Pille priser amok, men hvorfor.

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Besvar
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Dunas »

De træpiller priser vi ser pt. er prisen. Jeg tror ikke på de falder i år hen over sommeren. Hvad jeg har læst på facebook,'
har flere træpiller forhandler fået opsagt deres kontrakt af deres leverandør, især fra Polen. De får ingen træ fra Rusland / Ukraine mere.
Forstået på den måde, de kan godt få nogle træpiller, bare ikke de mængder som aftalt på kontrakt.
Ergo tror jeg, at vi kommer til og leve med de priser vi ser nu. Har endda på fornemmelse, at de vil få et nøk opad, når fyrings sæsonen starter op igen.
I år bliver træpiller dobbelt pris fra sidste år, sådan er det bare desværre.

Jeg tænker, måske vil prisen endda stige til sommerferien. Har på fornemmelse, vi vil se et unormalt købe mønstre i år. Mange har en forventning,
om, at prisen falder til sommer. Hvis de bestiller nogenlunde samtidig, vil der kommer stor efterspørgelse på træpiller "sommer", så vil prisen gå op.

Hvordan det ser ud til næste år må vi se, jeg håber det bliver normale tilstande igen.

chr-hj
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 34
Tilmeldt: 24 feb 2008 16:41
Mit fyr: NBE Blackstar+ 16kw
Areal: 246
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6000kg
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 3 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af chr-hj »

triumph skrev: 27 maj 2022 16:17 Tror de falder.
Den lokale pusher havde lukket sin hjemmeside tidligere, nu har han åbnet igen til 2650 /palle inkl levering.
https://xn--jvtrpiller-g6a.dk/traepiller/
God pris lige pt må man sige.
Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af vilhapiller »

Ja hvis man bare kunne forudsige hvad der sker med priserne de næste par måneder, men det er lige så svært med træpiller priser som med aktier og rente satser. Jeg vil ikke i en situation hvor man ikke kan frem skaffe piller og jeg vil heller ikke betale 3800 til 4500 kr. pr. Palle. Jeg lavede her til eftermiddag et Excel ark. Og gik derefter på jagt på nettet, fandt nogen enkelte steder hvor prisen var ok taget alt i betrakning, men uden et ark til at taste pris og antal kg. Ind bliver det hurtigt uoverskueligt, nogen forhandlere sælger nu halve paller, finder man en kvalitets pille et sted 200 kr. billigere så er det nærmest helt sikkert at der er mindre på pallen. Nå men der er handlet 5 x 900 kg. Har 416 kg. På lager, vi bruger mellem 4 og 5 ton pr. Håbede at fjernvarmen kom forbi hos os, men det køre lige forbi os. Ellers var pille fyret kommet på pension.
chr-hj
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 34
Tilmeldt: 24 feb 2008 16:41
Mit fyr: NBE Blackstar+ 16kw
Areal: 246
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6000kg
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 3 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af chr-hj »

vilhapiller skrev: 28 maj 2022 22:28 Ja hvis man bare kunne forudsige hvad der sker med priserne de næste par måneder, men det er lige så svært med træpiller priser som med aktier og rente satser. Jeg vil ikke i en situation hvor man ikke kan frem skaffe piller og jeg vil heller ikke betale 3800 til 4500 kr. pr. Palle. Jeg lavede her til eftermiddag et Excel ark. Og gik derefter på jagt på nettet, fandt nogen enkelte steder hvor prisen var ok taget alt i betrakning, men uden et ark til at taste pris og antal kg. Ind bliver det hurtigt uoverskueligt, nogen forhandlere sælger nu halve paller, finder man en kvalitets pille et sted 200 kr. billigere så er det nærmest helt sikkert at der er mindre på pallen. Nå men der er handlet 5 x 900 kg. Har 416 kg. På lager, vi bruger mellem 4 og 5 ton pr. Håbede at fjernvarmen kom forbi hos os, men det køre lige forbi os. Ellers var pille fyret kommet på pension.
Ja god ide med excel arket, det er godt nok ikke nemt at overskue så er det 832 - 896 - 960 - 990 -1050kg på pallerne.

Synes jeg har set en dele Laxå til ok penge men på Facebook og ved ikke om om det er private eller firmaer man køber hos, er ikke så meget for at overføre en masse penge til en privat, hvis det skulle være snyd.
cp_
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af cp_ »

Der er noget galt når vi tager de STORE leverandører , som f.eks. Pillemadsen.

F.eks.:
https://www.pillemadsen-danmark.dk/shop ... -301p.html
8 mm Samba 4,9 kWh, 832 kg 3295,- leveret (ved 1+) = 3,9 kr pr. kg, leveret (dansk moms)

Eller fra tyskland:
8 mm Samba 4,9 kWh, 832 kg 2599,- uden levering = 3,12 kr pr. kg/uden levering (tysk moms)
+levering, f.eks. fragtshoppen, 356 kr v/3 paller, zone 2 = +0,42 kr/kg + 3,12 = 3,54 kr/kg leveret.

Og så en af de små leverandører fra Danmark.

https://jvtræpiller.dk/traepiller/

Stockhorvan 832 KG/palle, leveret 2650,- = 3,18 kr pr. kg, leveret (dansk moms)


Er der mon nogle der er begyndt at skumme fløden???
- Der er der i hvert fald umiddelbart ingen grund til at købe fra Tyskland via de store leverandører på nuværende tidspunkt??
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796

chr-hj
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 34
Tilmeldt: 24 feb 2008 16:41
Mit fyr: NBE Blackstar+ 16kw
Areal: 246
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6000kg
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 3 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af chr-hj »

Tror desværre rigtig mange firmaer ser mulighed for at skumme fløden lige nu, tror simpelthen ikke på, at alles produktions omkostninger er steget så voldsomt.

Men efter lidt mere søgen, har jeg også fundet billigere træpiller i Danmark end Tyskland det er den omvendte verden.

I går skulle jeg ha ad Blue til bilen, det er også nærmest steget 80-100%
Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af vilhapiller »

Snakkede med en vognmand idag, han fortalte at der er piller nok i Danmark, på havnen i Kolding er flere store lager haller fyldt til briste punktet, han grinede lidt og sagde der er nogen der tager røven på os, nogen med piller og andre med pastaskruer. Han kunne selv berette at han forrige år betalte 18.000,00 kr. for alt deres strømforbrug hjemme på privaten, de har luft vand pumpe i et nyt hus, året efter altså sidste vinter rundede de 40.000,00 kr. Han grinede lidt og spurte om sådan en luft vand pumpe ikke var noget for mig, ellers tak kunne jeg kun sige mit hus er fra 1978 tør slet ikke tænke hvad det ville koste. Men nå det er jo en pille tråd 😊 Ja der er nogen der tørre os et vist sted, om det er forhandlerne eller deres leverandører, eller måske de er lige gode om det er svært at sige, men jeg tror aldrig nogen sinde at priserne kommer ned igen. Kan huske de første piller jeg købte i 2012 omkring 1400 kr. kan også huske at jeg et år brokkede mig over at pillerne var blevet urimelig dyre, mener de var kommet helt op på 1800 kr. nu er 2800 for 900 kg. Plus fragt så de kommer op på kr. 3,11 pr kg. Et kup.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Lintz »

vilhapiller skrev: 30 maj 2022 21:47 Snakkede med en vognmand idag, han fortalte at der er piller nok i Danmark, på havnen i Kolding er flere store lager haller fyldt til briste punktet, han grinede lidt og sagde der er nogen der tager røven på os,........
Pilleprisen skal nok komme nedad igen.
Bliver det for dyrt at opvarme m piller springer folk på anden opvarmningsform. Især hvis regeringen lokker m en gulerod.
Så vil der være en forhandler der sætter prisen ned for at få solgt sit lager og så kører toget.
Hvornår det bliver og hvor meget de falder er så spørgsmålet
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af vilhapiller »

Håber du for ret Lintz 👍😊
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Dunas »

Tja.. min forudsigelse siger, at træpiller kommer til stige endnu mere, og det sker allerede i denne mdr. Juni.
Kan se flere har sat prisen en anelse op inkl. de tyske lige over grænsen, hvor mange handler, inkl. mig selv.
Jeg har nu taget min beslutning, og købt de sidste træpiller hjem, således jeg har til mere end 1 år. Gider simpelhent
ikke tænke på det mere.
Mine augmenter for min påstand er følgende, krigen i Ukraine har skabt mangle på rest træ til pille produktion fra Rusland og Ukraine.
I og med Putin lukker for gassen, olien stiger kommer der meget mere efterspørgelse på biomasse. Der er også andre end os i DK der har pillefyr,
mange andre lande i Europa, har boger også pillefyr, eller fjernvarme værker der kan fyre med biomasse.
Her ses træpiller pris index fra Tyskland, ikke rart og se på din kurver, går kun stejlt op. https://www.holzpellets.net/holzpellet-charts/
Og ind mere fra Tyskland https://www.3-n.info/wissen-und-service ... index.html

Her udtaler polske eksperter på træpiller området, hvorfor situationen er som den er nu. Og hvorfor priserne kommer til og stige yderligere.
https://magazynbiomasa.pl/dlaczego-pell ... -podobnie/
Brug evt. google translant til oversætning Dansk.

Vi står i en atypisk situation, ergo kommer træpiller ikke til og falder i pris her til sommer, det er opad, og bliver højst sandsynlig
endnu højere efter sommerferien og især til fyrringssæson start.
I må selv tage jeres beslutning, min varme for den kommende sæson er sikret nu.

Besvar