Fra oliefyr til pillefyr

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Morten Thomsen
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 36
Tilmeldt: 11 dec 2010 22:47
Mit fyr: Woody 10 kW ver. 6.78
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Årligt forbrug: 3-4
Geografisk sted: Nordjylland

Fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af Morten Thomsen »

Hej
Jeg er ganske ny på dette forum, og ganske ny med hensyn til valg af fyr osv. :|
Jeg har læst en del indlæg på dette forum - dybt imponeret over alt den viden der er samlet her.
Så jeg håber I vil hjælpe mig lidt med valg af nyt fyr.

Jeg overvejer at udskifte vores ellers udemærket oliefyr, virkningsgrad på 90-92% iflg skorstenfejeren. Men med de oliepriser, så betyder virkningsgrad jo pludselig ikke så meget :(

Huset fra 1954 er på 70 m2, med fuld opvarmet kælder, så jeg regner 140 m2. Det er radiatorer der opvarmer huset nu, men der kommer et par rum med gulvvarme. At huset bliver udvidet med tid er heller ikke urealistisk. Der er ny varmeinstallation i huset (PEX). Har dog genbrugt min Metro VVB.

Jeg har kigget på flere fyr, men har fået kig på Black Star S kedlen med enten Woody eller Scotte brænder, 10 kw.
Dog har min skorstensfejer foreslået et Baxi-fyr, fint fyr - men bare alt for dyrt..

Hvad der forskellen på Woody og Scotte brænderen?
Også lidt forvirret med hensyn til VVB prioritering og flowmåler er nødvendig?

På forhånd tak!

Mvh.
Morten Thomsen
Mvh. Morten Thomsen

Det er ikke fusk hvis det virker, men blot en alternativ løsning

Fyrdata

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af Flemming DJ »

Så vidt, jeg har forstået, er der kun styringen til forskel på Scotte og Woody.

Vi har ingen flowmåler, og VVBen sidder bare på som en radiator, og det virker alligevel. :D Så, nødvendig? Hmm?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Re: Fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af Oldgaard »

Nej flowmåler er ikke nødvendig ;)
men VVB oriorientering vil jeg absolut anbefale, ja det virker uden, men som Flemming skriver så sidder den som en radiator = unødigt varmetab

ja den eneste forskel på Scotte og woody er chippen, så spar pengene og køb en scotte udskift chippen bagefter så han man en woody ;)

hmm mon ikke den fejer kunne trænge til et kursus i moderne pillefyr :)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Brugeravatar
Allan M
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 169
Tilmeldt: 16 apr 2008 00:19
Mit fyr: Scotte 30 KW
Areal: 600 m2
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12 ton
Geografisk sted: Vildbjerg
Blevet takket: 7 gange

Re: Fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af Allan M »

Woody og Scotte er super godt og der er solgt rigtig mange af dem, set i forhold til prisen får man meget for pengene, nok også meget mere end hvis du køber Baxi.

Det er også værd at bemærke at Baxi ikke kan gå lige så langt ned i lavlast som Woody og Scotte hvis det er et 10 Kw du skal bruge.

Woody og Scotte er det samme, kun chippen styringen er til forskel Woodyen er med grafik og kan lidt mere, er lidt mere fremme i skoen end Scotten, hvis man kan sige det sådan, men virkningsgraden er det samme på begge.

Flowmåler er ingen must at have, den giver kun oplysninger om den aktuelle ydelse.

VVB prioritering er en smags sag, personligt syntes jeg det er en god ide at have, og når man nu har bukserne nede og skal ud at investere i nyt, hvorfor så ikke lige få det sidste med, sammen med røggastermometer, trækstabilisator og evt. et interface.

Mvh Allan
Hedestoker.dk
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af Flemming DJ »

Oldgaard » 13 Mar 2011, 21:05 skrev: men VVB oriorientering vil jeg absolut anbefale, ja det virker uden, men som Flemming skriver så sidder den som en radiator = unødigt varmetab
Hovhov, vi har skam fået en termostat på. :) Er det så prioriteret? :?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Morten Thomsen
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 36
Tilmeldt: 11 dec 2010 22:47
Mit fyr: Woody 10 kW ver. 6.78
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Årligt forbrug: 3-4
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af Morten Thomsen »

Tak for jeres input. Er blevet en del klogere.

Jeg kan hurtigt komme frem til at flow-måler nok bliver sorteret fra.

Ja, Baxi blev hurtigt udelukket da jeg så prisen. Men virkningsgraden ved lavlast, var jeg ikke opmærksom på. Men har nu heller ikke læst meget Baxi.

Vil tilbage til "tegnebordet"

Mvh.
Morten Thomsen
Mvh. Morten Thomsen

Det er ikke fusk hvis det virker, men blot en alternativ løsning

Fyrdata
twc
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 34
Tilmeldt: 24 jun 2010 20:35
Mit fyr: Woddy 10kw
Areal: 156 + 156 kælder
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Vojens, sønderjylland

Re: Fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af twc »

Jeg vil bestemt anbefale dig at få flowmåleren med den koster kun ca. 340kr.
og kan fortælle dig hvor mange liter vand der cirkulerer rundt i anlæget i timen.

Den montør der satte mit anlæg op var desværre lidt af en amatør på trods af at det er
en af de mest kendte her på nettet. Jeg havde kun lidt varme i mit hus i de første 3 dage efter
installationen min flowmåler fortalte mig at der kun løb 200 liter rundt i timen.

Montøren kom så ud på 3. dagen efter installationen da de ikke ville komme før. Der var de der i en time og kørte så igen uden at det virkede, det var bare luft i systemet, jeg skulle bare lufte ud som jeg iøvrigt havde gjort i ca. 6 timer sammenlagt de foregående dage. Det skal dog siges at han prøvede at skifte min circulationspumpe og prøvede at lufte ud uden held. Da jeg spurgte om det ikke kunne været en prop i flowmåleren sagde han jaah det kunne det da, men gjorde ikke noget ved det. Da han havde travlt med at komme videre. Efter 3 timer hvor der stadig ikke var ret meget varme, pillede jeg selv flowmåleren af og der sad så en klump pakgarn som jeg fjernede og vupti røg mit flow op på 700 Liter i timen.

Så hvis jeg ikke havde haft flowmåleren på havde jeg ikke kunne se hvad der var galt, ja man kan jo så sige at så havde pakgarnet heller ikke kunne sætte sig som en prop. Men så kunne man måske have været så uheldig at det havde sat sig et andet sted. Så ved at have flowmåleren fangede jeg jo faktisk også pakgarnet kan man sige.

Jeg har selv en woddy 10kw gik fra olie/brænde til træpiller og er yderst tilfreds med anlæget. Når du køber en woddy er interface også incl. og vidst nok også en temp sensor så vidt jeg husker. Prisforskellen er kun 1000kr. så det kan slet ikke betale sig ikke at købe woddy hvis du spørg mig.

mvh.
Thomas
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af Frank_Rasmussen »

twc » 13 Apr 2011, 20:07 skrev:Når du køber en woddy er interface også incl. og vidst nok også en temp sensor så vidt jeg husker. Prisforskellen er kun 1000kr. så det kan slet ikke betale sig ikke at købe woddy hvis du spørg mig
Nu ved jeg ikke, hvor du har købt; men det var da vist kun sidste år ved 10 år-jubilæumstilbudet, at man fik PC-interfacet med ved køb af en Scotte/Woody.

Et nyt interface koster 374,25 kr. inklusiv mons hos Hedestoker.dk (hvis du sender en mail til dem, og skriver at du er medlem af forumet)..

PS: Hvis man har en kompressoren, så koster et kompressor-rense-sæt 382,50 kr inklusiv mons...det er kun 10 kr. mere end flowmåleren, og der er vel næsten garanti for, at det kan tjene sig selv hjem over år og dag.
twc
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 34
Tilmeldt: 24 jun 2010 20:35
Mit fyr: Woddy 10kw
Areal: 156 + 156 kælder
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Vojens, sønderjylland

Re: Fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af twc »

iflg. den montør der satte mit anlæg op skulle interface være med i woddy pakken fra nbe's side. Så det vil sige at det burde være med lige meget hvor du køber det, men hør eventuelt der hvor du køber det.

mht. flowmåler og kompressorrens kan jeg ikke forstå hvorfor du sammenligner de to ting, de har jo 2 forskellige formål.

Men det er da muligt at kompressorrens hurtigt vil være tjent hjem da den jo nok er væsenlig bedre til at holde rent i hærden. Kan den også puste lagger væk ?
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Flowmåler, interface og kompressor-rens er tilbehør til næsten den samme pris. Derfor sammenligningen.

Rigtig slagge, som skyldes sand og jord i pillerne, har jeg aldrig haft. Jeg dog på en test-herd med meget stor huller haft en finkornet slagge, som 'klistrede' sig fat, og som kompressor-rens ikke tog...

Besvar