Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pinderup Træpiller

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Pinderup Træpiller

Indlæg af triumph » 17 sep 2022 09:03

svanggaard skrev:
17 sep 2022 06:06
Min landmand-nabo har netop fået et træk savsmuld hjem som skal bruges som strøelse i staldene. 1,53kr+moms/kg. Jeg aner ikke om smuld er købt nu, eller på en eller anden gammel kontrakt. Men hvis man kan få smuld til de priser, i rigelige mængder, er det vel ikke helt urealistisk at starte en træpilleproduktion?

Jeg aner ikke hvad der er op og ned i sagen. Normalt tror jeg det bedste om folk... Lad dem nu få en chance for at lave andet end at svare i en shitstorm. Jeg ved ikke om pillerne kommer, men mig bekendt er der ingen som er blevet snydt. Om de kan løfte opgaven??? Det vil jeg da håbe.

Hvis man for alvor ville ta' r"#¤ på folk, ville man nok flytte til Acapulco frem for Agersted.
De piller der sælges til hestestrøelse indeholder bark, og kan ikke bruges til træpiller der skal brændes af i et alm husstands pillefyr, da de vil give slagger. (Men sikkert/måske i en stoker ?)
Pillemadsen tager pt 3000 kr/tons træpiller til strøelse
https://www.pillemadsen.dk/shop/traepil ... -84c1.html

Det du taler om er upresset savsmuld til små 2 kr/kg (Inkl. moms) af en beskaffenhed der ikke kan bruges til træpiller (Til alm pillebrændere)
Det syntes jeg ikke er en indikation af, at der er "Rigelige mængder" savsmuld der ude.

I den en avis artikel siger de at;"De har købt en pille maskine til 2 millioner, de får leveret på mandag" der kan producere 24 tons/døgn
(Altså 1 palle i timen....)
https://www.tv2nord.dk/broenderslev/nyt ... fj8BmKLFDg
Og de har allerede solgt 800 tons træpiller, fra en maskine der laver 24 tons i døgnet...
(Altsa: Hvis den kommer i gang.....)

I en anden artikel; At de vil lave en fabrik der producere 20 tons/t
https://ligeher.nu/broenderslev/nyheder ... ig/3437714

Men de skal have en aflæsseplads til træ/smuld, et sted det kan opbevares tørt. Transport fra oplagringsplads til pille-maskine.
De skal have træpillerne fra pillemaskine til sækkefylder, fra sækkefylderen til en pallelaster, og evt. videre til en plastmaskine.

Der skal bruges en del penge/Udstyr/tid/Installation
Og når man så kigger ind i et tomt produktionslokale. Så virker det 100% som svindel (Eller som fantaster) at sælge 800 tons træpiller på nettet.

Det anslås i artiklen, at det vil koste mellem 70 og 100 millioner at opføre en fabrik der kan producere 20 tons træpiller i timen.
Næppe penge ejeren af en konkurslukket hobby forretning får lov at låne.
Hvis vi nu bare siger 50 millioner lånt over 10 år, ved 4% i rente. Så skal der lægges 511.000 om måneden i afdrag.
Hvad vil de lægge i udbetaling, Limstifter.....


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Pinderup Træpiller

Indlæg af Flammen » 18 sep 2022 23:14

ikke at forglemme, at der også skal bruges en slaglemølle, udsugning, og et højtryks dampanlæg til presser

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Pinderup Træpiller

Indlæg af Dunas » 19 sep 2022 06:37

Pinderup Træpiller kommer ikke op og køre:
https://nordjyske.dk/nyheder/erhverv/om ... er/3438079

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Pinderup Træpiller

Indlæg af pille bruger » 19 sep 2022 07:59

Dunas skrev:
19 sep 2022 06:37
Pinderup Træpiller kommer ikke op og køre:
https://nordjyske.dk/nyheder/erhverv/om ... er/3438079
Spændende at se udvekslingen af initiativer og iver for at få noget op og stå.
Jeg er helt afklaret med at det skal opbygges som loven siger, og forholdene være i orden.
Men sags behandlingstid på op til 120 dage :shock:
Får du besked fra kommunen om du skal ændre et forhold, så får du sikkert ikke 120 dage.
Det sammen med de 8 eller 9 år til at behandle sager om at bygge vindmøller, så er der en tendens til at det offentlige i den grad hænger i bremsen.
Hvis han, hvad han forhåbentlig ikke er, er en svindler, ja så er der et godt stykke op til han når op til de summer der svindles fra Skat.
Vi har altså plads til at det måske er en fejl, eller skulle tingene ske lidt hurtigere i det offentlige.
At savsmul er et affalds produkt, og det derfor skulle være svært at miljøbehandle, ser jeg som benspænd.
Det kan ikke tage lang tid at finde en løsning på det isue.

Skal noget i dette land have en fremtid, så skal dem der syntes at de har magten til at bestemme, få fingeren ud.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Pinderup Træpiller

Indlæg af triumph » 19 sep 2022 12:34

pille bruger skrev:
19 sep 2022 07:59
Spændende at se udvekslingen af initiativer og iver for at få noget op og stå.
Jeg er helt afklaret med at det skal opbygges som loven siger, og forholdene være i orden.
Men sags behandlingstid på op til 120 dage :shock:
Får du besked fra kommunen om du skal ændre et forhold, så får du sikkert ikke 120 dage.
Det sammen med de 8 eller 9 år til at behandle sager om at bygge vindmøller, så er der en tendens til at det offentlige i den grad hænger i bremsen.
Hvis han, hvad han forhåbentlig ikke er, er en svindler, ja så er der et godt stykke op til han når op til de summer der svindles fra Skat.
Vi har altså plads til at det måske er en fejl, eller skulle tingene ske lidt hurtigere i det offentlige.
At savsmul er et affalds produkt, og det derfor skulle være svært at miljøbehandle, ser jeg som benspænd.
Det kan ikke tage lang tid at finde en løsning på det isue.

Skal noget i dette land have en fremtid, så skal dem der syntes at de har magten til at bestemme, få fingeren ud.
På et tidspunkt kunne man få træpiller lavet af spånplade. Jeg kan godt forstå at det skal være nogle krav der skal være opfyldt. Derudover er savsmuld opblandet i luft eksplosionsfarligt. Så og tro at man skal have anlæg risikovurderingeret og måske ATEX godkendt.
Det virker som nogle der er rimeligt blanke, hvis de tror at de bare kan sætte en pille presse op om mandagen, og starte produktion om tirsdagen


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Pinderup Træpiller

Indlæg af pille bruger » 19 sep 2022 14:10

triumph skrev:
19 sep 2022 12:34
På et tidspunkt kunne man få træpiller lavet af spånplade. Jeg kan godt forstå at det skal være nogle krav der skal være opfyldt. Derudover er savsmuld opblandet i luft eksplosionsfarligt. Så og tro at man skal have anlæg risikovurderingeret og måske ATEX godkendt.
Det virker som nogle der er rimeligt blanke, hvis de tror at de bare kan sætte en pille presse op om mandagen, og starte produktion om tirsdagen
Savsmuld og træpiller vil afgive gasser.
Så jo, det skal behandles med omtanke.
Linket beskriver savsmuld som affaldsprodukt, og det derfor skal speciel godkendes før produktionen kan begynde.
Det er det jeg mener er benspænd.
Her er det jo ikke Rio palisander der laves til et afbrændings produkt.
Og jeg har ikke det fjerneste imod at der er kontrol med produktionen, men at det skal tage urimelig lang tid at godkende eller ikke godkende en opstart, det er for tosset i disse tider.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Pinderup Træpiller

Indlæg af Dunas » 19 sep 2022 15:15

Jeg tror ikke på, Pinderup Træpiller kommer op og køre. Det virker simpelthen amatøragtig.
De har ikke styr på noget som helst. De kan ikke blive enig med kommune omkring godkendelser.
Og de lokaler hvor de påtænker og producerer, er de endnu ikke blevet enig med udlejer omkring lejer af lokalerne.
De vil heller ikke vise nogle af de træpiller, som de påstår og have produceret på et test anlæg "200 tons", som svare til omkring 210 palle
af 960 kg. Mig bekendt har ingen fået leveret noget som helst. Hvorfor sender de ikke nogle af de paller til kunder, så de kan få positiv omtale?, nok fordi de ikke eksisterer.
Alle andre forhandler tager omkring 7000 kr for en palle, og COOP er oppe på 10.500 kr. for 900 kg. Det hænger bare ikke sammen,
tror det bliver et stort flop nummer.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Pinderup Træpiller

Indlæg af triumph » 19 sep 2022 17:32

pille bruger skrev:
19 sep 2022 14:10
Savsmuld og træpiller vil afgive gasser.
Så jo, det skal behandles med omtanke.
Linket beskriver savsmuld som affaldsprodukt, og det derfor skal speciel godkendes før produktionen kan begynde.
Det er det jeg mener er benspænd.
Her er det jo ikke Rio palisander der laves til et afbrændings produkt.
Og jeg har ikke det fjerneste imod at der er kontrol med produktionen, men at det skal tage urimelig lang tid at godkende eller ikke godkende en opstart, det er for tosset i disse tider.
Du har sikkert ret i at der kan udvikles gasser, men det jeg tænkte på er at støvet der er eksplosivt (Eller kan være) Hvis det hvirvles op (F.eks i pillepressen, og der er et dårligt leje der varmer, eller statisk elektricitet der kan give en gnist kan være nok til at antænde det
https://www.youtube.com/watch?v=masxHWftucs

Du skriver godt nok at man ikke laver træpiller af palisander. Men der er bare det ved det at hvis man skal af med noget sundhedsskadeligt, så er det dyrt.
Men hvis man hælder det i f.eks træpiller, cement, spildeolie, eller andet. Så koster det pludseligt ikke noget at komme af med det.

Bl. andet derfor skal det beskrives i miljøgodkendelsen hvilken materialer fabrikken må oparbejde.
Så hvis der ligger en stak bejset frø, spånplader, trykimprægneret træ, gamle asbest plader, eller gamle jernbanesveller, der driver i gift og tungmetaller. Nå/hvis kontrollen kommer på besøg, så kan firmaet få en bøde.
Derfor skal det beskrives hvad de laver, hvordan de laver det. Af hvad laver de det, og hvordan bortskaffer de restprodukter. Er der støj, støv eller andre gener. Er der brandfare grundet oplag. OSV.

Jeg siger ikke at det skal tage ½ år. Men her har producenten tydeligvis gjort 0 tanker om love, regler og tidshorisonter.

Antager også at der vil være støvudvikling i forbindelse med produktionen. I givet fald skal der være ventilation, der skal være lavet APVér osv.
Det er ikke noget man bare starter fra dag til dag

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Pinderup Træpiller

Indlæg af Ulrik » 20 sep 2022 16:30

MvH Ulrik©

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Pinderup Træpiller

Indlæg af triumph » 20 sep 2022 17:00

Ulrik skrev:
20 sep 2022 16:30
Dagens nyt om pinderup træpiller
https://nordjyske.dk/nyheder/erhverv/tr ... ek/3443725
Tosser !


Besvar