Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

prioritering af diverse ting..

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
kasper
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 14 jun 2012 13:17
Mit fyr: Ikke udfyldt

prioritering af diverse ting..

Indlæg af kasper » 11 okt 2012 22:41

Kunne man sætte en føler ned på gulvvarme shunten og "kalde" den, feks. 40grader i styringen?

Nu er det ikke aktuelt her i vinter, men til sommer når radiatorene og vvb ikke skal bruge varme - så bilder jeg mig ind at badeværelses gulvet bliver koldt! Det kører hele sommeren med 30grader og knapt 40grader om vinteren..
Der bliver rumføler i huset og vvb prioritering.


Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

prioritering af diverse ting..

Indlæg af hensan » 11 okt 2012 23:50

Jog tror ikke umiddelbart du skal gøre noget.

Når din VVB om sommeren kalder på varmt vand vil dit fyr starte op, Hælde piller på herden og tænde op. VVB prio ventil vil skifte til VVB og din VVB vil blive varmet op. Når VVB er på temperatur vil fyret stoppe med at føde piller og VVB prio ventil vil skifte tilbage til hus igen.

Selvom fyret ikke føder piller mere er der stadig varme på kedlen ligesom det vil tage lidt tid får pillerne på herden er brændt færdig. Den varme der er i fyret og bliver genereret ved din udbrændning cirkulerer du i huset og dermed dine kan du holde dit badeværselses gulv lunt ved "spildvarmen". For at dette fungerer skal du bare tænde for badeværelsesgulv termostat og lukke for dine andre radiator/kredse for at sikre at din "overskudsvarme" kommer til glæde det rigtige sted.

kasper
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 14 jun 2012 13:17
Mit fyr: Ikke udfyldt

prioritering af diverse ting..

Indlæg af kasper » 12 okt 2012 00:01

Ja det var også lidt tanken at det blev nogenlunde den måde, at det ville komme til at køre på.. Men for at være sikker på at det gulv ville få varme, så var det at ideen med føleren kom :roll:

Det er det første pillefyr at jeg skal sætte op og vil jo udnytte de muligheder der er i det.... Ved faktisk ikke om - når sådan et fyr går ud, fordi der ikke er noget der kalder på varme, vil det så bare blive helt kold med tiden eller stadigvæk holde en vis temperatur i kedlen?

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

prioritering af diverse ting..

Indlæg af hensan » 12 okt 2012 00:10

kasper » 12 Oct 2012, 00:01 skrev:Ja det var også lidt tanken at det blev nogenlunde den måde, at det ville komme til at køre på.. Men for at være sikker på at det gulv ville få varme, så var det at ideen med føleren kom :roll:

Det er det første pillefyr at jeg skal sætte op og vil jo udnytte de muligheder der er i det.... Ved faktisk ikke om - når sådan et fyr går ud, fordi der ikke er noget der kalder på varme, vil det så bare blive helt kold med tiden eller stadigvæk holde en vis temperatur i kedlen?
Det vil som udgangspunkt forsøge at holde kedel temp på de ca 60 grader du har indstillet den på - det vil sige at om sommeren hvor du ikke har noget reelt forbrug vil det alligevel starte op et par gange om dagen til ingen verdens nytte.
Du kan forhindre dette på flere måder - de nemmeste 4 jeg lige kan komme på.:
A) Extern temp føler i T5 hvor du definerer at fyret skal gå i stop ved fx ude temp over 15 grader.
B) Trådløs termostat der via EXT kontakt sætter fyret i st. by mode når temp er over dit set point.
C) En extern kontakt tilsluttet på samme måde som trådlæs termometer til nemt at lave "sommer mode"
D) Brug af udstyringen


Besvar