Vejarbejde og hastighedsbegrænsning

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Kalechen
Stoker III
Stoker III
6
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Vejarbejde og hastighedsbegrænsning

Indlæg af Kalechen »

Har for nylig kørt på motorvejen over Fyn igen. Der var ikke så meget vejarbejde denne gang, men jeg forbløffes til stadighed, når jeg ofte bliver presset af andre bilister, selv om jeg kører maks. tilladte hastighed.

Fungerer det efter devisen - bare jeg sparer lidt tid, så til pokker med vejarbejderne og egoismen vinder igen og igen?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Vejarbejde og hastighedsbegrænsning

Indlæg af BWJ »

Har samme oplevelse, uden at skal lyde "hellig" kører jeg næsten altid hvad man må + 3-4 km/t på speedometret (så passer hastighed spot on) og hvis en tosse så presser mig, så vil jeg demonstrere for ham, hvor langsomt jeg egentligt kan køre, så det vil jeg s.... på. :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Vejarbejde og hastighedsbegrænsning

Indlæg af Bigfoot »

jeg oplever det DAGLIGT!
Af en eller anden underlig grund, så møder jeg dagligt indtil flere vanvidsbillister.
Jeg kører 35km på landevej i hver retning, og det er vanvittige overhalinger med blinkende modkørende og jeg ved ikke hvad.

Og begiver man sig ud på motorvejen, så er fanden da løs.

Men ja, jeg ville ønske vi fik flere af de fotovogne, jeg ville sågar ønske at man kunne blive privat investor i en stærekasse eller to. Fik jeg dem sat op i hækken ved min ejendom, ville jeg kunne leve af dem.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Vejarbejde og hastighedsbegrænsning

Indlæg af MichaelK »

Bigfoot skrev: 30 mar 2023 11:00 jeg oplever det DAGLIGT!
Af en eller anden underlig grund, så møder jeg dagligt indtil flere vanvidsbillister.
Jeg kører 35km på landevej i hver retning, og det er vanvittige overhalinger med blinkende modkørende og jeg ved ikke hvad.

Og begiver man sig ud på motorvejen, så er fanden da løs.

Men ja, jeg ville ønske vi fik flere af de fotovogne, jeg ville sågar ønske at man kunne blive privat investor i en stærekasse eller to. Fik jeg dem sat op i hækken ved min ejendom, ville jeg kunne leve af dem.
Det må være en meget "uheldig" vejstrækning Du kører på. Jeg kan ikke helt genkende det billede af den
trafikkultur, på vejene i og omkring Århus, som Jeg køre på dagligt. Selvfølgelig er der altid enkelte, der
stikker ud. Dog synes jeg ikke det er helt så slemt, som dit indlæg synes at beskrive?

Jeg møder langt flere, der "snøvler" afsted, og som er til større gene i trafikken.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Kalechen
Stoker III
Stoker III
6
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Re: Vejarbejde og hastighedsbegrænsning

Indlæg af Kalechen »

@MichaelK, @Bigfoot

Hellig eller ikke, men jeg mener vi solidarisk, bør overholde hastighedsbestemmelserne, da "vi" ved, at fart står for de "grimme" trafikskader. Ja, det er da lidt træls, at der en "snøvler" i trafikken, men hvor meget tid taber man egentlig på en given strækning... Om jeg når min bestemmelse plus/minus nogle minutter ødelægger ikke noget for mig.

For mig er det meget værre, når medtrafikanter, mener, at afstand til andre nærmest ikke eksisterer.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Vejarbejde og hastighedsbegrænsning

Indlæg af Lintz »

Nu hedder overskriften "Vejarbejde og hastighedsbegrænsning" så lad mig bare komme med et indlæg om netop dette.

På et tidspunkt skete der to vejarbejder på den strækning som jeg kører meget.
En på E45 og en på E20.

På E45 mellem Randers og Århus skiftede man asfalt ud på en meget lang strækning i sydgående spor og ved Svendborg-udfletningen ved Odense mod Langeskov i østgående retning var man også i gang med en form for vejarbejde.

Begge steder var der naturligvis opsat fartbegrænsning men må nok sige at skiltningen var under al kritik. ikke bare én gang men uge efter uge.

På E45 blev man sat ned til 80 km/t hvor asfalten var fræset op og skiltene kom med passende mellemrum. På et tidspunkt havde man stoppet med fræsningen og skiltene ophørte men der var ingen "forbud ophørt" skilt så man forsatte med de 80 men da der ikke dukkede flere skilte op øgede man farten stille og rolig men så var der pludselig et enkelt eller to skilte med 80 så ned med farten igen. Da den lige var kommet ned var der et ophørs-skilt så nu måtte man køre 130.
Lige ud af det blå stod der så en enkelt 50 km - hvilket er totalt unormalt at man bliver dirigeret ned fra 130 til 50 af en omgang.
Normalen er som regel 130 - 110 - 80 - 50.

100 meter efter dette skilt måtte man køre 130 igen og så var man henne ved 110 km skiltet ved Århus.

E20.

Her er farten lovligt 110 km/t og så skulle farten åbenbart være 80 ved vejarbejdet.
Det man møder er et 80 km opsat i venstre side af de to spor østgående og det normale 110 km skilt stående i højre side.
Næste skiltning er 80 i højre side og et 110 km skilt i venstre - Dernæst 110 og 80 begge synlige - Så er man squ efterhånden lidt frustreret.

Jeg vil godt overholde fartbegrænsning ved vejarbejde hvor der går folk og arbejder men det kræver ved gud at de holder orden i deres skilte.
Især ved Odense kunne man tydelig se at andre trafikanter også var forvirret over hvad den lovlige hastighed var på det pågældende tidspunkt.

Afslutningsvis skal det siges at de ikke på noget tidspunkt hvor jeg kørte der var ved at opsætte eller nedtage skilte - hvilket godt kan skabe lidt forvirring.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Vejarbejde og hastighedsbegrænsning

Indlæg af Hjemme teori »

De oplevelser rapporterer du bare til vejdirektoratet. (når du oplever dem).

Når man laver vejarbejde af den slags foreligger der skilteplaner som er godkendt af myndighederne. Disse skal følges og kontrolleres dagligt (hvis der arbejdes både morgen og aften), i weekenden mindst dagligt.

På landeveje er det oftest kommunen der er myndigheden. men en mindre del er vejdirektoratet.
Hastigheds ændringer skal også godkendes af politiet.

Og så vidt jeg husker skal hastigheden på motorvej skiltes for hver 2km, hvis ikke hastigheden er 130.

Update: Fandt lige denne beskrivelse
"Lokal hastighedsgrænse står der, at tavlen så vidt muligt bør gentages for hver mindst 500 m i byområde og mindst for hver 800 m uden for byområde.
På motorvejen bør tavlen gentages for hver 1500 m."
Mvh. Sophus
Kalechen
Stoker III
Stoker III
6
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Re: Vejarbejde og hastighedsbegrænsning

Indlæg af Kalechen »

@Lintz
Enig i at skiltningen kan være af varierende kvalitet, men jeg vil hellere tage hensyn til vejarbejdere og holde den nedsatte hastighed, indtil jeg er meget sikker på, at der er fri motorvej. Igen pyt, hvis jeg bruger lidt tid på det.

Især ved vejarbejde kører der ofte medbilister uforsigtigt tæt på mig. Hvis jeg klodser bremserne, vil de uundgåeligt brage ind i bagenden af min bil.

Det er mange år siden, jeg tog kørekort, men jeg glemmer aldrig min kørelærer nærmest banke ind i hovederne af os elever - standselængde - standselængde - standselængde".

@Hjemmeteori
Tak for opdatering af skiltning.

Besvar