Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilken Varmtvandsbeholder ville være god for mig

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
chris
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 11 jan 2007 09:03
Mit fyr: Ikke udfyldt

Hvilken Varmtvandsbeholder ville være god for mig

Indlæg af chris » 06 feb 2007 20:33

jeg skal ha udskiftet min gamle brænde fyr og olie fyr(med 110 litervarmtvandsbeholder) med min indkøbte R15 korn med selvtænding

Skal jeg lige smutte ind forbi vvs-eksperten.dk og hente en 140 liters VVB (2000 bananer) og så er det det. Men er den god nok, veksler den vandet hurtigt nok, ruster den væk, dårlig lagdeling o.s.v.

Eller skal jeg ud og invistere i en dyrere og hvilken.

Jeg havde lidt tanker på noget solvarme, men grundet husrenovering får jeg det ikke op at køre de næste par år.(men jeg forbereder det nok lidt, rørføring o.s.v.), men jeg syntes det ville være lidt dumt at investere i en sol beholder allerede nu, man ved jo aldrig om den er forældet om x antal år inden jeg får solvarme.

Jeg regnede egentligt med at vikle 100 mm rockwool omkring det gamle oliefyr i førte omgang, men jeg syntes ikke vandet i VVB bliver varmet ordentligt op selvom man fyrer meget, så skal vandet ihvert fald køres direkte igennem med pumpen på højeste trin.


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 07 feb 2007 06:28

Kikker lige med her :)

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Claus Birth » 07 feb 2007 23:17

Jeg er ej blik-tud.
Størrelsen kan bestemmes efter forbrug eller opvarmningsform.
Jeg ville råde dig til at overveje det med solvarmebeholderen, de fås færdigisoleret og klar til brug og har lige den ekstra spiral bygget ind.
Forebered dig blot mht. rør o.l..
Solvarmeanlæg er efter mit bedste skøn en ideel varmekilde i sommerhalvåret, fra maj til september, tænk hvor mange piller der kunne være brugt i denne periode!!
Jeg har ikke selv solvarmeanlægget pga. ombyggeri og har selv fortrudt at jeg ikke fik installeret en "solbeholder" for seks år siden da pillefyret blev monteret som erstatning for et udtjent oliefyr.

Hilsen

Claus Birth :idea:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

petaas
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af petaas » 08 feb 2007 00:26

Jeg fik instaleret en Solvarme beholder på 300 liter da jeg pillede det gamle oliefyr ned for 1 år siden, så jeg er klar til solvarme når jeg finder penge til det.
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Hvilken Varmtvandsbeholder ville være god for mig

Indlæg af Falck » 08 feb 2007 20:22

chris skrev:jeg skal ha udskiftet min gamle brænde fyr og olie fyr(med 110 litervarmtvandsbeholder) med min indkøbte R15 korn med selvtænding

Skal jeg lige smutte ind forbi vvs-eksperten.dk og hente en 140 liters VVB (2000 bananer) og så er det det. Men er den god nok, veksler den vandet hurtigt nok, ruster den væk, dårlig lagdeling o.s.v.

Eller skal jeg ud og invistere i en dyrere og hvilken.

Jeg havde lidt tanker på noget solvarme, men grundet husrenovering får jeg det ikke op at køre de næste par år.(men jeg forbereder det nok lidt, rørføring o.s.v.), men jeg syntes det ville være lidt dumt at investere i en sol beholder allerede nu, man ved jo aldrig om den er forældet om x antal år inden jeg får solvarme.

Jeg regnede egentligt med at vikle 100 mm rockwool omkring det gamle oliefyr i førte omgang, men jeg syntes ikke vandet i VVB bliver varmet ordentligt op selvom man fyrer meget, så skal vandet ihvert fald køres direkte igennem med pumpen på højeste trin.
Hvis du overvejer solvarme, er det da nu du skal igang.
Du får jo den fordel at du kan kvæle din stoker helt i et par sommermåneder. Selv på en meget lidt varm dag, vil du stadig tjæne på solen.
Hvis du tager en 300 l beholder, så fyrer du kun de ca 100 op med fyret, resten af vandet kommer ind med 8 grader, og kan solen bare levere 15 grader, har du sparet en del........
Mit solvarme står i carporten og venter på at det bliver lidt varmere :-)
Du kan jo iøvrigt nemt bruge beholderen til alm vv. intil du får sat fangerne op. det skader den ikke...
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


petaas
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af petaas » 08 feb 2007 22:28

Hej Falck

Syntes det lyder som din beholder er samme model som min. En Huch/Acomme nede fra vvs grossisten.

Jeg har lige nu kun beholderen monteret. Hvad koster resten af "anlæget" ca ?
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact

Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Indlæg af BVMP » 09 feb 2007 00:49

Hej Chris
Du skal allerede nu overveje om dit solvarme anlæg kun skal varme i VVB, eller om der skal være varmevekser til opvarmning af returvandet. Et ordentligt solvarmeanlæg finder selv udaf om det kan varme mere i VVB eller om det skal smide varmen på returvandet. Så får man glæde af al den sol der kommer, også i vinterhalvåret.
Hvis du nu vil lave rør ol. til solvarme, vil det kun være panelerne du mangler og de er i den sammenhæng ikke kostbare. Det er lige før det kan betale sig at låne for at få dem med nu.
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Indlæg af Falck » 09 feb 2007 22:21

BVMP skrev:Hej Chris
Du skal allerede nu overveje om dit solvarme anlæg kun skal varme i VVB, eller om der skal være varmevekser til opvarmning af returvandet. Et ordentligt solvarmeanlæg finder selv udaf om det kan varme mere i VVB eller om det skal smide varmen på returvandet. Så får man glæde af al den sol der kommer, også i vinterhalvåret.
Hvis du nu vil lave rør ol. til solvarme, vil det kun være panelerne du mangler og de er i den sammenhæng ikke kostbare. Det er lige før det kan betale sig at låne for at få dem med nu.
Det var faktisk det samme jeg mente. Sæt paneler mm ud i skuret og monter alt det du skal bruge nu. Det er faktisk ikke så dyrt. Og de styringer der er med i dag, kan det der med at styre en 3vejs shunt som standart :-)

Og Peter, der skal vist en PM til :wink:
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Claus Birth » 10 feb 2007 23:35

Hej!
Er der nogen der har erfaringer med, om solvarmens overskud skal kobles til returvand via varmeveksler, eller det skal tilsluttes udenom fyret for at undgå forlav temp. i kedlen i sommerhalvåret, ved slukket fyr?
Jeg har ca. 90m2 gulvvarme, som jeg ønsker tilført en smule varme i sommerhalvåret.
Hvordan beregner jeg solpanelernes samlede areal? jeg har en stald med ca. 45 graders taghældning pegende mod syd.
Al information er brugbar.

Hilsen

Claus Birth :idea:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

petaas
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af petaas » 10 feb 2007 23:59

Hejsa

Jeg vil stærkt anbfale dig at kontakte http://www.vvfs.dk han er vist noget af en haj.

Jeg ville koble din solfanger på VVB og central via en 3 vejs ventil der skifter alt efter temp. Således at hvis VVB manger varme så skifter ventil derover og når den er varm skifter den til Centralvarme. Du vil med fodel kunne koble helt uden om fyr hvis du har denne mulighed. Står fyret stille så opstår der ikke tæring
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact


Besvar