Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Godkendelsen gælder kun automatisk fyring ?

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
AlabamaJones
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10 jan 2009 21:39
Mit fyr: Baxi Bonus 30 m. Eurofire
Areal: 250
Brændsel: Piller / Brænde
Årligt forbrug: 3t piller, 5 rm gran
Geografisk sted: Roskilde

Godkendelsen gælder kun automatisk fyring ?

Indlæg af AlabamaJones » 01 feb 2009 23:27

hej

Jeg er ved at skulle købe en kombi stoker hvor jeg vil have mulighed for håndfyring med træ. Jeg kan ikke finde ud af om de forskellige er godkendt til det - altså at man håndfyrer indimellem. Hvad gælder - jeg kan ikke blive klar på teknologisk's formulering - miljøstyrelsen læser jeg som om at det er helt ok at anvede brænde til håndfyring hvis stokeren er godkendt med f.x. piller. ?

Nogle kloge ord eller meninger om det ?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Teknologisk skriver i bemærkninger på nogle af kombistokerne "Godkendelsen gælder kun automatisk fyring" og videre i den generelle vejledning "Vær også opmærksom på, at mange automatiske anlæg kan håndfyres med fx pejsebrænde, men det betyder ikke nødvendigvis, at de er godkendt hertil. Det kan i nogle tilfælde være direkte ulovligt at håndfyre i et sådant anlæg."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Miljøstyrelsen skriver i deres "Spørgsmål og svar vedr. brændeovnsbekendtgørelsen"
Hvis et anlæg er testet med en type brændsel, må det så markedsføres til fyring med andre brændsler?
Fyringsanlægget testes efter standarden. Heri indgår en specifikation af testbrændslet.

Brugeren af fyringsanlægget kan fyre med alle lovlige brændsler (det vil sige brændsler, der er nævnt i biomasseaffaldsbekendtgørelsen
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=13033), så længe anlægget
ikke giver anledning til væsentlig forurening (i dette tilfælde kan brugeren af fyringsanlægget risikere
et påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42).

Luftvejledningen (http://www.mst.dk/Udgivelser/Publikatio ... -625-6.htm) fraråder anvendelsen
af kul, petcoke og brunkul i nye fyringsanlæg med en indfyret effekt mindre end 5 MW, hvilket i praksis
vil sige i alle brændeovne og -kedler i private boliger private.

Brændeovnsbekendtgørelsen stiller ikke krav om, at fyringsanlægget kun kan markedesføres til anvendelse
de brændsler, der er anvendt under afprøvning. Hvis fyringsanlægget imidlertid markedsføres til anvendelse
med et brændsel, hvor bekendtgørelsens emissionskrav ikke forventes at kunne overholdes, kan der være
tale om dårlig markedsføringsskik, hvilket hører under forbrugerombudsmanden.


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Godkendelsen gælder kun automatisk fyring ?

Indlæg af Ulrik » 02 feb 2009 00:21

Hej AlabamaJones

Det er et emne der har været diskuteret en del herinde, og jeg ved der er en del der fyrer med brænde i de såkaldte kombistokere.
Emnet er stort og forvirrende, så jeg forstår godt dine spørgsmål??

Jeg kender ikke til nogen anlæg der er godkendte som kombistokere, altså anlæg hvor du må fyre med både træpiller og brænde.
Men derfor kan det sagtens være at der findes modeller der er godkendte.

Som du ved er det, i mange tilfælde, teknologisk der tester anlæggene.
Når de skriver:
"Godkendelsen gælder kun automatisk fyring"
så er det netop det du skal bide mærke i, fordi så er det bedøvende ligegyldigt hvad der står i biomasseaffaldsbekendtgørelsen.
I hvert fald så længe vi taler automatisk fyring. Det er jo det anlægget er godkendt til.
Biomasseaffaldsbekendtgørelsen kan du først bruge til noget HVIS godkendelsen også gælder manuel fyring OG/ELLER hvis anlægget kan fyre med det automatisk.

Det store spørgsmål er så hvad der sker hvis du nu alligevel køber en kombistoker og fyrer med brænde i det?
Det kan være alt lige fra ingenting til påtale/bøde og i værste fald påbud mod at bruge anlægget. Sidstnævnte kun hvis du overhører tidligere påbud.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Godkendelsen gælder kun automatisk fyring ?

Indlæg af Flunk » 02 feb 2009 07:14

Endnu værer er hvis der sker noget, og forsikringen efterfølgende nægter at betale fordi de har kunne eftervise at der har været fyrt med brænde, og anlægget ikke har været godkendt til det!
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Godkendelsen gælder kun automatisk fyring ?

Indlæg af jni » 02 feb 2009 09:05

Du skal være klar over at grunden til at de ikke bliver godkendt til brænde fyring er pga for dårlig virkningsgrad.
De eneste modeler jeg har set med fornuftig virkningsgrad er Baxi Solo, men der kan pillebrænder ikke være monteret ved brændefyring (mejeristen vil vist nok sælge en brugt) samt denne gaselle modelen på denne side: http://www.titanheating.dk/Biowin.33.0.html
mvh Jesper

AlabamaJones
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10 jan 2009 21:39
Mit fyr: Baxi Bonus 30 m. Eurofire
Areal: 250
Brændsel: Piller / Brænde
Årligt forbrug: 3t piller, 5 rm gran
Geografisk sted: Roskilde

Re: Godkendelsen gælder kun automatisk fyring ?

Indlæg af AlabamaJones » 02 feb 2009 09:18

Hej
Tak for svarene - -

Hvad med f.x. CN 15 Unit - den har ikke kommentaren "Gælder kun automatisk fyring"
http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... asp?id=146

mvh


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Godkendelsen gælder kun automatisk fyring ?

Indlæg af Ole S. » 02 feb 2009 10:29

Hej

Helt enig, det er en lov med megen forvirring, og jeg synes det hele er lidt selvmodsigende, og ligger op til at fortolkningsspørgsmål??

Det kunne være interressant at høre, hvis der er nogen der har drøftet denne problematik med en fejer.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Godkendelsen gælder kun automatisk fyring ?

Indlæg af Landbo » 03 feb 2009 23:03

Hejsa.

Vedrørende problematikken med brændefyring på en stokerkedel. Der er flere af fabrikanterne der ligefrem reklamerer med deres stokerkedler kan brændefyres på salgsbrosure . Mener at fabrikanterne burde vide hvad deres godkendte anlæg må og ikke må. Hvis de anlæg kræver en særskilt godkendelse til manuel fyring, hvorfor får de så bare ikke testet anlæget som brændekedel også ?

Hvis fabrikanterne lover brændefyring, uden at have godkendelsen hjemme resikere de jo at få et ret stort økonomisk snæk.

En anden ting er at rigtig mange stokere er monteret med riste/indfyringslåger og et brændeprogram installeret på styringen. Burde lovgivningen så ikke forbyde disse indretninger hvis anlæget ikke er godkendt til manuel fyring ?

Sidder der ikke en fabrikant/importør og lurer. Kan vi ikke få lidt info (fakta) fra de kanter ?

Mvh. Leif.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Godkendelsen gælder kun automatisk fyring ?

Indlæg af Ulrik » 03 feb 2009 23:07

Landbo skrev:Vedrørende problematikken med brændefyring på en stokerkedel. Der er flere af fabrikanterne der ligefrem reklamerer med deres stokerkedler kan brændefyres på salgsbrosure . Mener at fabrikanterne burde vide hvad deres godkendte anlæg må og ikke må. Hvis de anlæg kræver en særskilt godkendelse til manuel fyring, hvorfor får de så bare ikke testet anlæget som brændekedel også ?
Sandsynligvis fordi de ved at kedlen ikke kan overholde kravene vedr. emission og virkningsgrad.
Landbo skrev:En anden ting er at rigtig mange stokere er monteret med riste/indfyringslåger og et brændeprogram installeret på styringen. Burde lovgivningen så ikke forbyde disse indretninger hvis anlæget ikke er godkendt til manuel fyring ?
Hvor stærkt kan din bil køre, og hvor stærkt må du køre? :wink:
Derudover er mange af disse anlæg "opfundet" før de strengere krav kom på banen.
MvH Ulrik©

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Godkendelsen gælder kun automatisk fyring ?

Indlæg af Landbo » 04 feb 2009 19:27

Hejsa.
Ulrik skrev: Sandsynligvis fordi de ved at kedlen ikke kan overholde kravene vedr. emission og virkningsgrad.

Ja, det er muligt hvis det er (den manglende) godkendelsen du tænker på. MEN det er sjovt nok også en klar overtrædelse af lov om markedsføring, i det du ikke må 'prise' en vare med egenskaber, varen ikke er godkendt til/i besidelse af. icon_cheesygrin.gif
Hvor stærkt kan din bil køre, og hvor stærkt må du køre? :wink:

Undskyld men............................

Derudover er mange af disse anlæg "opfundet" før de strengere krav kom på banen.

Tjaaaaaaaaaa......... Det ER da fuldstændig ligegyldigt, er det ikke ??????????
Mvh. Leif.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Godkendelsen gælder kun automatisk fyring ?

Indlæg af Ulrik » 04 feb 2009 20:14

Landbo skrev:Ja, det er muligt hvis det er (den manglende) godkendelsen du tænker på. MEN det er sjovt nok også en klar overtrædelse af lov om markedsføring, i det du ikke må 'prise' en vare med egenskaber, varen ikke er godkendt til/i besidelse af. icon_cheesygrin.gif
Ja, det er det. Men det har ikke noget med selve godkendelsen at gøre. Den lov varetages heller ikke samme sted.
Jeg fornemmer lidt at du mener at disse forhandlere skulle have et "rap" over nallerne. Det kan jeg kun erklære mig enig i :)
MvH Ulrik©


Besvar