Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forbrug og kan det mindskes?

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
peterfarsinsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 167
Tilmeldt: 30 jan 2012 21:22
Mit fyr: Woody 10kw
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: ~6 ton
Geografisk sted: Sejlflod, Nordjylland

Forbrug og kan det mindskes?

Indlæg af peterfarsinsen » 14 okt 2012 12:42

Hej

Vi fik installeret et Woody 10kW i april, og det har indtil nu kørt et par gange om dagen med urstyring. Pilleforbruget siden april har været ca. 6-8 kg /dag ved fyring i 8/12 timer fordelt over to perioder (tidlig morgen og eftermiddag/aften).

For en uge siden droppede jeg urstyring, så fyret kører hele tiden. Det betyder naturligvis at pilleforbruget stiger, men måske lidt mere, end jeg havde forventet. Forbruget lige nu ligger på godt 20 kg/dag.

Hvor meget bruger I andre nu?

Hvordan sikrer jeg, at mit fyr kører optimalt?

Vi opvarmer små 99 m2 på landet i et hus fra 1950, som er skidt isoleret. Fyret bliver gjort rent en gang om ugen, og ser ud til at brænde fint. Flammerne ser rigtige ud, asken ligner kaffegrums, og der er ingen askekager. Der er lidt tendens til en kage på herden, men det er ikke slemt. Jeg har købt kompressorrens + kompressor, men det er endnu ikke monteret. Uanset må kagen på herden jo også være tegn på, at der kan være noget galt.

I kan se grafer for fyret her: http://peterfarsinsen.stokerlog.dk
Woody 10Kw, BS20, etc., etc.
http://peterfarsinsen.stokerlog.dk


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Forbrug og kan det mindskes?

Indlæg af lamborg » 14 okt 2012 17:50

Det ser da fint ud Peter. Kagen på herden behøver ikke betyde noget det kan bare være nogle urenheder i pillerne. Når du får monteret komp rens så tag et par stop om dage og så skyder rens den væk.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

peterfarsinsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 167
Tilmeldt: 30 jan 2012 21:22
Mit fyr: Woody 10kw
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: ~6 ton
Geografisk sted: Sejlflod, Nordjylland

Forbrug og kan det mindskes?

Indlæg af peterfarsinsen » 14 okt 2012 18:02

He he. Tak ;)

Det der bl.a. undrer mig er, at forbruget stiger stødt hen over dagen selvom effekten svinger meget. Det tyder jo på at den æder lige mange piller forbruget uagtet. Og så kommer den ikke rigtig under 4 kW i ydelse, hvilket jeg synes er underligt.

Nu har det selvfølgelig lige været weekend, og jeg fik først forbrugsgrafen på i fredags. Måske ændrer mønstret sig her i ugen, hvor vi ikke er hjemme om dagen. Det kunne jo også tænkes, at jeg har klumret i matematikken og udregner tallene til grafen forkert ;)
Woody 10Kw, BS20, etc., etc.
http://peterfarsinsen.stokerlog.dk

CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Givet likes: 3 gange

Forbrug og kan det mindskes?

Indlæg af CRHansen » 15 okt 2012 07:48

Vi bruger ca. 10 kg i døgnet for tiden. Det er til 110 kvm gasbetong hus fra 1962 med 300mm på loftet+ garage på 40kvm. I huset har vi en 21-23 grader og 17-19 i garagen.

Bjarne

Forbrug og kan det mindskes?

Indlæg af Bjarne » 15 okt 2012 09:30

peterfarsinsen » 14 Oct 2012, 18:02 skrev:He he. Tak ;)

Det der bl.a. undrer mig er, at forbruget stiger stødt hen over dagen selvom effekten svinger meget. Det tyder jo på at den æder lige mange piller forbruget uagtet. Og så kommer den ikke rigtig under 4 kW i ydelse, hvilket jeg synes er underligt.

Nu har det selvfølgelig lige været weekend, og jeg fik først forbrugsgrafen på i fredags. Måske ændrer mønstret sig her i ugen, hvor vi ikke er hjemme om dagen. Det kunne jo også tænkes, at jeg har klumret i matematikken og udregner tallene til grafen forkert ;)
Man skal, som du siger lige lade det køre noget tid for at der kommer balance i tingene,- men jeg tænker på at du skulle lave en ny afvejning til sneglydelse, bare for en ordens skyld,- jeg har erfaret at hvis den får for lidt mad,- så vil ydelse % stige til et højere niveau pga. at temperaturen ikke stiger i kedlen hurtigt nok,- samt hvis PI står således at den ikke når at vise en P% i drift oversigten ( sidste billede ved 4 x pil ned) når temperaturen stiger 0,5 til 1 gr. over set punkt for kedlen,- dvs. hvis den f.eks står på 40% i ydelse,- når P% rammer 0 , vil det blive på 40% indtil temperaturen enten stiger så meget at p% viser minus tal, hvorved at I% vil begynde at tælle ned, eller temperaturen igen falder og P% viser + tal, og I% vil begynde at stige yderligere.

Dette er nogle iagtagelser jeg har gjort mig,- i min korte tid som fyrbøder,- om det er helt hen i vejret må de erfarne byde ind med :D


Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Forbrug og kan det mindskes?

Indlæg af hensan » 15 okt 2012 09:44

peterfarsinsen » 14 Oct 2012, 12:42 skrev:Hej

Vi fik installeret et Woody 10kW i april, og det har indtil nu kørt et par gange om dagen med urstyring. Pilleforbruget siden april har været ca. 6-8 kg /dag ved fyring i 8/12 timer fordelt over to perioder (tidlig morgen og eftermiddag/aften).

For en uge siden droppede jeg urstyring, så fyret kører hele tiden. Det betyder naturligvis at pilleforbruget stiger, men måske lidt mere, end jeg havde forventet. Forbruget lige nu ligger på godt 20 kg/dag.

Hvor meget bruger I andre nu?

Hvordan sikrer jeg, at mit fyr kører optimalt?

Vi opvarmer små 99 m2 på landet i et hus fra 1950, som er skidt isoleret. Fyret bliver gjort rent en gang om ugen, og ser ud til at brænde fint. Flammerne ser rigtige ud, asken ligner kaffegrums, og der er ingen askekager. Der er lidt tendens til en kage på herden, men det er ikke slemt. Jeg har købt kompressorrens + kompressor, men det er endnu ikke monteret. Uanset må kagen på herden jo også være tegn på, at der kan være noget galt.

I kan se grafer for fyret her: http://peterfarsinsen.stokerlog.dk
Umiddelbart var jeg forbavset da jeg syntes det var lige tidligt nok at slå urstyring fra men når man ser på dine kurver kan man se at fyret kører hele tiden og kan komme af med varmen den producerer så der er intet vundet i at gå tilbage til ur styring.

Jeg syntes selv at dit forbrug lyder til den høje side men hvis dit hus er så utæt som du skriver er det måske ikke helt ved siden af - Jeg selv bruger 10 kg piller dagligt til små 200 kvm men isoleret til 1978 standard + lidt efterisolering hen af vejen.
Prøv at sammenligne med dit tidligere forbrug på dit forgående fyr for en sammenlignelig periode ?

Hvis din aske kage på herden er så lille som du giver udtryk for ville jeg ikke gøre mere andet end at montere det kompressor rens du alligevel har til at ligge. Det med at rense hver 14. skal du hurtigt blive kureret for når nyhedens interesse ligger sig - Efter det får dit fyr lov til at blive ligeså beskidt indeni som alle andres.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Forbrug og kan det mindskes?

Indlæg af triumph » 15 okt 2012 14:23

hvis der konstant suser 2 kw ud af skorstenen, selv om der kun er minimalt forbrug, så er der jo grund til at gå tilbage til urstyring

peterfarsinsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 167
Tilmeldt: 30 jan 2012 21:22
Mit fyr: Woody 10kw
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: ~6 ton
Geografisk sted: Sejlflod, Nordjylland

Forbrug og kan det mindskes?

Indlæg af peterfarsinsen » 15 okt 2012 18:08

Bjarne » 15 Oct 2012, 09:30 skrev: Man skal, som du siger lige lade det køre noget tid for at der kommer balance i tingene,- men jeg tænker på at du skulle lave en ny afvejning til sneglydelse, bare for en ordens skyld,- jeg har erfaret at hvis den får for lidt mad,- så vil ydelse % stige til et højere niveau pga. at temperaturen ikke stiger i kedlen hurtigt nok,- samt hvis PI står således at den ikke når at vise en P% i drift oversigten ( sidste billede ved 4 x pil ned) når temperaturen stiger 0,5 til 1 gr. over set punkt for kedlen,- dvs. hvis den f.eks står på 40% i ydelse,- når P% rammer 0 , vil det blive på 40% indtil temperaturen enten stiger så meget at p% viser minus tal, hvorved at I% vil begynde at tælle ned, eller temperaturen igen falder og P% viser + tal, og I% vil begynde at stige yderligere.

Dette er nogle iagtagelser jeg har gjort mig,- i min korte tid som fyrbøder,- om det er helt hen i vejret må de erfarne byde ind med :D
Jeg laver tre afvejninger og tager gennemsnittet næsten hver gang, jeg gør fyret rent, så der plejer at være styr på doseringen.

Jeg har ikke kigget på PI regulering endnu, og tænker, at det nok også er for tidligt. Mon ikke det er bedst at vente, til jeg har lidt mere styr på forbruget? Dog tror jeg, at du har fat i noget af det rigtige. Grafen for temperaturen på kedlen er næsten helt flad. Der må blive brugt en masse krudt på at holde den HELT stabil på de 60 grader.
Woody 10Kw, BS20, etc., etc.
http://peterfarsinsen.stokerlog.dk

peterfarsinsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 167
Tilmeldt: 30 jan 2012 21:22
Mit fyr: Woody 10kw
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: ~6 ton
Geografisk sted: Sejlflod, Nordjylland

Forbrug og kan det mindskes?

Indlæg af peterfarsinsen » 15 okt 2012 18:18

hensan » 15 Oct 2012, 09:44 skrev: Umiddelbart var jeg forbavset da jeg syntes det var lige tidligt nok at slå urstyring fra men når man ser på dine kurver kan man se at fyret kører hele tiden og kan komme af med varmen den producerer så der er intet vundet i at gå tilbage til ur styring.

Jeg syntes selv at dit forbrug lyder til den høje side men hvis dit hus er så utæt som du skriver er det måske ikke helt ved siden af - Jeg selv bruger 10 kg piller dagligt til små 200 kvm men isoleret til 1978 standard + lidt efterisolering hen af vejen.
Prøv at sammenligne med dit tidligere forbrug på dit forgående fyr for en sammenlignelig periode ?

Hvis din aske kage på herden er så lille som du giver udtryk for ville jeg ikke gøre mere andet end at montere det kompressor rens du alligevel har til at ligge. Det med at rense hver 14. skal du hurtigt blive kureret for når nyhedens interesse ligger sig - Efter det får dit fyr lov til at blive ligeså beskidt indeni som alle andres.
Ja, varmen bliver brugt, men jeg forstår ikke hvorhenne ;) Min frygt er at det ryger gennem skorstenen, men det finder jeg snart ud af, når der kommer røggastemperaturmåler på.

Det er svært at sammenligne med tidligere. Vi slap af med en stor Passat HO50 kedel, hvor vi fyrede med småballer og brænde. Derfor har vi også en KÆMPE skorsten, og jeg kan være lidt bange for, at det er den der æder varmen. Det var desuden så meget arbejde i at have halmfyr, at det er en leg at have pillefyr. Der kommer til at gå lang tid inden jeg bliver træt af at gøre det rent ;)

Kompressorrens skal naturligvis på, men at der kommer kager på herden er jo et problem uanset, og det skyldes ikke manglende rengøring.

Her er en askekage der er opbygget på 3-4 timer:
kage.jpg
Woody 10Kw, BS20, etc., etc.
http://peterfarsinsen.stokerlog.dk

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Forbrug og kan det mindskes?

Indlæg af thy » 15 okt 2012 18:33

har du monteret trækstabilisator?
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar