Pille priser amok, men hvorfor.

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

Har i bemærket at kursen på Rublen nærmest er fordoblet....

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af MichaelK »

triumph skrev: 26 jun 2022 19:43 Har i bemærket at kursen på Rublen nærmest er fordoblet....
Ja, det er et resultat af den politik som den russiske diktator fører.
Det skyldes nemlig kun, at landet har indført streng kontrol med al
kapital og manipuleret sig til en kunstig høj rubelkurs.
Har intet med træpiller at gøre!

Prisen på pillerne er bestemt af dyr gas og strøm, manglende import
af træ fra sanktionsramte lande, bla. Hviderusland og Rusland.
Disse faktorer, og den galoperende inflation, giver tårnhøje pillepriser.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Lintz »

MichaelK skrev: 26 jun 2022 23:26 Ja, det er et resultat af den politik som den russiske diktator fører.
Det skyldes nemlig kun, at landet har indført streng kontrol med al
kapital og manipuleret sig til en kunstig høj rubelkurs.
Screenshot 2022-06-27 051003.png
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

MichaelK skrev: 26 jun 2022 23:26 Ja, det er et resultat af den politik som den russiske diktator fører.
Det skyldes nemlig kun, at landet har indført streng kontrol med al
kapital og manipuleret sig til en kunstig høj rubelkurs.
Har intet med træpiller at gøre!

Prisen på pillerne er bestemt af dyr gas og strøm, manglende import
af træ fra sanktionsramte lande, bla. Hviderusland og Rusland.
Disse faktorer, og den galoperende inflation, giver tårnhøje pillepriser.
Min holdning;
EU siger man skal boykotte Rusland, hvorefter samtlige EU (og mange andre) Lande, fare ud og hamstre gas og olie. Fordi der nok snart bliver mangel.....
Hvad er det for en boykot hvor man hamstre hos dem man skal boykotte......
Det får naturligvis energipriserne til at stige. Og i krigens første 100 dage sælger Putin for 90 milliarder kr. mere olie/gas, end han gjorde samme periode året før.

Hvem er det man straffer.
Faktisk er det Putin der kniber lidt på hanerne, for at få energiprisen til at stige endnu mere.

Det er er en tilsnigelse at sige at rubel kursen ikke har noget med træpiller prisen at gøre.
Hvis Putin kræver afregning for olie /gas i rubler, så bliver der mere efterspørgsel på rubler, og kursen går op.
Det er muligt at EU ikke vil afregne i rubler, men der er 3½ millard andre mennesker der gerne vil.

At Rusland bliver erklæret statsbankerot er jo bare noget juristeri. Hvis Rusland får indefrosset deres Dollars, og ikke må betale i Rubler. Så er der jo ikke noget at sige til at de ikke betaler.
Igen hvem er det det går ud over / Hvad er konsekvensen for Rusland ?
Som jeg ser det, har det ingen konsekvens for Rusland, men det har konsekvenser for kreditorer
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Bri_Jac »

triumph skrev: 27 jun 2022 07:29 Igen hvem er det det går ud over / Hvad er konsekvensen for Rusland ?
Som jeg ser det, har det ingen konsekvens for Rusland, men det har konsekvenser for kreditorer
På kort sigt er det mest kreditorerne, på langt sigt Rusland...
Du kan være garanteret at de firmaer som nu aldrig får deres penge, aldrig igen vil handle med Rusland, og ethvert fornuftigt firma heller ikke vil gøre tilnærmelser til at handle med Rusland, når der er så stor risiko for aldrig at modtage penge...
Det kommer til at gøre ondt på den russiske økonomi og befolkning de næste 10-15 år. Deres middelklasse er gået fra middel til ludfattig... Det er jo ikke noget som kick-starter en økonomi ;-)

Og en stærk Rubel gør jo også ondt på Russisk eksport, alle deres produkter er blevet "hundedyre" på rekordtid ;-)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

Bri_Jac skrev: 27 jun 2022 22:02 På kort sigt er det mest kreditorerne, på langt sigt Rusland...
Du kan være garanteret at de firmaer som nu aldrig får deres penge, aldrig igen vil handle med Rusland, og ethvert fornuftigt firma heller ikke vil gøre tilnærmelser til at handle med Rusland, når der er så stor risiko for aldrig at modtage penge...
Det kommer til at gøre ondt på den russiske økonomi og befolkning de næste 10-15 år. Deres middelklasse er gået fra middel til ludfattig... Det er jo ikke noget som kick-starter en økonomi ;-)

Og en stærk Rubel gør jo også ondt på Russisk eksport, alle deres produkter er blevet "hundedyre" på rekordtid ;-)
På langt sigt får kreditorerne deres penge, det er jo ikke fordi Russerne ikke har dem. De kan PT bare ikke komme til dem.
Det med at lave sanktioner der virker om 10-15 år, virker jo helt malplaceret. Og om ikke andet har Russerne fået fordoblet deres købekraft ifht. udenlandske vare efter der er indført sanktioner mod Rusland
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Bri_Jac »

triumph skrev: 28 jun 2022 06:40 På langt sigt får kreditorerne deres penge, det er jo ikke fordi Russerne ikke har dem. De kan PT bare ikke komme til dem.
Det med at lave sanktioner der virker om 10-15 år, virker jo helt malplaceret. Og om ikke andet har Russerne fået fordoblet deres købekraft ifht. udenlandske vare efter der er indført sanktioner mod Rusland
Du læser ikke min indlæg som jeg ønskede at kommunikere. Sanktionerne virker fra nu og til de næste 10-15 år frem, ikke først om 10-15 år ;-)
Jeg vil læse at kreditorerne får deres penge, før jeg tror på det kommer til at ske. Jeg er overbevist om at der laves noget firma-konkurs-rytteri, så aktierne forsvinder i et nyt selskab, og det gamle går konkurs, så kreditoren ikke modtager noget som helst.
Ang at Rublen er steget, det er jo korrekt, men teknisk set er rublen jo ikke værdisat efter markedsøkonomien og derfor intet du kan stole på, Så du sælger en vare til Russerne og modtager Rubler, hvilken bank vil veksle den for dig?, ingen... så derfor et Rublen egentlig værdiløs med mindre du ønsker at anvende dine Rubler i Rusland
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

Det er rigtigt at sanktionerne virker fra nu af.
Men det hjælper jo bare ikke når sanktionerne har så lidt effekt. Da de blev indført regnede de med at de ville dæmpe væksten med 6%
6%........
Det er sku ikke det der stopper krige i morgen, eller den nærmeste fremtid.

Hverken Kina, Indien eller Pakistan boykotter Rusland. Og heller ikke Russiske banker.
Disse (og mange syd/mellem Amerikanske) vil hellere end gerne handle med Rusland. Og når Russerne handler på Aliexspress, så er det ikke uden betydning hvad kursen på rublen er.

Boykotten betyder blot at Russisk Olie, Fly reservedele, Nike sko, Osv ryger en tur over Inden/Pakistan inden det havner hos modtageren i Europa/Rusland. Det betyder at varerne bliver dyre, og forsinkede. Men så er det jo heller ikke værre.

I år 2021 havde Rusland et handelsoverskud på 1140 milliarder. I 2022 forventer de at det bliver 2050 milliarder.
Det er klart at hvis handelsoverskuddet skyldes at Russerne ikke kan købe vare, så er en fordobling ikke nødvendigvis en god ting.
Men det tror jeg ikke er tilfældet (Jo, de kan måske ikke få Mac Donald, og Coca Cola. Men mon ikke der er en anden der steger dem en burger.....
Og hvis de ikke kan købe Nike sko, så må de jo nøjes med Ecco...)
calle

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af calle »

Bevar nu roen og find islændertrøjen frem. Så er det jo heller ikke værre. Selvfølgelig er det noget lort, hvis centralvarmeanlægget frostsprænger, men i øvrigt er der kun en vej, og det er at tænke tilbage på barndommen, hvor lokummet stod ude i gården. Hvis først hysteriet tager over, så er det alle mod alle, og det kan ingen af os være tjent med - just saying :wink:

Besvar