Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Woddy + akkutank

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

Woddy + akkutank

Indlæg af Bach » 06 feb 2013 11:48

Aerobatic skrev:Ser ud til at jeg har næsten samme setup som pso, se diagram her: viewtopic.php?f=51&t=14166 , eneste difference i forhold til diagrammet er at jeg har 3 returrør med haner på akkutanken, så man vælge hvor meget af tanken som skal lade op. Har dog ikke den store erfaring endnu da anlægget er ny installeret og startet op for 2 dage siden.

Bruger en ladepumpe til at lade akku tanken og styrer det efter kedeltemperatur. Min plan til sommer er at bruge VVB temp. føler i akkutank for start/stop af Scotte og dermed få lang færre start/stop samt kører en højre ydelse når der lades på tanken.
Tak :great:

Det er præcist det setup jeg er ude efter! Kan du ikke poste lidt info ind når du har prøvet systemet af?
Mit varmebehov om vinteren er mere end 20 kW, og om sommeren er det lige lidt mindre end når en 30 kW woody køre lavlast, så fyret starter om stopper i en uendelighed...

Glæder mig til at høre om det.
Mvh Bjørn.


Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Modtaget likes: 1 gang

Woddy + akkutank

Indlæg af Aerobatic » 06 feb 2013 13:50

Bach skrev:
Tak :great:

Det er præcist det setup jeg er ude efter! Kan du ikke poste lidt info ind når du har prøvet systemet af?
Mit varmebehov om vinteren er mere end 20 kW, og om sommeren er det lige lidt mindre end når en 30 kW woody køre lavlast, så fyret starter om stopper i en uendelighed...

Glæder mig til at høre om det.
Velbekomme. Lyder til at du godt kunne få glæde af lidt akkumulering for at undgå de mange start og stop. Skal nok komme med erfaringer her til sommer. Får først koblet gulvvarme og VVB på om 3-4 måneder og solfanger er projekteret til 2014 :-) Jeg er "slowbuilder" :P

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Woddy + akkutank

Indlæg af TaagMan » 06 feb 2013 13:57

Hvis man ikke har noget brændefyr/solvarme at tæske i beholderen, så er det meningsløst at have akku beholder på. Urstyring af en 30 kW'er ville give en væsentlig højere system virkningsgrad.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Modtaget likes: 1 gang

Woddy + akkutank

Indlæg af Aerobatic » 06 feb 2013 14:16

TaagMan skrev:Hvis man ikke har noget brændefyr/solvarme at tæske i beholderen, så er det meningsløst at have akku beholder på. Urstyring af en 30 kW'er ville give en væsentlig højere system virkningsgrad.
Der er vi ikke enige. Der er et tab på akkubeholder, for mit vedkommende 3-4 kWh/døgn ved fuldt opladet tank, men hvad er virkningsgraden på et fyr som står og køre 10% ydelse og stopper 5-10 gange i døgnet? Tror ikke der er den store forskel økonomisk men forventer at comforten er meget bedre med akku.

Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

Woddy + akkutank

Indlæg af Bach » 06 feb 2013 14:27

Urstyring af fyr er ikke en mulighed pga. vvb med spiral som er placeret meget langt væk fra fyr, så vvb-styring er næsten umuligt. Ny vvb vil kræve en større ombygning af hele bryggers - meget lille lyst til dette lige nu...

Samtidig er gulvvarmen lavet som i en anden tidsalder, og uden det nødvendige kant isolering, så der skal cirkuleres varme næsten hele året rundt for at der ikke er "fodkoldt" (konens udtryk).
Mvh Bjørn.


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Woddy + akkutank

Indlæg af TaagMan » 06 feb 2013 14:38

Aerobatic skrev:Der er vi ikke enige. Der er et tab på akkubeholder, for mit vedkommende 3-4 kWh/døgn ved fuldt opladet tank, men hvad er virkningsgraden på et fyr som står og køre 10% ydelse og stopper 5-10 gange i døgnet? Tror ikke der er den store forskel økonomisk men forventer at comforten er meget bedre med akku.
Det kommer an på så meget. Hvis man har en lang stikledning, næsten ingen gulvvarme i huset, og letvægts indervægge som ikke rigtig kan absorbere noget energi... så er jeg enig med dig. Hvis man derimod har gulvvarme i det meste af huset, og næsten ingen stikledning, så giver det ikke den store fordel at akkumulere i vand. Så sætter man bare fyret til at køre 4 gange i døgnet i den periode der passer... det er tvivlsomt det bemærkes indenfor. Hvad virkningsgraden lige er på fyret ved 2,5 kW ydelse eller hvad sådan en 30 kW'er nu kører ved 10% er svært at sige. Den har en virkningsgrad på 90% ved 7,2 kW... så jeg tvivler på man kommer under 80%. Det er immervæk tops 10% forbedring ved lave energiforbrugs tider du forsøger at jage... dvs. det hvor udgifts forskellen er mindst værd. Men det koster jo stadig når det er rigtig koldt, med mindre akku tanken der kobles fra...

Der er altså en grund til at alle anbefaler at køre de nye toptunede modulerende fyr uden akku... men det er selvfølgelig op til folk selv. En ting er sikkert, hvis det er nyindkøb, så tjener det sig ALDRIG hjem... hvis det allerede står der... mja, så er det måske kun en lille belastning.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Modtaget likes: 1 gang

Woddy + akkutank

Indlæg af Aerobatic » 06 feb 2013 15:11

TaagMan skrev:
Det kommer an på så meget. Hvis man har en lang stikledning, næsten ingen gulvvarme i huset, og letvægts indervægge som ikke rigtig kan absorbere noget energi... så er jeg enig med dig. Hvis man derimod har gulvvarme i det meste af huset, og næsten ingen stikledning, så giver det ikke den store fordel at akkumulere i vand. Så sætter man bare fyret til at køre 4 gange i døgnet i den periode der passer... det er tvivlsomt det bemærkes indenfor. Hvad virkningsgraden lige er på fyret ved 2,5 kW ydelse eller hvad sådan en 30 kW'er nu kører ved 10% er svært at sige. Den har en virkningsgrad på 90% ved 7,2 kW... så jeg tvivler på man kommer under 80%. Det er immervæk tops 10% forbedring ved lave energiforbrugs tider du forsøger at jage... dvs. det hvor udgifts forskellen er mindst værd. Men det koster jo stadig når det er rigtig koldt, med mindre akku tanken der kobles fra...

Der er altså en grund til at alle anbefaler at køre de nye toptunede modulerende fyr uden akku... men det er selvfølgelig op til folk selv. En ting er sikkert, hvis det er nyindkøb, så tjener det sig ALDRIG hjem... hvis det allerede står der... mja, så er det måske kun en lille belastning.
Investeringen tror jeg heller ikke tjener sig hjem og det er slet ikke de 10% forbedret virkningsgrad jeg jager, prøvede bare at argumentere for at tabet i akkuen måske går lige op med forbedringen i forbrændingen. Jeg jager comforten og en stabil anlæg temp., mindre rens af fyret og færre opslidte eltændere udover det primære som er solvarme, kalorifere og lang stikledning. Jeg kører også Alfa istedet for en Aygo som kunne transportere mig til arbejde og hjem igen for 1/3 af prisen, igen et spørgsmål om comfort og køreglæde.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Woddy + akkutank

Indlæg af TaagMan » 06 feb 2013 15:18

Aerobatic skrev:Investeringen tror jeg heller ikke tjener sig hjem og det er slet ikke de 10% forbedret virkningsgrad jeg jager, prøvede bare at argumentere for at tabet i akkuen måske går lige op med forbedringen i forbrændingen. Jeg jager comforten og en stabil anlæg temp., mindre rens af fyret og færre opslidte eltændere udover det primære som er solvarme, kalorifere og lang stikledning. Jeg kører også Alfa istedet for en Aygo som kunne transportere mig til arbejde og hjem igen for 1/3 af prisen, igen et spørgsmål om comfort og køreglæde.
Jeg har ikke skiftet en eltænder (100-150 kr) endnu, og mit fyr har immervæk kørt siden okt 2010 :P
Mit fyr er konfigureret til minimum 20% ydelse, og så diff 20 under. Så passer den egentlig bare sig selv, og vi bemærker det ikke indenfor :)
Der er også nogen der smider en stump rockwoll under det forreste af herden i lavlast perioderne, og indstiller fyret til max 50% ydelse osv... så er virkningsgraden højere ved lavlast. Der er mange måder at gøre det på.

Jeg kører selv i en Mazda 3 MPS med 260 hk, så det kan godt være det bare er mig der er et miljøsvin :P
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Woddy + akkutank

Indlæg af john m » 06 feb 2013 19:48

Bach skrev:Urstyring af fyr er ikke en mulighed pga. vvb med spiral som er placeret meget langt væk fra fyr, så vvb-styring er næsten umuligt. Ny vvb vil kræve en større ombygning af hele bryggers - meget lille lyst til dette lige nu...

Samtidig er gulvvarmen lavet som i en anden tidsalder, og uden det nødvendige kant isolering, så der skal cirkuleres varme næsten hele året rundt for at der ikke er "fodkoldt" (konens udtryk).
Hej nu er det måske mig der er lidt fattesvag men hvofor mener du ikke du kan køre
urstyring af fyr med dit nuværende setup.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Woddy + akkutank

Indlæg af pso » 07 feb 2013 23:59

jeg kørte det første døgn uden isolering på tanken, det gik fint med lagdelingen den var kun varm ned til returen til fyret.
Min akkutank har så også endvendige skærmplader, specielt er der en stor en på hus retur


Besvar