Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af kædesav (elektrisk)

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Besvar
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Valg af kædesav (elektrisk)

Indlæg af Landlyst » 12 feb 2012 19:57

Havmand » 12 Feb 2012, 16:01 skrev: Ad den er dyr og kræver håndkraft...

Ja godt værktøj koster lidt... icon_cheesygrin.gif

Men vi ka godt lave en konkurrence... Jeg har skåret og reifet den inden du har det med din sav og hvordan du vil reife den... icon_cheesygrin.gif :great:


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Valg af kædesav (elektrisk)

Indlæg af pelle » 12 feb 2012 21:38

calle » 11 Feb 2012, 14:51 skrev: Hvor længe holde sådan en tingest ?

Venlig hilsen
hej, Ja, undskyld ... Nu skal jeg nok være her... :oops:
Hvor længe den holder... Det ved jeg faktisk ikke...Men, passer du på den og ikke laver de dumheder jeg har gjort. Så kan den da holde et pænt stykke tid. Husk en god olie til kæden . Og lad være med at file den rytter ned. og fikser emnet ordentligt når du saver..
Hvad angår elkæde save. Jeg køber blot den billigste. Jeg har dog lært hvad man skal gøre for at den holder længst tid.. Sker der noget... Ja så ud til højre med den..Men, der er jo noget genbrug ved den.. En kæde og et sværd.
Jeg ved simpelt hen ikke hvad jeg skal svare dig. :oops: .. Nu har jeg en gang købt en dyr elkædesav og det var den der holdt kortest tid..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Valg af kædesav (elektrisk)

Indlæg af Tom_AT » 12 feb 2012 22:26

Hvad ryttere angår.
Man kan få sådan en rytterlære som lægges ovenpå kæden. Filer man efter den får man kun filet rytterne så meget som nu kræves.

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Valg af kædesav (elektrisk)

Indlæg af Lille put i kedlen » 14 feb 2012 23:01

Jeg har kørt en del med el-kædesav. Det største problem ved dem er nok at oliebeholderen altid er dimensioneret alt for lille, for man kan jo bare køre så længe der er strøm nok :great: - og så løber oliebeholderen tør længe inden :cry: . Ved en benzinsav er det som regel benzinbeholderen der er for lille.

Ellers er de som regel ret effektive og saver igennem det meste uden problemer - og stopper de - så er det bare at løfte sværdet og trykke på kontakten igen - og så ikke noget med at lade som om man er født den "anden i anden".

De går dog i stykker på et tidspunkt - enten brænder motoren af (selv de dyrere med elektronisk sikring mod dette) eller der bliver problemer med oliesmøringen.
Jeg forstår ikke hvorfor de ikke sætter et filter på til at opfange savsmuld i påfyldningsstudsen, fremfor nede ved udløbet. Jeg har netop haft min adskilt fordi den dels ikke ville smøre og dels fordi den lækkede - det viste sig at der var hul på slangen mellem beholderen og oliepumpen, men den ville stadig ikke pumpe, før jeg kørte pumpen baglæns og der kom en lille tynd sort pølse ud af tilførselsrøret.

De sidste jeg har købt har været en Harald Nyborg model til ca. kr. 500,-, men hvis man trækker sværd og kæde fra, som man evt. alligevel skulle have fornyet - koster en ny under kr. 300,- - og kan den så holde en 2 - 3 år uden problemer, kan det næsten ikke gøres billigere - kr. 100,-/år.

Og elregningen løber ikke løbsk fordi den bruger kun strøm, mens man saver. Man kan stå lunt indenfor og save eller trække en lang forlænger ledning - jeg har ihvertfald en enkelt gang måttet bruge 50 m forlængerledning, fordi motorsaven igen igen strejkede og jeg fik ondt i ryggen af at hive i snoren :(

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Valg af kædesav (elektrisk)

Indlæg af Tom_AT » 14 feb 2012 23:08

Hvorfor skifte kædesav hvert andet år, og blive ved med at købe billige? Jeg forstår det ærlig talt ikke. Hvorfor ikke købe en dyrere model der kan holde mange år. En ting er i øvrigt holdbarheden, noget andet er da også følelsen af at stå med et stykke kvalitetsværktøj.


Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Valg af kædesav (elektrisk)

Indlæg af Lille put i kedlen » 14 feb 2012 23:32

Tom_AT » 14 Feb 2012, 23:08 skrev:Hvorfor skifte kædesav hvert andet år, og blive ved med at købe billige? Jeg forstår det ærlig talt ikke. Hvorfor ikke købe en dyrere model der kan holde mange år. En ting er i øvrigt holdbarheden, noget andet er da også følelsen af at stå med et stykke kvalitetsværktøj.
Den første el-kædesav, jeg købte var faktisk en Bosch - her brændte motoren af efter max. 1 år - så fik jeg en lidt dyrere elektrolux med elektronisk sikring mod overbelastning - den tabte jeg ned af et træ, så huset gik i stykker - jeg fik så et nyt hus til den for mindst et par hundrede kroner og så stod motoren af ca. ½ år senere - trods den elektroniske sikring.

Så jeg siger hellere købe en billig kædesav - den holder :great:
Og skulle den endelig gå i stykker - så ærgrer man sig ikke så meget - og hos Harald Nyborg, har jeg aldrig haft problemer med at få byttet/penge retur, hvis der har været fejl ved et produkt eller det ikke har levet op til mine forventninger.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Valg af kædesav (elektrisk)

Indlæg af Tom_AT » 14 feb 2012 23:39

Lille put i kedlen » 14 Feb 2012, 23:32 skrev: Den første el-kædesav, jeg købte var faktisk en Bosch - her brændte motoren af efter max. 1 år - så fik jeg en lidt dyrere elektrolux med elektronisk sikring mod overbelastning - den tabte jeg ned af et træ, så huset gik i stykker - jeg fik så et nyt hus til den for mindst et par hundrede kroner og så stod motoren af ca. ½ år senere - trods den elektroniske sikring.

Så jeg siger hellere købe en billig kædesav - den holder :great:
Og skulle den endelig gå i stykker - så ærgrer man sig ikke så meget - og hos Harald Nyborg, har jeg aldrig haft problemer med at få byttet/penge retur, hvis der har været fejl ved et produkt eller det ikke har levet op til mine forventninger.
Jeg kan da godt se, med de erfaringer du har gjort dig med mærkevarer, så er et måske ikke så underligt du sværger til de billige :-)

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Valg af kædesav (elektrisk)

Indlæg af Flemming DJ » 15 feb 2012 10:37

En el-kædesav kan også få problemer med kontakten.

Havde en Partner til vistnok 600 kr. (ja, den var jo så alligevel lavet af Husquarna (Italien)), som til sidst kørte fint til at starte med, men efter helt ned til 10-15 min. arbejde, ku' jeg stille den efter at ha' savet en pind, og når jeg tog den op igen 10 sek. efter: Ingenting. :x Så ku' den måske starte igen efter ½-1-2 timer.

Så købte jeg en Jonsered på benzin og gav kædesaven til min elektrikerfar, som konstaterede problemet med "aftrækkeren" på håndtaget. Der fulgte endda en ekstra kæde med i pakken, som var ubrugt, så det var ikke fordi, saven var blevet brugt for meget. :great: :roll:

Det skal retfærdigvis nævnes, at den faktisk også engang faldt ned fra et træ uden at ta' skade overhovedet. :D
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Valg af kædesav (elektrisk)

Indlæg af Tom_AT » 15 feb 2012 11:09

Husqvarna har da aldrig været italiensk, men måske de har en fabrik dernede ?

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Valg af kædesav (elektrisk)

Indlæg af Flemming DJ » 15 feb 2012 13:17

Ja, jeg tror, de har lidt rundt omkring. I øvrigt var det også stavet forkert.... Huskvarna. :wink:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar