Fastbrændsel sammen med Woody

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
FSJ
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 126
Tilmeldt: 17 okt 2011 11:07
Mit fyr: Atmos og Opop BlackStar Woody
Areal: 217
Brændsel: Træ + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8600

Fastbrændsel sammen med Woody

Indlæg af FSJ »

Hej forum,
jeg har en Atmos brændekedel koblet på 2500l akkumuleringstank som jeg i øjeblikket primært fyrer med.
Når akkumuleringstanken er varmet godt op kan jeg nøjes med at fyre ca. hver anden dag.
Inden varmen når ind til huset løber det igennem min BlackStar kedel med Woodyen på (fremløb fra akkukulering til retur på kedlen).
Jeg kunne godt tænke mig at Woodyen starter op hvis kedeltemperaturen (altså fremløb fra akkumuleringstanken) når ned på f.eks. 40 grader.
Jeg har ikke kunnet finde noget i menuen der giver mening.
Er der en smart måde at få den til at gøre det på?
/Frank

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Fastbrændsel sammen med Woody

Indlæg af Landlyst »

FSJ » for 8 minutter siden

Hej forum,
jeg har en Atmos brændekedel koblet på 2500l akkumuleringstank som jeg i øjeblikket primært fyrer med.
Når akkumuleringstanken er varmet godt op kan jeg nøjes med at fyre ca. hver anden dag.
Inden varmen når ind til huset løber det igennem min BlackStar kedel med Woodyen på (fremløb fra akkukulering til retur på kedlen).
Jeg kunne godt tænke mig at Woodyen starter op hvis kedeltemperaturen (altså fremløb fra akkumuleringstanken) når ned på f.eks. 40 grader.
Jeg har ikke kunnet finde noget i menuen der giver mening.
Er der en smart måde at få den til at gøre det på?
/Frank
Hvorfor igennem?? :shock: Den vil da virke som en stor radiator....


Det må være bedre at lave det sådan at når temp kommer under et set punkt, lukkes der af for akkutank og startes op i Woodyen.... :great:
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

Fastbrændsel sammen med Woody

Indlæg af lille_smed »

hej

lyder som om du vil have det samme som jeg har lavet på min ... jeg har bare en scotte i stedet for

jeg har lavet det på den måde som jeg .. har http://dvcenter.dk/udstyr-varmeanlaeg/e ... der-1.html. og sat en relæ ind over.. når temp. falder .. så slukker den for pumpen til tanken og slutter den kreds som er i din scotte styring så den starter op .. kontra ventilerne gør at vandet ikke løber den forkerte vej
tank og fyr.JPG
Mangoo7
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 5
Tilmeldt: 02 jan 2011 00:01
Mit fyr: Woody 10kW m. Blackstar S + Orlan 18kW
Areal: 150
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 7442
Geografisk sted: Midtjylland

Fastbrændsel sammen med Woody

Indlæg af Mangoo7 »

I min Woody styring 6.50 kan jeg vælge "Træfyring" under autoberegning menuen. Så går Woody i pause eller stop og genstarter først når temperaturen i Woody er 10 grader lavere ned setpoint i Woody.
Det må du også kunne bruge.
Eneste minus er at det skal genaktiveres hver gang Woody'en har startet op.
Jeg bruger det når jeg fyrer med brænde i Orlan og ønsker Woody automatisk starter op når der ikke er mere energi fra brændeafdelingen f.eks om natten
Brænde giver 3 x varme. Når det fældes, kløves og brændes, men med piller når du også TV-avisen.
FSJ
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 126
Tilmeldt: 17 okt 2011 11:07
Mit fyr: Atmos og Opop BlackStar Woody
Areal: 217
Brændsel: Træ + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8600

Fastbrændsel sammen med Woody

Indlæg af FSJ »

Tak for svarene,
@Landlyst. Der er gennemløb i Woodyen fordi, at jeg så (troede jeg) kunne supplere varmen fra akkutanken op med piller. Den er fornuftigt isoleret så der er ikke meget tab.

@lille_smed. Det virker til at være den helt rigtige løsning, men også lidt kompliceret at lave. Jeg kan med kugleventiler koble akkutanken manuelt fra. Jeg vil egentligt gerne bare have Woodyen til at supplere op hvis akkutanken skulle blive for kold.

@Mangoo7. "Træfyring" går vist ikke, da den så ville gå igang allerede ved 55 grader ved en kedeltemp. på 65.

Mvh
Frank

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Fastbrændsel sammen med Woody

Indlæg af Landlyst »

Med mindre du ka lave det sådan at der ikke er træk i skorstenen vil den sende en del varme den vej op, uanset om den er isoleret eller ej...
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Fastbrændsel sammen med Woody

Indlæg af Flemming DJ »

Enig.

Når jeg udenfor fyringssæsonen lader vores solopvarmede centralvarmevand cirkulere gennem det slukkede og kolde pillefyr (Opop 418, svjh), afkøles det 10 grader...

Det er set i forhold til temperaturen gennem bypass lige før fyret. Så det er kun fyret og et par meter rør, der er forskellen.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
FSJ
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 126
Tilmeldt: 17 okt 2011 11:07
Mit fyr: Atmos og Opop BlackStar Woody
Areal: 217
Brændsel: Træ + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8600

Fastbrændsel sammen med Woody

Indlæg af FSJ »

Tak for svarene.
Da jeg læste dette gik jeg en tur ud og mærkede efter på røgrøret fra Woodyen (den kørte ikke). Den var dejlig varm :-), så jeg ringede fluks til smeden og bad ham lave det om. Han har heller ikke monteret shunt, så den kan han jo passende lave samtidig.
Den bør vel i øvrigt kunne bruges som bypass, når jeg ikke vil bruge Woodyen til at give vandet fra akku tanken den sidste varme.
/Frank
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Fastbrændsel sammen med Woody

Indlæg af Flemming DJ »

Ja, hvis shunten laves (som den bør) med selvstændig pumpe på kedelsiden (altså inde i shuntkredsen), kan du sagtens lukke af for pillefyret i perioder.

Det kan du i øvrigt alligevel: Vi fik lavet bypass, da vi fik lavet solvarme, så vi ikke skulle varme fyret op til gråspurvene. MEN, vi havde overhovedet ikke tænkt ordet "kedelshunt", så vores cirkulationspumpe sidder udenfor kedelkredsen. Det virker alligevel nogenlunde som shunt, da returvandet som regel kan holdes over ca. 40 grd. ved en kedeltemperatur på 63. Ellers må jeg bare skrue op for kedlen. :D

Det, jeg prøver at sige, er vel egentlig, at en dum bypass uden egen pumpe til nød kan bruges som kedelshunt på en Woody-Scotte-Opop-Blackstar. Men, du kan selvfølgelig godt bruge din shunt som bypass, hvis du smider en kuglehane på afgangen på kedlen. Hold blot dimensionen i shunten som den øvrige rørføring.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Besvar