Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overkog/Damptryk

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Overkog/Damptryk

Indlæg af Meldgård » 28 jan 2010 09:58

Lidt om tryk i fyringsanlæg.
Har lige læst et ældre indlæg angående sprunget ekspansionsbeholder,det var tilsyneladende ikke overtryk der var årsagen her,men en del teorier om hvilke kræfter der er på spil hvis et anlæg begynder at koge var med i debatten.
Det er nok en del voldsommere end de fleste kan forestille sig.
Hvis man omdanner 1 liter vand til damp,skal man bruge en tank på 1500 liter,for at opretholde et tryk på 0 bar.
Så kan man jo regne lidt på hvad flere hundrede liter vand kan opbygge af tryk ved kogning.
Eks.hangarskibe bruger damptryk i katapulterne til at sende flyene i luften,via et stempel som er forbundet til krogen som trækker flyet op fra 0 til 250 kmt. på bare 2 sek.Årsagen til man bruger damp, er at damp er det eneste der kan opbygge den kraft der skal til på så kort reaktionstid.


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Overkog/Damptryk

Indlæg af Flunk » 28 jan 2010 10:10

Flyttet til fri debat
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Overkog/Damptryk

Indlæg af søren ø » 28 jan 2010 11:10

Ved ikke om jeg har forstået det rigtigt med at opretholde o bar tryk. Men har dog lært at 1 liter vand bliver til 1700,3 liter damp. Ældre brandmænd har et tal der er omkring 1800 ?? liter damp. Det er derfor det er så effektivt at sprøjte en lille mængde vand op over branden i f.eks en stue. Det fordamper og vi kan slukke store brande med meget få liter vand.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Overkog/Damptryk

Indlæg af Hr.Hansen » 28 jan 2010 18:27

Det er nemlig korrekt, 1700 liter damp, kommer der af en liter vand.

Det er voldsomme kræfter, det kan også ses hvis man bruger indirekte slukning, som du er inde på. Man kan faktisk blive kogt levende hvis man står i en dør åbning, og man fyre vand af mod det varmeste punkt over branden. :shock:
Mvh Thomas Hansen

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Overkog/Damptryk

Indlæg af Meldgård » 28 jan 2010 20:11

En sandfærdig damphistorie.
Da jeg var barn havde vi en nabo,som nok var lidt fattige,far,mor og 4 børn,der var lokum i gården som så mange andre steder på den tid.Vi havde haft en hylende snestorm i 2 døgn,så det var jo lidt koldt hvis man lige skulle på das midt om natten.En af de nætter hvor snestormen rasede skulle mutter af med en tår vand,og spanden hun normalt brugte,havde hun glemt i udhuset,så var gode råd dyre,nå ja selvfølgelig,jeg bruger askeskuffen fra kokskakkelovnen.må hellere ryste lidt først så der er aske i,hvorefter hun satte sig overskrævs på askeskuffen,med det resultat at pappegøjen var klar til at blive plukket.


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Overkog/Damptryk

Indlæg af søren ø » 29 jan 2010 06:48

Jeg har også før her på forrummet fortalt om dengang vi blev kaldt ud til brand i en kælder. Det viste sig der var haner på frem og retur på brændefyret som ikke var blevet åbnet da han fyrede op. Kedlen lignede en sardindåse.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.


Besvar