Dimensioner på skorsten til woody

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
guwi
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25 dec 2012 22:21

Dimensioner på skorsten til woody

Indlæg af guwi »

Jeg er ved at renovere en gammel villa, og vil skifte et meget gammelt oliefyr ud med et woody 16kW. Fyret skal stå i kælderen samme sted som oliefyret står nu. Jeg er blevet opmærksom på at jeg skal have isoleret skorstenen, og spørger div skorstensfejere som ikke har spidskompetencer inden for pillefyr. Så derfor spørgsmål her. Jeg får at vide fra nordjysk-bioenergi at skorstens diameteren skal være 130 mm, jeg kunne godt tænke mig at bevare en brændeovn som også står i kælderen - i et andet lokale, og på sigt måske få en brændeovn i stuen. Alt på samme skorsten, det skulle der ikke umiddelbart være problemeri i, men så kommer diameteren på røret i skorstenen. Hvis der skal være brændeovn tilsluttet siger skorstensfejeren at så skal vi op i 150mm, men at det ikke skulle volde problemer i forhold til pillefyret. Er der nogle der har erfaringer med det. Andet spørgsmål handler om rustfrit rør eller Isodor, er der nogle der har erfaringer? Det rustfrie rør skulle hurtigere blive opvarmet og dermed sikre et fornuftigt træk i skorstenen, men hvad med at lave hul til den eventuelle fremtidige brændeovn i stuen - og skorstenen knækker på loftet, så man kan ikke bare sænke et rør ned i den gamle skorsten, så det lugter af et størrer projekt med at åbne skorstenen så det rustfrie rør kan sænkes ned. Hvis der skal tilsluttes brændeovne til skorstenen skal der også være trækstabilisator, ved nogle noget om det.
Mange hilsner Guwi

levi

Dimensioner på skorsten til woody

Indlæg af levi »

guwi skrev:Jeg er ved at renovere en gammel villa, og vil skifte et meget gammelt oliefyr ud med et woody 16kW. Fyret skal stå i kælderen samme sted som oliefyret står nu. Jeg er blevet opmærksom på at jeg skal have isoleret skorstenen, og spørger div skorstensfejere som ikke har spidskompetencer inden for pillefyr. Så derfor spørgsmål her. Jeg får at vide fra nordjysk-bioenergi at skorstens diameteren skal være 130 mm, jeg kunne godt tænke mig at bevare en brændeovn som også står i kælderen - i et andet lokale, og på sigt måske få en brændeovn i stuen. Alt på samme skorsten, det skulle der ikke umiddelbart være problemeri i, men så kommer diameteren på røret i skorstenen. Hvis der skal være brændeovn tilsluttet siger skorstensfejeren at så skal vi op i 150mm, men at det ikke skulle volde problemer i forhold til pillefyret. Er der nogle der har erfaringer med det. Andet spørgsmål handler om rustfrit rør eller Isodor, er der nogle der har erfaringer? Det rustfrie rør skulle hurtigere blive opvarmet og dermed sikre et fornuftigt træk i skorstenen, men hvad med at lave hul til den eventuelle fremtidige brændeovn i stuen - og skorstenen knækker på loftet, så man kan ikke bare sænke et rør ned i den gamle skorsten, så det lugter af et størrer projekt med at åbne skorstenen så det rustfrie rør kan sænkes ned. Hvis der skal tilsluttes brændeovne til skorstenen skal der også være trækstabilisator, ved nogle noget om det.
Mange hilsner Guwi
Vælg en rustfri skorsten i ø150 - så er du godt kørende, - og kan koble dine brændeovne på også :great:
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Dimensioner på skorsten til woody

Indlæg af TaagMan »

Der skal altid en trækstabilisator på hvis du vil køre et pillefyr på røret. :)
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Besvar