Pille priser amok, men hvorfor.

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

Problemet er at el/fjernvarme produktion flytter fra gas/oliefyret anlæg, til pille/flis fyrede anlæg. Derfor stiger pille prisen

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Hjemme teori »

vilhapiller skrev: 10 jun 2022 19:01 Hvis fremtidens pille priser ender på det leje, så slutter det med at fyre med piller stille og roligt, ærgerligt for dem der inden for de sidste par år har investeret i pillefyr, og for pillefyrs producenterne. Jeg var selv meget tæt på at købe nyt anlæg sidste år, min brænder har det ikke så godt, men fik i mandags en anden, det er en kollega der har opgivet og købt en varmepumpe. Nu afventer jeg og ser om de bliver glade for den, og alt efter pille priser næste år, så skifter jeg også over.
Det kan jeg ikke forstå!

Træpiller er da så vidt jeg kan se stadig billigere? de er blevet meget dyrere, men det er andre opvarmningsformer også.

Eller har du fundet en anden opvarmningsform som er billigere eller som ikke er steget i pris?
Mvh. Sophus
skovbjorn
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21 aug 2018 20:21
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af skovbjorn »

Dunas skrev: 10 jun 2022 18:29 Det er billig 2545 kr. for 900 kg :great:. Må indrømme, ville også gerne have købt nogle flere paller, men har desværre ikke plads til dem :shock:
Jeg har nok til mere end et år. MEN frygter lidt, hvad prisen bliver til næste år :roll:.
Har læst på flere udenlandske websider omkring situationen omkring træpiller udbud/efterspørgelse. Efterspørgelse er eksploderet på træpiller,
og man forventer endda, det bliver endnu højere til næste år. Jeg har ændret mit budget for indkøb af træpiller sæson 2023.
Mit budget har været sådan for træpille indkøb, og fremtidig:
Sæson 2021 = 7000 kr
Sæson 2022= ca. 15.000 kr.
Sæson 2023 = ca. 25.000 kr.

Tak for kaffe siger jeg bare :cry:. That's it. Hvis træpille indkøb bliver lidt billigere, sæson 2023 kan jeg jo glæder mig over det.
Det der med og købe en palle træpiller til under 2000 kr, er HELT SLUT, det er blot historie nu. Jeg kan jo bare glæder mig over,
at have haft billig varme i 11 år.
tak, den lokale har sat piller til udsolgt å deres webshop, fordi folk ringede fra hele landet, og de køre kun lokalt.. men da ingen ved de har piller, får den nok ikke solgt forløbigt :roll:

Det er eet ordenlig hug opdad, dobbelt op på tå sæsonner :shock:
jeg håber pillerne peaker i år, og falder mere til næste. men med rusland lukket vil efterspørgslen på det der er, unægtelig stige fremover
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

Syntes at det er værd at overveje om vi virkeligt gør det rigtige.
Hvis det at boykotte Russisk olie (og begrænse gassen fra Rusland) Gør at Putin tjener 60% mere end sidste år, pga forhøjede energi priser.
Samt at Putin bare sælger olien/gassen til nogen andre. Der så videresælger den til Europa.
Hvem er det så man straffer ?
Og det er jo ikke kun olie/gas priser der stiger. Det er alle energikilder (herunder træpiller) Samt alle produkter der benytter energi til fremstilling der er steget i pris.
Det er jo i højere grad andre end Russere det går ud over (For Russerne har masser af energi)
Det er også fødevare (Dem har Russerne også massere af). Folk spekulere i en fødevarekrise (Og alle andre vare der kan komme mangel på pga krigen)
Hvilket betyder at folk i Afrika kan dø af sult, eller immigrerer ulovligt til Europa. Pga forhøjede fødevarepriser.
Forhøjede energi og fødevarepriser vil derudover også medføre en global recession

Man kan jo også overveje om man benytter de rigtige værktøjer til at "Redde" Ukraine
PT. sender verden våben til Ukraine for at hjælpe dem med at vinde krigen.
Men vinder Ukraine krigen, eller trækker vi bare nederlaget ud ?
PT ser det ud til at krigen kan fortsætte i årevis, fordi der ikke nogen der ser ud til at tabe foreløbigt. Og begge parter fortæller derfor at de vinder.
Hvordan skal Putin forklare en tilbagetrækning, uden nogen gevinst. Eller hvordan forklare Ukrainerne at de skal afgive territorie, hvis Ukrainerne har fået af vide at de er ved heroisk at nedkæmpe Russerne.
Det virker ikke som om der er nogen fordele ved at afslutte krigen, for krigens parter.
Er det ikke bare spild af liv at fortsætte ?
Ikke kun Russiske eller Ukrainske liv, men også alle de mennesker der ikke har råd til at købe mad pga de stigende fødevare priser (Og de flygtninge strømme det kan medføre) (Samt en almen recession i verden)

Burde der ikke være parter der arbejde mere aktivt for fred (i stedet for bare KUN at sende våben)
Og burde NATO ikke fortælle Putin/Ukraine. Enten forhandler i en fredsaftale, eller også sætter i Nato så mange tropper ind, at Russrne har tabt på et kvarter ?

Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af vilhapiller »

Ja spørgsmålet er hvem der bliver mest ramt af restriktionerne, Putin griner lidt for skulle det gå for hårdt ud over hans ejet folk, så ved han jo godt at hele vesten bagefter vil stå i kø for at hjælpe 😊 Hvis krigen skal afsluttes hurtigt kræver det helt andre og hårde metoder, men det er der ingen vilje til, hellere forhale og trække tiden ud, selv om at det kommer til at bombe hele vesten bagud. Tænk engang hvor skrøbelige vi i grunden er, en lille krig mellem to lande og det hele krakelere.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af svanggaard »

Det kommer vel også an på tidsperspektivet. Her og nu tjener Russerne på de høje energipriser, men noget tyder jo på, at de p#sser i bukserne for at holde varmen. Hvis vi får styr på den grønne omstilling, kommer Russerne til at finde nye aftagere. I mellemtiden vil det så vise sig om de rigeste Russere kan undvære Teslaer og iPhones samt om de fattigste stadig kan holdes hen i uvidenhed.

Der er farer nok ift. vores velstand. Krige, konflikter, sygdomme og naturkatastrofer for blot at nævne nogle få. Og så skal vi lige huske at inflationen faktisk var godt i gang allerede inden Putin begyndte at skabe sig. Måske er grådighed i virkeligheden den største fare for vores velfærd og livsstil.

Hvis prisen for, at vores børn og børnebørn overtager en ordentlig verden er, at vi skal bruge energi med omtanke - ja så er jeg helt med på at betale prisen. Der er vist ikke udsigt til at ret mange af os kommer til at sulte eller fryse foreløbigt.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Hjemme teori »

Problemet vedr. energi er det eneste positive nok at energiomstillingen bliver kickstartet helt vildt jeg er enig i at vi må indrømme at det ikke virker lige nu. For 20 og 30 år siden startede vi 2 krige for energi!, selvom det blev kaldt noget andet
Og ja krigen kan trække langt ud. Afganistan tog 10 år og 15.000 døde russere. her er kun gået 3-4 måneder og nok nogle flere døde russere. (det er nok Ukraines eneste sejrs tal).
Og den med at kræve fred, den kan vi jo så også med det samme aftale for moldova, måske for polen?, ungarn? andre? de må lige afgive det Putin mener er passende.

Hvor langt må et autokrati gå hvis de har masser af energi og mad?

og ja det kommer til at tage nogle år før de teknoloisk kommer bagud af dansen, men det tror jeg kommer. Selvom de er dygtige, er der kun tale om 144mill mennesker mod det 10 dobbelte i vesten. Værre er nok, hvis Kina og Indien mener de er vigtigere samhandelspartnere end vesten. Så kan de holde dem oppe.

Men det kan også være det er os der er galt på den og demokrati er forældet og bør nedlægges i vesten? og magten overgives til autokrater feks. Trump.

Hvorfor har vi patent på sandheden, (måske på pga af ytringsfrihed og og den frie presse)
Mvh. Sophus
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

svanggaard skrev: 14 jun 2022 21:30 Det kommer vel også an på tidsperspektivet. Her og nu tjener Russerne på de høje energipriser, men noget tyder jo på, at de p#sser i bukserne for at holde varmen. Hvis vi får styr på den grønne omstilling, kommer Russerne til at finde nye aftagere. I mellemtiden vil det så vise sig om de rigeste Russere kan undvære Teslaer og iPhones samt om de fattigste stadig kan holdes hen i uvidenhed.

Var det ikke 2050 at vores energiøer skulle være færdige. Til den tid er der vist ikke flere Ukrainere tilbage, hvis krigen fortsætter.....
Putin kan tisse længe i bukserne før Europa får omstillet til at være fri for russisk olie/gas.
Husk at der er 3½ milliarder mennesker der IKKE boykotter Putin. F.eks køber Saudi store mængder olie i Rusland, de sælger til EU
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af svanggaard »

Jeg hører ikke til dem som mener, at vi kan ofre Ukraine, Moldova, Letland m.fl. helt eller delvist for at vi kan fortsætte vores (over)forbrug.

Jeg har selv børn og et enkelt barnebarn... I starten af Marts, da specielt unge mødre flygtede ud fra Ukraine, begyndte jeg næsten at tude. Prøv at forestille dig, at stå som ung mor i Polen med et par rollinger, og lige sagt farvel til manden som må blive tilbage. Tøj og kiks i kufferten til et par dage, men ellers ikke den fjerneste anelse om hvad der skal ske. Dagen inden sad hun på cafe med veninderne i Kyiv.

Russerne SKAL stoppes. Det bliver et langt sejt træk, men hvad er alternativet? Jeg kan godt leve med at give det dobbelte for træpillerne (og energi i øvrigt), hvis det kan hjælpe.

Energiøer, og udbygning af VE generelt, er et af de værktøjer vi har i kassen. Våbenstøtte og samlet from mod despoter er et andet. Vestens opbakning og sammenhold må ikke vakle, blot fordi fredagsslikket er i fare!

Det er sikkert rigtigt at 3,5 mia ikke boykotter Putin. Men det er faktisk de færreste af disse 3,5 mia. som reelt bakker op omkring Putin. Hvis Putin var sikker på Kinesernes og Indernes støtte, havde han s'gu nok smidt den store bombe i Kyiv. Mig bekendt er det vist kun Belarus og Nordkorea der reelt er på Putins side.

Personligt er jeg P.T. enormt frustreret over at der ikke tages ordentligt fat på energibesparelser. Udbygning af VE følger mantraet "vi skal vækste os ud af problemerne". Det er helt sikkert en del af løsningen, men det er mindst lige så vigtigt at energiforbruget reduceres de steder det er muligt. Hvis ikke vi sadler om, her og nu, kigger vi ind i en fremtid med rationeringer (hårde forbrugsbegrænsninger eller de facto, styret af priser).

Besvar