Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr kontra el vandvarmer

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Pillefyr kontra el vandvarmer

Indlæg af john m » 14 jul 2013 06:55

Hej mit fyr kører også om sommeren da jeg syntes det er
rart at gulvarmen i bad lige bliver lunet lidt når der laves
varmt vand, :P
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"


pendec

Pillefyr kontra el vandvarmer

Indlæg af pendec » 14 jul 2013 17:35

john m skrev:Hej mit fyr kører også om sommeren da jeg syntes det er
rart at gulvarmen i bad lige bliver lunet lidt når der laves
varmt vand, :P
ville jeg også gerne have :) desværre er min bio18, slet ikke så kontroller bar, og gammel. Så det ville hurtigt koste mig utallige besøg i fyrrum fordi den ikke kunne holde flammen, pga. overvarme og den skulle renses/tømmes for overfyldt herd, og sidst hvis den skulle fyre på minimum forbrug, så røg der alligvel 10-12kg igennem pr. dag og det er simpelthen for dyrt her.
(10kg*2.1=21kr*30=630kr/md) det er for mig ca. 3000kr ekstra fra Maj -> Sep/->Oktober måned , eller nok 2000 mere end bare vvb opvarmning. dem vil jeg hellere smide efter noget sjovere end varme fødder :wink:

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Pillefyr kontra el vandvarmer

Indlæg af knaldhatte » 16 jul 2013 10:35

Mit har kørt VVB prio med termostat og alt det der hører til hele sommeren. Sjovt nogle snakker om rode med pillefyr og rense om sommeren. Kan ingen gang huske hvornår jeg sidst fyldte piller på eller rensede kedel :P, vil gætte på jeg rensede for 3md siden, og fyldte piller på for 1md siden. det starter da og stopper og renser sig selv, og tænke på fylde piller på når man bruger 2-3kg /dag ???? der skal man ikke være den store matematiker for regne ud det ikke er hver uge der skal fyldes.

Længe leve kompressor rens, tømmer kun aske :p

Personligt syntes jeg bedre om fyret kører start/stop om sommeren i stedet for lade det stå og bare kikke. Ting der står stille i længere tid har det med gå i stykker. Så ved du også med sikkerhed til vinter dit fyr er klar og nu skal det bare køre 24/7 igen

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pillefyr kontra el vandvarmer

Indlæg af Ugelvig » 16 jul 2013 10:42

Mit fyr har ikke rens, men har ikke kigget til det siden start juni. Jeg renser ikke kedlen, før siloen er tom om ca. 3 - 4 uger. Det er jeg egentlig godt tilfreds med. Fyret kører auto tænd/sluk efter samme indstilling som om vinteren. Gulvvarme og radiatorer står som de altid gør, mellem 17 - 21 grader. Vores forbrug pt. er 8 kg. pr. døgn, hvilket giver 60 dages oplag.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

pendec

Pillefyr kontra el vandvarmer

Indlæg af pendec » 16 jul 2013 13:42

knaldhatte skrev:det starter da og stopper og renser sig selv, og tænke på fylde piller på når man bruger 2-3kg /dag ???? der skal man ikke være den store matematiker for regne ud det ikke er hver uge der skal fyldes.
Nu er alle jo ikke så heldig at have sådanne nye modeller, og ikke alle vælger at køre tænd/sluk men varmer op hele dagen og kører på termostater osv.

Vi har rigtig mange forskellige løsninger og opsætninger, og her er det det altså billigst at varme vand for 100kr om måneden, istedet for alternativet og den fritid som på ældre fyr går tabt ved vedligehold, som nogle altså udsættes for. Har man et nyere, så kan man jo bare regne ud hvor mange penge dem som med et ældre har sparet istedet for at købe nyt inden for de sidste 2-3 år, så er der nok også vundet lidt der :)

Bruger du ca. 3kg om dagen så snakker vi jo stadig en 150-200kr, og er det et økonomisk perspektiv, så kan nogen jo stadig spare ift. det forbrug på vvb, dog småpenge.

Jeg kan kun glæde mig over at når det startes i oktober, så er det rent og klart til en ny brandert, og jeg kan forlænge nybestilling af nyt parti 1 måned, da jeg nu har lidt ekstra at smide i de første efterårs dage.

Så manglende forståelse for regnestykker, eller besværet ved dette, handler sidst om økonomisk investering over de sidste mange år, og lige som bil økonomi, så kan en ny model sikkert slå benene væk under de 7-8 år gamle biler og samme med fyret.
Ugelvig skrev:Vores forbrug pt. er 8 kg. pr. døgn, hvilket giver 60 dages oplag.
240*6 = 1.4T ? det er da også godt 3000kr i udgift? ville det ikke kunne svare sig at køre tænd/sluk/sommertid opsætning?
knaldhatte skrev:Personligt syntes jeg bedre om fyret kører start/stop om sommeren i stedet for lade det stå og bare kikke. Ting der står stille i længere tid har det med gå i stykker. Så ved du også med sikkerhed til vinter dit fyr er klar og nu skal det bare køre 24/7 igen
Nu er et pillefyr jo ikke en bil med en masse mekanik og elektronik, så skaderne ved en pause på 6 måneder er nok begrænset til noget nær olie og lidt opfyldning af silo. og som andre skriver så kan skorstens skader også forhindres uden større besvær. så de klarer nok at holdes i bero i nogen tid mener jeg. Det er dog 1. år her, at den ikke kører sommer sæsonen. så den holdning kan man jo så ændre på :)


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pillefyr kontra el vandvarmer

Indlæg af Ugelvig » 16 jul 2013 13:56

pendec skrev: 240*6 = 1.4T ? det er da også godt 3000kr i udgift? ville det ikke kunne svare sig at køre tænd/sluk/sommertid opsætning?
Nu kan vores fyr kun køre automatisk tænd/sluk. Den laver ikke pausefyring. Vi har stadig varme på hele året. Så noget af forbruget går helt sikkert hertil. Det er et gammelt hus fra 1878, hvor gulvene er kolde - jeg hader kolde gulve :twisted:

180 dage á 8 kg = 1.440 kg á 1,4 kr / kg = 2.016 kr. for varmt vand og varme i 6 mdr. (passer nok ikke helt, da yder mdr. kræver mere varme). Men det syntes jeg er ok. Vi sparer ca. 15 kWh pr. dag i strøm i forhold til sidste år (juni / juli). Så det giver 5.400,- sparet i EL i samme periode, så 3.000,- tjent til betaling af træpillefyret om sommeren - Er vel ok?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

pendec

Pillefyr kontra el vandvarmer

Indlæg af pendec » 16 jul 2013 14:49

[quote="Ugelvig"180 dage á 8 kg = 1.440 kg á 1,4 kr / kg = 2.016 kr. for varmt vand og varme i 6 mdr. [/quote]
jeg tror prisen vil variere , så for dig lyder det som en god deal, selvom du betaler dobbelt ift. mig her :) andre må betale 2 kr per kilo, så er du oppe på 2600kr som stadig er ok, men for nogle ikke billigt nok.


Besvar