Lovkrav vedrørende fyrrum

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Brugeravatar
K.Hammer
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 14
Tilmeldt: 09 nov 2008 15:35
Mit fyr: Twin heat CPI12
Areal: 100
Brændsel: Flis
Geografisk sted: Skive

Lovkrav vedrørende fyrrum

Indlæg af K.Hammer »

Hej

Vi har købt et twin heat cpi 12 pr. 24/12 2008, og er nu igang med at klargøre sådan at vi hurtigt og nemt kan slutte det til når det engang kommer. Vi har pt. ikke noget decideret fyrrum, men har planer om at indrage værkstedet til dette formål, men er nu kommet i tvivl om regler og lovgivning på dette område.

Vi bor i en ejendom der i grundplan er 270 m2, hvoraf det kun er de 100m2 der pt. er udnyttet til beboelse, resten er fordelt på et stort uudnyttet rum, et værksted og en garrage. Det vi oprindeligt havde planlagt var, at fyret skulle stå i den ene ende af værkstedet. Rummet har betongulv, og loftet er et 30 cm. tykt betondæk, oven på skal der udnyttes til beboelse, men det burde vel ikke have nogen betydning?

Det vi så er kommet i tvivl om, er om fyret skal stå i et seperat rum? Altså skal der være fire vægge og en dør om fyret, eller må vi gerne ændre betegnelsen for værksted til fyrrum?

Er det noget i ved noget om, eller kunne det evt. være en ide at ringe til skorstensfejeren?

Mvh. K. Hammer :wink:

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Lovkrav vedrørende fyrrum

Indlæg af Flunk »

Jeg tror at fyrrummet eller hvad det nu hedder der hvor fyret står, må være lige så stor det skal være, og med andre formål end fyrrum, man skal blot overholde reglerne vedr. loftbeklædning og vægbeklædning i hele rummet.
Man må endvidere ikke oplagre store mængder brændbare materialer i rummet.
Mit fyrrum fungerer også til vaskerum med vaskemaskine, tørretumbler, kummefryser og tørresnorer da der er dejligt varmt.
Er godkendt af fejer.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lovkrav vedrørende fyrrum

Indlæg af Ole S. »

K.Hammer skrev:Hej

Vi har købt et twin heat cpi 12 pr. 24/12 2008, og er nu igang med at klargøre sådan at vi hurtigt og nemt kan slutte det til når det engang kommer. Vi har pt. ikke noget decideret fyrrum, men har planer om at indrage værkstedet til dette formål, men er nu kommet i tvivl om regler og lovgivning på dette område.

Vi bor i en ejendom der i grundplan er 270 m2, hvoraf det kun er de 100m2 der pt. er udnyttet til beboelse, resten er fordelt på et stort uudnyttet rum, et værksted og en garrage. Det vi oprindeligt havde planlagt var, at fyret skulle stå i den ene ende af værkstedet. Rummet har betongulv, og loftet er et 30 cm. tykt betondæk, oven på skal der udnyttes til beboelse, men det burde vel ikke have nogen betydning?

Det vi så er kommet i tvivl om, er om fyret skal stå i et seperat rum? Altså skal der være fire vægge og en dør om fyret, eller må vi gerne ændre betegnelsen for værksted til fyrrum?

Er det noget i ved noget om, eller kunne det evt. være en ide at ringe til skorstensfejeren?

Mvh. K. Hammer :wink:
Hej
Ja kontakt din fejer, han skal godkende det. Det er utrolig svært at rådgive om når man ikke har set dine rum.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Brugeravatar
K.Hammer
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 14
Tilmeldt: 09 nov 2008 15:35
Mit fyr: Twin heat CPI12
Areal: 100
Brændsel: Flis
Geografisk sted: Skive

Re: Lovkrav vedrørende fyrrum

Indlæg af K.Hammer »

Her er en lille opdatering... :)

Vi havde igår besøg af skorstensfejeren, og der er ingen problemer i, at anvende værkstedet som fyrrum. Der er ingen begrænsninger på størrelse af fyrrum, dog er der visse begrænsninger for, hvad der må opbevares i rummet, dvs. der må ikke være brændbare væsker, brændsel etc. Men det er vel logik for burhøns. Endvidere skal vi have brandsikret dørene i rummet, til BD30 døre, men det er ikke det store problem.

Tak for jeres hjælp, nu vil jeg se frem til, at mit fyr kommer her i starten af næste måned :)

Mvh. K. Hammer
Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
16
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lovkrav vedrørende fyrrum

Indlæg af Emborg41 »

Der er sjovt, så forskelligt fejere ser på reglerne :shock:

Mit "fyrrum" er hele kælderen i et 60'er hus. Jeg har betonloft, og ingen dør mod resten af beboelsen.

Eneste krav, var at der ikke måtte være mere end 4 m3 brændbart i lokalet.


Peter

Brugeravatar
K.Hammer
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 14
Tilmeldt: 09 nov 2008 15:35
Mit fyr: Twin heat CPI12
Areal: 100
Brændsel: Flis
Geografisk sted: Skive

Re: Lovkrav vedrørende fyrrum

Indlæg af K.Hammer »

Ja det er da lidt mærkeligt at der er forskel på det. Man skulle tro der var faste regler som skulle overholdes, uanset hvem man spørger.
Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Re: Lovkrav vedrørende fyrrum

Indlæg af BVMP »

K.Hammer skrev:Her er en lille opdatering... :)

Vi havde igår besøg af skorstensfejeren, og der er ingen problemer i, at anvende værkstedet som fyrrum. Der er ingen begrænsninger på størrelse af fyrrum, dog er der visse begrænsninger for, hvad der må opbevares i rummet, dvs. der må ikke være brændbare væsker, brændsel etc. Men det er vel logik for burhøns. Endvidere skal vi have brandsikret dørene i rummet, til BD30 døre, men det er ikke det store problem.

Tak for jeres hjælp, nu vil jeg se frem til, at mit fyr kommer her i starten af næste måned :)

Mvh. K. Hammer
Mit fyrrum er også værksted med opbevaring af diverse. Og jf. fejeren må jeg gerne have terpentin, fortynder, bensin ol. bare jeg overholder de gængse lovkrav og opbevaringen sker i godkendte flasker eller dunke.
Og selvfølgelig må der opbevares brændsel, max 4 m og "indpakket".
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".
danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: Lovkrav vedrørende fyrrum

Indlæg af danni-nielsen »

tror også det har noget og gøre med det fyr man har
Mener jeg engang så en her inde der havde træloft i fyrrummet der også var godkendt
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)
Bergmann
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16 nov 2008 13:18
Mit fyr: Primdal & Haugesen
Areal: 180m2 + 70m2 garage
Brændsel: barkline Træpiller
Dagligt forbrug: 16 Kg Sep/okt
Årligt forbrug: Endnu ukendt
Geografisk sted: Nord for varde

Re: Lovkrav vedrørende fyrrum

Indlæg af Bergmann »

Nu har jeg ikke selv opstillet mit fyr, men i mit fyrrum/værksted er der træloft overalt
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Lovkrav vedrørende fyrrum

Indlæg af Flunk »

Jeg har træloft i mit fyrrum.
Fejerens betingelse for at beholde det er at jeg skulle installere sprinkleranlæg.
Det gjorde jeg så, det kostede vel 500 kr ialt.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Besvar