Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Slå græs nu

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Slå græs nu

Indlæg af MichaelK » 13 apr 2019 15:17

Åh, ok. Så giver pludselig mening. Min grund er på 2400 m2. Ca. 1500 m2 af dem er græsplæne.
I gamle dage, før 2003, slog jeg græsset med en plæneklipper, med en klippebredde på ca. 45 cm..
Det tog ca. 4,5 timer, nu tager det ca. 45 minutter, med en kold bajer i kopholderen på nakken af
stigaen. Hvor lang tid bruger Du?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Slå græs nu

Indlæg af Lintz » 13 apr 2019 15:33

Måske en lille forhistorie. Konen slår som regel den lille plæne på omkring 100 m2 med alm gammel græsslåmaskine uden fremtræk. Jeg tror det var i '17 at hun sagde at hun ikke kunne se olie på pinden og hvad hun så skulle gøre.
Jeg mente at den smartest løsning ville være at hælde noget på 😊
Hun fyldte den så til randen, hvilket vel nok var lidt vel rigeligt........ De 20 minutter det tog at slå plænen var hun total væk i røg og næste gang stod den af med et brag så ny skulle købes.

Den billigste fra XL blev købt.
Den store plæne blev slået med en 18 hk Murray med 135 cm klippebredde og 3 knive, men den trængte til en større overhaling med nye remme og klippebord men så var det jeg tænkte. Hvorfor ikke tage håndskubberen og få lidt motion samtidig.......lidt fed er man jo altid 🙄
Så derfor har jeg slået den store plæne med den siden. Det tager mig ca 1 time og 3 kvarter mod ca 45 minutter på havetraktoren.
Dog havde jeg godt nok truet med at der blev sået vilde blomster i det meste af plænen i år da hofter ikke helt kan holde til belastningen men det gik lidt i stå da jeg fandt ud af hvad sådan nogle frø koster.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Slå græs nu

Indlæg af jhjorsal » 16 apr 2019 07:14

pelle skrev:
07 apr 2019 21:49
Uha hvor der skrives icon_cheesygrin.gif

Nå.. Da, den her tråd har noget med græs at gøre tillader jeg mig at spørge.
Jeg har en ældre kone boende til leje. Hendes græsplæne er en stor gang mos hvor græstotterne titter op igennem. Hvad kan hun gøre ? Jeg orker ikke at sætte gang i mostrimmeren igen hos hende. Hvis græsset får en masse gødning og kalk vil mosset så ikke forsvinde med tiden ?
De siger at en robot klipper tager livet af mos fordi mossen ikke kan lide at blive klippet så ofte, jeg har selv masser af mos men mit græs er flere forskellige steder på matriklen, så derfor er det ikke en løsning for mig - men det skulle efter sigende virke.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Slå græs nu

Indlæg af Zarge » 16 apr 2019 13:57

Min"gamle" robot var hård ved mosset, og gav en langt pænere plæne (knap halvdelen bliver pga forhindringer klippet manuelt, så det er nemt at sammenligne...)
Har lige købt en Bosch i stedet, som klipper i striber, så er spændt på om det minder mere om manuelt, da den jo ikke bør køre så meget på plænen som den gamle


Besvar