varme vvb op / økonomi

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 14 gange

varme vvb op / økonomi

Indlæg af vilhapiller »

Hej.

Jeg har i et stykke tid kørt med timer på vvb på følgende måde, temp max 55 G temp min 45 G og periode 5 timer start kl. 16, det har jeg gjordt fordi at jeg synes at det er lidt spild at der laves varm vand når vi ikke er hjemme.

Spørgsmål. Ville der være mere økonomi i at slå timer helt fra også evt. Sætte min temp op til måske 50 grader, der vil så blive varmet tit på vvb, men til gengæld vil tiden der skal bruges på opvarmningen ikke være ret lang tid.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

varme vvb op / økonomi

Indlæg af hensan »

vilhapiller » 04 Nov 2012, 11:06 skrev:Hej.

Jeg har i et stykke tid kørt med timer på vvb på følgende måde, temp max 55 G temp min 45 G og periode 5 timer start kl. 16, det har jeg gjordt fordi at jeg synes at det er lidt spild at der laves varm vand når vi ikke er hjemme.

Spørgsmål. Ville der være mere økonomi i at slå timer helt fra også evt. Sætte min temp op til måske 50 grader, der vil så blive varmet tit på vvb, men til gengæld vil tiden der skal bruges på opvarmningen ikke være ret lang tid.
Det største spild får du efter min mening ved at skulle starte fyret op for at varme på din VVB for derefter at stoppe fyret ned igen. Dit pille forbrug til dette start-varme-stop vil være væsentligt forøget i forhold til bare varme på din VVB.

Om vinteren hvor fyret kurer konstant og en gang imellem skifter over til VVB mode men ellers kører varme mode er der efter min mening ikke nogen fordel ved at køre VVB ofte. Hvis din VVB er nogenlunde ny og isoleret er der ikke særligt stort varme tab ved at holde den fuldt varm hele tiden.

I overgang perioden hvor fyret ikke kører hele tiden eller om sommeren hvor fyret direkte skal starte op op for at vare VVB mener jeg der er fordelagtigt at køre tidsstyring på din VVB.
Besvar