Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Godkendelsen gælder kun automatisk fyring ?

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Godkendelsen gælder kun automatisk fyring ?

Indlæg af Landbo » 04 feb 2009 21:28

Hej Ulrik.
Ulrik skrev: Jeg fornemmer lidt at du mener at disse forhandlere skulle have et "rap" over nallerne. Det kan jeg kun erklære mig enig i :)

Neejjj Ulrik, da ikke forhandlere der kun stanger fabrikantens/importørens brocure ud. Men ellers fornemmer du nok sådanne ca. ikke helt galt, altså forudsat forbud mod pindefyring
:)
Mvh. Leif.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Godkendelsen gælder kun automatisk fyring ?

Indlæg af Ulrik » 04 feb 2009 22:15

Jeg vil da føle mig snydt hvis jeg købte et anlæg der "kan" fyre med pind og jeg senere finder ud af at det ikke er godkendt til det, men derimod kun godkendt til piller.
Uregelmæssigheder i markedsføringen kan skorstensfejeren/miljøstyrelsen/kommunen ikke gøre noget ved.
Derimod hører det under forbrugerombudsmanden.
Så nej, det har ikke noget med godkendelsen at gøre.

Men man kan sige at det er et problem at der ikke skal specificeres et brændsel, eller en række brændsler i en godkendelse.
Det havde gjort det hele en del nemmere.
MvH Ulrik©

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Godkendelsen gælder kun automatisk fyring ?

Indlæg af Landbo » 04 feb 2009 22:23

Hej Ulrik.

Tilslutter mig helt og holdent dit synspunkt om at påføre godkendelsen hvilken brændsler maskineriet er godkendt til.

Mvh. Leif.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Bent.S
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 31 jan 2009 07:47
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 280 m2
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 15-35
Årligt forbrug: 6-8

Re: Godkendelsen gælder kun automatisk fyring ?

Indlæg af Bent.S » 05 feb 2009 14:35

Ja der er mange der skriver at deres kedler kan bruges til manuel brændefyring.
Men det er jo ikke det samme som at sige de er effektive ved brændefyring. Jeg kan huske dengang jeg var aktiv fejer, der kom der mange kombikedler frem. Der var bare ikke ret mange af dem der kunne klare at være effektive med både olie og brændsel.
Alle bør have noget at tro på.
Jeg tror jeg tager en whiskey mere.

AlabamaJones
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10 jan 2009 21:39
Mit fyr: Baxi Bonus 30 m. Eurofire
Areal: 250
Brændsel: Piller / Brænde
Årligt forbrug: 3t piller, 5 rm gran
Geografisk sted: Roskilde

Re: Godkendelsen gælder kun automatisk fyring ?

Indlæg af AlabamaJones » 06 feb 2009 23:31

Hej igen

Jeg vil stadig mene at der er uklarhed om det, jeg har endda ringet til miljøstyrelsen og de siger (mundtligt) at hvis den er godkendt til et biobrændsel så er den til alle der defineres som biobrændsel (piller, træ oss. - ikke kul , nitro osv). Fabrikanter jeg har talt med i telefon siger (loyalt alle mod de de mener) at de kun må fyre piller. Jeg synes ikke at det er fabrikanterne der har et problem - de siger det sikre og siger man kun må bruge piller - men myndighederne (og der er mange ) har et problem da man får uklare og forskelligrettede meldinger på det ret præcise spørgsmål jeg stiller først i denne tråd. Der mangler en autoritativ udmelding om det - fra myndighederne.!!


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Godkendelsen gælder kun automatisk fyring ?

Indlæg af Ulrik » 06 feb 2009 23:49

AlabamaJones skrev:Hej igen

Jeg vil stadig mene at der er uklarhed om det, jeg har endda ringet til miljøstyrelsen og de siger (mundtligt) at hvis den er godkendt til et biobrændsel så er den til alle der defineres som biobrændsel (piller, træ oss. - ikke kul , nitro osv). Fabrikanter jeg har talt med i telefon siger (loyalt alle mod de de mener) at de kun må fyre piller. Jeg synes ikke at det er fabrikanterne der har et problem - de siger det sikre og siger man kun må bruge piller - men myndighederne (og der er mange ) har et problem da man får uklare og forskelligrettede meldinger på det ret præcise spørgsmål jeg stiller først i denne tråd. Der mangler en autoritativ udmelding om det - fra myndighederne.!!
Jeg kan kun give dig ret, men det er stadig værd at bemærke hvor svært det er at fyre med brænde - automatisk.
MvH Ulrik©

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Godkendelsen gælder kun automatisk fyring ?

Indlæg af KimW » 15 feb 2009 19:58

I bund og grund er det en underlig lovgivning.
Tænder folk med en ´ulovlig´ kedel et bål i baghaven og brænder deres træ af der er det ok, når bare de ikke brænder det af i en kedel, for der skal virkningsgraden være meget høj :)
Siden 1/6 2008 har loven så skulle følges (dispentation indtil da), og nu da vi hastigt nærmer os års dagen er det interessant at se den forvirring der stadigvæk hersker, og en lov der ikke håndhæves ens og hvor der er usikkerhed om omfanget, er lovsjusk.
Jeg er da glad for at jeg fik mit fyr på de gamle regler, så jeg har ikke noget i klemme.
Skulle jeg købe nyt fyr idag, ville jeg godt nok være tvivlsom omkring markedet, og jeg tror faktisk det kunne få mig til at vælge en anden opvarming i stedet for.


Besvar