Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tryk i opop kedel

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Andersn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21 nov 2012 18:34
Mit fyr: Woody
Areal: 150
Brændsel: Træpiller 8 mm

Tryk i opop kedel

Indlæg af Andersn » 01 dec 2012 02:09

Hej,

Har nu været den glade ejer af et Woody 4,27 16kw pillefyr.
Jeg har forsøgt at finde ud af hvad trykket skal være, men uden held.

Fyret opvarmer 150 kvm bolig, heraf er de 35 kvm gulvvarme og resten klarer 7 radiotorere.

Trykket er helt nede på 0,8 bar, se billede.
opop1.jpg
Jeg er ret sikker på at trykket var højere da vi overtog huset.

Gulvvarmen har ikke rigtigt virket de sidste par dage, og jeg mistænker lidt trykket, for at det evt kan have noget med det at gøre.
Er der en hovedregl angående trykket eller kan jeg beregne den?
Til sidst, hvordan hælder jeg mere vand på / hæver trykket på mit woody.

Jeg beklager, hvis dette allerede er i en tråd, men jeg har desværre ikke kunne finde den.

På forhånd tak for svar

Hilsen
Anders


xkfc

Tryk i opop kedel

Indlæg af xkfc » 01 dec 2012 07:03

Trykket afhænger af hvor højt vandet skal løftes, der skal bruges 1bar pr 10m, så dine 0,8bar kan sende vandet 8m op.

Men jeg tror problemet ligger i selve manometeret, mit passede over hovedet ikke, så fyld bare en bar på, og luft godt ud.

Du kan starte med at tage trykket helt af anlægget, så kan glasset pilles af manometeret, og viseren kan trækkes forsigtig af, så trykkes den forsigtig på plads på 0 bar, og du har nu en rimelig visning. :great:

MVH. Kenneth

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Tryk i opop kedel

Indlæg af john m » 01 dec 2012 07:38

Bag på kedlen forneden sidder der en hane hvor du montere en vandslange
og fylder vand på. Inden du montere slangen på kedlen så lad den løbe fuld
af vand så du ikke fylder luft i anlægget.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

hvphvp
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:42
Mit fyr: Skotte 16 KW (6.67) Black Star 20
Areal: 200+
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: 20-25
Årligt forbrug: ca. 6 t.
Geografisk sted: Sindal

Tryk i opop kedel

Indlæg af hvphvp » 01 dec 2012 09:26

Hej
Mit anlæg kører med 1,8-2 bar.
Har 1.sal og 200 m2 beboelse i alt .
Husk, at det ved de ca 60gr du skal måle trykket ( det kolde vand du fylder på, udvider sig når det bliver varmt.

kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Tryk i opop kedel

Indlæg af kadett 76 » 01 dec 2012 11:28

det er nemlig rigtig det med 0,8 bar = 8 meters løftehøjde, så hvis afstanden fra målehøjden på dit manometer til fremløb på øverste radiator er under ca 7 meter (der skal være en smule trykoverskud) skal det nok nå rundt i hele huset, alle os der kører med åben ekspansion kører med lave tryk da vores anlæg har en åbning ud i det fri oppe under loftet kan trykket ikke komme højere, i lukkede anlæg kører man typisk med ca 2 bar (dette er fordi den kan ikke komme over 2 bar da sikkerhedsventilen åbner og kommer den under 0.5 bar vil fortrykket i din ekspasionsbeholder genere systemt) Med 2 bar er der mulighed for lidt trykstigning uden at den kommer over 2,5 og rigtig langt ned til den begynder at lave ballade og så er der også plads til skævheder i dit manometer


xkfc

Tryk i opop kedel

Indlæg af xkfc » 01 dec 2012 12:34

Hej igen Anders

Jeg gik i mit svar ud fra at du har trykekspantion.

Det burde ikke betyde så meget om du måler trykket ved 20 eller 60grader hvis din ekspantionsbeholder er ok.

Fyld tryk på, og læg mærke til om trykket svinger, gør den det så virker beholderen nok ikke.

calle

Tryk i opop kedel

Indlæg af calle » 01 dec 2012 15:44

Jeg har en kedel magen til. På manometeret ved ekspationsbeholderen er trykket 1,2. På kedlens manometer er trykket 1,5. Hvilket tryk der er korret må guderne vide, men det fungerer perfekt på et gammelt enstrengsanlæg fra 50érne.

Venlig hilsen

Andersn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21 nov 2012 18:34
Mit fyr: Woody
Areal: 150
Brændsel: Træpiller 8 mm

Tryk i opop kedel

Indlæg af Andersn » 02 dec 2012 20:58

Tak for alle svarene, jeg fyldte lidt ekstra i, så den er på 1,2 nu, men fylder den op tæt på 2 i morgen

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Tryk i opop kedel

Indlæg af knaldhatte » 05 dec 2012 12:48

du kan også have en utæt hed. vi fyldte vand på vores anlæg mindst 1 gang om måneden. ´trykket faldt fra 2bar til 0,5 rimelig hurtigt. Vi skilte vores anlæg af og tryk prøvede selve kedlen og radiator strengene.. konstaterede kedlen var synderen. Det var også en meget gammel kedel. Nu hvor vi har fået ny kedel og nyt af ja det hele. så kører vi på ca. 5. uge med tryk på 1.7 uden den har flyttet sig det mindste.

I min verden er der intet galt i ens anlæg bruger lidt vand, bare man ved HVAD der bruger vandet. Var det nu et rør til radiator et sted der stod og dryppede, kan der jo udvikle sig vand skader osv, hvad det indebærer. Hvis du skal fylde vand på hver måned ville jeg skille anlægget af og tryk prøve det i 24 timer kedel for sig selv. Jeg har fået vide et normalt anlæg skal efter fyldes 1-2 gange om året.

Tag også lige at tjekke din overtryks ventil til kedlen. Hvis den har været aktiveret, kan de hænge og ikke lukke tæt igen. Derved også står og aftager trykket langsomt fra anlæget.


Besvar