Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

stihl VS husqarna

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
calle

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af calle » 07 mar 2016 22:23

baggadap skrev:Æv, jeg har også en 261CQ uden quick strammer, og har aldrig smurt nålelejet :shock:
Hvis det er en decideret fabrikationsfejl burde Stihl vel yde noget kulance?
Fuldstændig korrekt. Tror aldrig jeg har været mere enig med nogen :great:

Venlig hilsen :)


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af Hjemme teori » 08 mar 2016 00:21

Nu kan det jo være de kan holde til jeres brug, men ikke til proff brug. Så der er jo ingen grund til at græde over en sav der kører fint. Min har kørt rigtig mange timer, men i forhold til forventningen, ville jeg sige at den kun er ca. på 1/3 af min forventning til levetiden.

Så det er lige så meget, for at advare om at købe en brugt. Den kan jo være i samme stand som min!

Jeg har byttet den til en Husqvarna 550XPG. Ville gerne have haft Stihl igen for jeg synes den 261 kører rigtig godt, men i mit tilfælde og en del andre jeg kender, har levetiden altså været for kort. Nu må tiden vise om den 550 kan holde. Modellen er ikke så gammel og min kørte slet ikke fra fabrikken så den har fået ny kaburator på garantien.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af Hjemme teori » 08 mar 2016 12:29

Nu gav i mig en ide, i går, så har lige bestilt nogle nye lejer i en større dimension. De skulle så gå stramt, så må vi se om det dur, eller om der skal være "noget" slup for at det virker. Så skal jeg bare have renset akslen med smegel lærred så der O ujævnheder er.
Mvh. Sophus

calle

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af calle » 08 mar 2016 23:01

Nålelejet på min 261 er altså ikke konstrueret for stort. Det sidder fuldstændig perfekt 8) :great:

Venlig hilsen :)

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af baggadap » 09 mar 2016 11:11

Hjemme teori skrev:Nu gav i mig en ide, i går, så har lige bestilt nogle nye lejer i en større dimension. De skulle så gå stramt, så må vi se om det dur, eller om der skal være "noget" slup for at det virker. Så skal jeg bare have renset akslen med smegel lærred så der O ujævnheder er.
Spændende!
Nu har jeg også set nærmere på min 261'er, som er 4 år gammel og brugt flittigt i vores skov. Der er absolut intet slør mellem kædehjul og krumtap, og heller ikke noget slid at se når nålelejet tages af. Der var dog ikke meget smørelse derinde, så det var absolut på tide :oops: Men der er jo heller ikke plads til meget fedt uanset.
Hvis akslen bliver ødelagt, vil jeg mene man snildt kunne dreje lidt af og presse en bøsning ned over. Det ville i hvert fald være ærgerligt at kassere en god sav af den grund. At montere et større leje ville jeg være betænkelig ved, da akslen sikkert er slidt hul og ujævn? Men det skal selvfølgelig ikke holde til særlig store omdrejninger.


Besvar