er lyd fra blæseren, men den lyd er helt væk nu, og flammen ser ud som om den ikke får ilt nok.
Derfor tænker jeg om det er blæseren der er gået, og om det har nogen forbindelse til "fiskekutter-lyden". :roll:

calle

Forkert lyd

Indlæg af calle » 17 apr 2013 13:36

Naja skrev:
Lyden kommer inde bag ved den røde skærm. Det er nok mere en lyd af en fiskekutter end det er en kliklyd. Den varierer dog lidt i lydstyrke.
Da min fyr kørte normalt var der en konstant svag summen fra fyret, forestiller mig at det er lyd fra blæseren, men den lyd er helt væk nu, og flammen ser ud som om den ikke får ilt nok.
Derfor tænker jeg om det er blæseren der er gået, og om det har nogen forbindelse til "fiskekutter-lyden". :roll:
Den der fiskekutterlyd kan du søge på her på Stoker Pro. Der er flere andre der kender den. Søg på "fiskekutter", så vælter det ind med indlæg.

Venlig hilsen

xkfc

Forkert lyd

Indlæg af xkfc » 17 apr 2013 17:10

Okay, jeg vil nu gætte på at kondensatoren skal skiftes.

Under det låget på brænderen sidder der et lille print, derpå sidder der en hvid cylinder ca. 4-5 cm høj og 1,5 cm bred. Det står et tal på opgivet i μf og volt. den skal skiftes.

For at redde situationen indtil den er skiftet kan du skrue op for luften. Når kondensatoren er skiftet skal fyret grund justeres igen.


Besvar