Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forbinde keyboard og lydmodul via Midi

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Per J.
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 130
Tilmeldt: 08 dec 2009 15:52
Mit fyr: KL 2 15 Kw
Areal: 178
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vojens

Forbinde keyboard og lydmodul via Midi

Indlæg af Per J. » 05 dec 2010 15:52

Hjælp ønskes til sammenkobling af keybord (Wersi performer) og lydmodul (Technics sm-ac 1200) med Midikabel.
Der må være nogle indstillinger der skal stilles på. Jeg syntes jeg har prøvet det hele, men kan stadig ikke få det til at arbejde sammen.
Kablet er sat på midi IN i lydmodulet og midi OUT i keyboardet. Højttalerne er sluttet til på keyboardet.
Hvis der en af forummets brugere der ved noget om Midi så har jeg meget brug for hjælp.

Mvh
Per


Brugeravatar
Bjørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 81
Tilmeldt: 22 jan 2007 13:14
Mit fyr: Benekov R15 m/Linux
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: CA 25
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: Havdrup
Kontakt:

Re: Forbinde keyboard og lydmodul via Midi

Indlæg af Bjørn » 05 dec 2010 16:53

Midikabelet er koblet rigtig.
Men du skal koble modulet til højttalere for at få lyd ud af det.
Det som sker er at når du spiller på keyboardet, f.eks en C4, sender keyboardet et midisignal i midi out som modulet så får ind og afspiller med samme tone, længde og anslag.
Men for at få det til at kommunikere skal keyboardet sende på samme kanal (1 til 16) som modulet modtager på, eller også skal modulet indstilles til OMNI under midi-indstillinger (det vil sige at det lytter og afspiller på alle midikanaler).

Du skal nok ha fat på en manual til begge dele, eller bladre dig gennem menuerne for at indstille midi som du vil have det.

Årsagen til at der er flere kanaler, er at man så kan afspille flere lyde på samme tid.
Mvh. Bjørn

Per J.
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 130
Tilmeldt: 08 dec 2009 15:52
Mit fyr: KL 2 15 Kw
Areal: 178
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vojens

Re: Forbinde keyboard og lydmodul via Midi

Indlæg af Per J. » 05 dec 2010 18:21

Bjørn tak for dit input.
Jeg har manualer på begge dele men det her er helt nyt for mig.
Inden jeg så dit indlæg fandt jeg ud af at de to kabler jeg havde sat sammen var krydsede og jeg flyttede højttalerne til lydmodulet. Nu virker den del.
Jeg har to manualer på keyboardet. Nu skal jeg så finde ud af hvordan man kan splitte det op så jeg kan brue akkorderne i nederste manual. Det kan vel lade sig gøre.

Mvh
Per


Besvar